پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نگارخانه رضوان مشهد دایر شد
۱۴۰۴-۰۳-۰۴

«پناهگاه»؛ جلوه‌ای از دلداگی به ساحت رضوی در قالب هنری

نمایشگاه «پناهگاه»؛ روایتی از پناه بردن به ساحت نگاهی آسمانی، به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نگارخانه رضوان مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش آستان‌نیوز، در این نمایشگاه، 28 تابلوی نقاشی خط، از یحیی غفاریان به نمایش گذاشته شده است که در آن‌ها هنر سنتی خطاطی با ظرافت و زیبایی، با مفاهیم عمیق عرفانی در هم تنیده شده است و با بهره‌گیری از عناصر بصری متنوع تجربه‌ای چندلایه و تأمل‌برانگیز را برای بیننده فراهم می‌کند. 
آثار این نمایشگاه، نتیجه‌ تلاش هنرمندی خود ساخته است؛ کسی که در سکوت دل و در سایه ارادت به امام هشتم(ع)، مسیر هنری‌اش را یافته است. نقاشی خط، برای او نه تمرین تکنیک، که زبان راز و نیاز است. خط‌ها با مهر حرکت می‌کنند و رنگ‌ها چون دعاهایی ناپیدا بر بوم جاری می‌شوند. 
در جهان پرهیاهوی امروز، «پناه» تلاشی است برای بازگشت به آن نقطه‌ امن؛ جایی که نام امام رضا (ع) آرامش می‌آورد و واژه‌ها معنای تازه‌ای پیدا می‌کنند. 

جلوه‌ای  نو از آثار هنری

یحیی غفاریان، متولد 1357 ، آموزش هنر نقاشی را نزد استاد فقید، مرحوم قدیر صباغیان آموخته است و از سال 1376 ، به صورت حرفه‌ای در این هنر فعالیت می‌کند.
«پناه»، چهارمین نمایشگاه انفرادی نقاشی خط یحیی غفاریان است. پیش از این، او در سه نمایشگاه انفرادی نقاشی خط، در نگارخانه میرک( سال۱۳۸۳)، گالری دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (سال ۱۳۸۶) و نگارخانه میرک (سال ۱۳۸۸) دایر و به صورت گروهی نیز در نمایشگاه‌های شهرهای مشهد، تهران، شیراز، ترکمنستان، مراکش و ... شرکت کرده است.
 کسب عنوان برگزیده جشنواره بین المللی «بسم الله» در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ و جشنواره «شهر بهشت»  در رشته‌های نقاشی و نقاشی خط در سال ۱۳۸۷، نتیجه سال‌ها ممارست و قلم فرسایی او درحوزه هنر نقاشی و خطاطی است.
 یحیی غفاریان در حاشیه برگزاری نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار آستان‌نیوز گفت: اين آثار جلوه و بعدي نو از آثار هنري است. نه خط و نه نقاشي مطلق، بلكه تركيب خطوط مختلف در يك ساختار محتوايي جديد است كه به نوعي به سنت‌شكني پرداخته است. 
وی افزود: در اين آثار هويت اصلي خطوط و نقاشي شكسته شده است، برخلاف كارهاي نقاشي كه تماما رنگ و حس بصري مخاطب حايز اهميت است، در خوشنويسي ساختار، قوانين خاص خود را دارد. در اين آثار خوشنويسي و نقاشي هر دو به خدمت گرفته شده است.
 این هنرمند تصریح کرد: در برخي قسمت‌ها خط فداي فرم شده و در اختيار آن قرار گرفته؛ چنانکه فضاي مثبت و منفي در تمام آثار برآورده شده است. 
غفاريان خاطر نشان كرد: من ابتدا روي خطوط مختلف و اشعار كار مي‌كردم؛ قصد ورود به حيطه آيات قراني و طرح‌هاي مذهبي را نداشتم اما زماني كه وارد آن شدم به حدی جالب و زيبا توانستم با خطوط كار كنم كه در شعر موفق به دستيابي آن نشده‌ بودم. از سال 1379 به بعد نیز بر خطوط و اسماء اسلامي متمركز شدم.
 وي گفت: سه تا چهار سالي دل‌مشغولي من طراحي خطوط مختلف، حتی با قلم ني بودم. از جمله، خطوط كوفي، نسخ، طغري، شكسته نستعليق و حتی خطوطي كه به ظاهر تاريخ مصرف آن تمام شده است.

عرض ارادت به ساحت حضرت رضا(ع)
غفاريان ادامه داد: تمامی آثار این نمایشگاه، جلوه‌ای از ارادت من به ساحت قدسی امام رضا(ع) است که در طی دو سال اخیر طراحی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه برای او هنر صرفا کار عشق است و درآمد زایی ندارد، تاکید کرد: دعوت کننده اصلی در این نمایشگاه، امام رضا(ع) است و نقاشی خط، هنرمانایی است و تا زمانی که  باشد، باقیات الصالحات است که از هنرمند باقی می‌ماند.
گفتنی است این نمایشگاه از عصر شنبه، ۳ خرداد ماه، آغاز به کار کرده است و تا روز پنج شنبه،  8 خرداد، در دو نوبت صبح و عصر، در نگارخانه رضوان مشهد، واقع در  خیابان کوهسنگی،کوهسنگی 17 ، میزبان هنردوستان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

وحدت امت اسلامی راه مقابله با استکبار جهانی است
تولیت آستان قدس رضوی وحدت و همدلی میان امت اسلامی را رمز مقابله با اهداف شوم و سلطه‌طلبی‌های استکبار جهانی دانست و بر…

تلویزیون اینترنتی