معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی، کنگره بین المللی «امام رضا(ع) و علوم روز» را پاسخی عملی به پیوند علم و دین دانست.
کنگره بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز، پاسخی عملی به پیوند علم و دین است
به گزارش آستاننیوز، حجتالاسلاموالمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی، در آیین افتتاحیه چهارمین کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز، که صبح امروز ۷ خرداد در دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا، تأکید کرد: کنگره بینالمللی امام رضا (ع) پاسخی عملی به پرسشهای دیرین درباره رابطه علم و دین است.
وی با اشاره به نقش ائمه اطهار(ع) به عنوان «قرآن ناطق» و تجلیگاه علم الهی، ابراز کرد: امام رضا(ع) مصداق واقعی عالم آل محمد(ص) و سیره ایشان تبیین کننده قرآن کریم است.
اثرگذاری در پهنه جهان اسلام؛ رسالت آستان قدس رضوی
حجت الاسلام فقیه اسفندیاری در ادامه به یکی از مهمترین تکالیف آستان قدس رضوی، طبق حکم مقام معظم رهبری برای تولیت این آستان مقدس، اشاره کرد و گفت: اثرگذاری در پهنه دنیای اسلام، از مهمترین وظایف ماست. تمامی اقدامات آستان قدس رضوی، از خدمت به زائران و تسهیل زیارت گرفته تا تعالی آن و احیای امر امام معصوم، در حرم مطهر تجلی مییابد.
کنگره امام رضا (ع)؛ پاسخ عملی به پیوند علم و دین
معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی، این نشست و کنگره را پاسخی عملی به پرسشهای مربوط به پیوند علم و دین و تعریف شایستهای از علم دینی دانست و با اشاره به پرسشهای دیرین در خصوص رابطه علم و دین، عقل و نقل، و عقل و وحی که از دیرباز مطرح بودهاند، اظهار کرد: یکی از پرسشهای جدی این است که کدام علم را میتوان علم دینی نامید و آیا فیزیک که در یک دولت اسلامی رشد میکند و شاگردان آن پرورش مییابند، فیزیک اسلامی است؟
وی خاطر نشان کرد: این کنگره توانسته عالمان و فرهیختگان را برای پاسخگویی به این پرسشها گرد هم آورد و پاسخگوی این سوالات باشد.
قرآن، تبیان لکل شیء و امام، مظهر علم الهی
معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به آیه ۴۴ و ۸۹ سوره نحل اشاره کرد و گفت: قرآن خود را «تبیان لکل شیء» معرفی میکند. در اینکه قرآن چگونه میتواند تبیان همه چیز باشد، دستکم پنج دیدگاه وجود دارد، اما مهم این است که بنمایههای اساسی برای هدایت انسان که غایت نزول قرآن است، در آن وجود دارد.
وی سپس به تبیین پیوند ناگسستنی بین کلام (قرآن) و مبیّن آن (امام) پرداخت و افزود: قرآن نیازمند مبیّن است. امیرالمومنین (ع) خود را قرآن ناطق معرفی میکند و این حکم از رسول اکرم (ص) تا حضرت ولی عصر (عج) ادامه دارد.
معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی تصریح کرد: امام مظهر همه اسماء و صفات الهی است و چون خداوند علیم به کل شیء است، ولی و خلیفه او نیز باید عالم بکل شیء باذنه باشد. بنابراین، علم الهی در وجود نازنین امام رضا(ع) تجلی یافته و او عالم آل محمد(ص) است.
تولیت آستان قدس رضوی
