در دل صحنها و رواقهای آستان نورانی امام رئوف(ع)، هر حرکت و خدماتی که به چشم میآید، پشتصحنهای دارد ازَ، تلاش، تخصص و اخلاص.
روایت جهادگران فنی برای آرامش زائران
به گزارش آستان نیوز، یکی از مهمترین این پشتصحنهها، کارگاههای فنی اداره خدمات فنی آستان قدس رضوی است؛ جایی نهچندان در معرض دید زائران، اما با نقشی حیاتی، در روان نگهداشتن چرخهای خدمترسانی.
این کارگاهها در فضای نسبتاً محدود پارکینگ شماره 1 حرم مطهر رضوی قرار دارند، اما عملکردشان وسعتی فراتر از انتظار دارد.
خادمیاران فنی حرم امام رضا(ع)، فقط به تعمیر و نگهداری تجهیزات بسنده نکردهاند؛ آنها با ابتکار و تلاش جهادی خود موفق شدهاند سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان در هزینهها صرفهجویی کنند.
بسیاری از قطعات و سیستمهایی که در شرایط عادی نیاز به خرید و تعویض داشتند، به دست همین بچهها، تعمیر و بازسازی شدهاند. آنها شب و روز نمیشناسند؛ چه در عمق پارکینگها و چه در خلوت شبهای جمعه، همیشه آمادهاند تا تجهیزات حرم، ویلچرها و خودروهای برقی، بیوقفه، خدمترسانی کنند.
در کنار خدمات تخصصی، روحیه جهادی و معنوی حاکم بر این مجموعه، آن را به الگویی بینظیر از خدمت داوطلبانه تخصصی خادمیاران رضوی در حرم مطهر، تبدیل کرده است.
ادای نذر با آچار و ابزار!
حمید قلی تبار، مسئول مجموعه و کارشناس امور فنی و نگهداری اداره خدمات فنی و روشنایی معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی، میگوید: اینجا یک کارگاه ساده نیست؛ اینجا کاروانی است از خادمیارانی که با عشق به حضرت، نذر خود را با آچار و ابزار ادا میکنند.
همهروزه پذیرای خادمیاران فنی هستیم که حتی از استانهای دیگر میآیند تا سهمی در خدمترسانی، داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به توان فنی مجموعه، ادامه میدهد: امروز حرم مطهر در بسیاری از بخشهای فنی و تجهیزاتی به خودکفایی رسیده و این، مرهون همین جمع خالص و پرتلاش است.
از بازسازی یک ویلچر گرفته تا طراحی یک تابلو یا اصلاح یک خودرو برقی، همه در همین چند صد متر انجام میشود.
او میافزاید: ساختمان این بخش در مجموع در فضایی به زیربنای حدود 800 مترمربع در دو طبقه در محل پارکینگ زیرسطحی حرم مطهر قرار گرفته است که 700 متر آن در طبقه همکف به کارگاهها و 100 مترمربع آن در طبقه اول به بخش اداری و آسایشگاهی اختصاص دارد.
در حال حاضر نیز دارای 23 کارگاه مختلف از جمله تعمیرات مکانیک، تعمیرات الکترونیک، تراشکاری، جوشکاری، خیاطی صنعتی و.... است.
به طور مثال، در کارگاه خیاطی این بخش کاور صندلیهای زائربرهای برقی، صندلیهای تاشو، کتیبههای مناسبتی نصب شده در حرم مطهر و... دوخته میشود.
قلی تبار در ادامه به فعالیتهای این کارگاه اشاره میکند و توضیح میدهد: فعالیتهای این کارگاهها به پنج محور تخصصی تقسیم میشود: تعمیر و نگهداری خودروهای برقی و سواری خدمترسان در صحنها، بازسازی ویلچرها، طراحی و ساخت تجهیزات غرفهای، نمایشگاهی و خدماتی، تولید و نوسازی تابلوهای اطلاعرسانی و علائم راهنمای زائر و آمادهسازی تجهیزات رفاهی زائرپذیر، در اماکن اقامتی آستان.
او، ادامه میدهد: خدمت در بخش فنی حرم، بیش از هر چیز، به تجربه عملی و مهارتهای تخصصی وابسته است؛ نه صرفاً به مدرک تحصیلی.
به همین دلیل است که بسیاری از خادمیاران این بخش باوجود داشتن تحصیلاتِ کم، چنان تخصص و تجربهای دارند که تعداد افراد همسطح آنان در مشهد، انگشتشمار است.
حضور این افراد باعث شده همواره پیچیدهترین امور فنی در اماکن رضوی به بهترین شکل مدیریت شود.
خادمان همیشه در صحنه
به کارگاه تعمیر و نگهداری خودروهای برقی میرویم. چند خادمیار مشغول وارسی و بازدید یک زائر بر هستند.
یکی از آن 3 نفر میگوید: ماشینهایی که استفاده میکنیم، هر روز چند بار توسط تیم فنی سرویس و بررسی میشوند.
اگر کارگاه فنی نبود، باید هر هفته منتظر قطعات میماندیم و خیلی از کارها مختل میشد،اما این بچهها شب و روز نمیشناسند؛ همیشه در صحنهاند تا زائران بیدغدغه جابهجا شوند.
خادمان مشغول در این کارگاه، شاید از نگاه زائران دور باشند، اما از درون، همانند قلب تپندهای هستند که بیوقفه در خدمت زائران امام مهربانی میکوشند.
یکی دیگر از خادمیاران که تخصصش تعمیر ویلچرهاست، میگوید: گاهی فقط یک خرابی ساده ویلچر کافی است تا یک زائر از مسیر جا بماند.
اما نیروهای کارگاه فنی بدون معطلی خودشان را میرسانند. بارها پیشآمده شبهای جمعه تا طلوع صبح تلاش کردند تا همه ویلچرها آماده شوند و حتی یک زائر پشت در صحن آزادی نماند. برایشان هیچ تفاوتی بین روز و شب نیست؛ مهم این است که هیچکس از قافله زیارت جا نماند و همه زائران با خیال راحت به حرم برسند.
اگر شاهد نظم، پاکی و آرامش در گوشه، گوشه حرم هستید، یکی از دلایل آن، وجود همین انسانهای فنی اهلدلی باشد که با نیت قربت، پیچهای خدمت را محکم میکنند و دغدغهشان فقط خدمت به زائران حضرت رضا (ع)، است.
تولیت آستان قدس رضوی
