پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۴-۲۷

ورود گندم خراسان به زنجیره بذر تا نان/آغاز کشت انبوه از پاییز امسال

مدیر پژوهش و نوآوری بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی گفت: روند خالص‌سازی بذر گندم خراسان از سه سال گذشته در بخش تحقیق و توسعه این موسسه آغاز شده است و امسال در سال زراعی جدید، کشت انبوه این محصول آغاز می‌شود.

دکتر رضا توکل افشاری در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: روند خالص‌سازی بذرهای گندم خراسان در سال جاری به پایان رسیده است و با توجه به ارزش ویژه این محصول در صنایع ماکارانی و پاستا، موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی آمادگی دارد برنامه تکثیر انبوه بذرها را از پاییز امسال با همکاری بخش کشاورزی آستان قدس رضوی اجرا کند.
او ادامه داد: در روند خالص‌سازی این محصول نه تنها بوته‌هایی نظیر جو یا دیگر ارقام گندم حذف شده؛ بلکه گندم‌های ایجاد شده به روش موتاسیون نیز کنار گذاشته شده است.
مدیر پژوهش و نوآوری بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی درباره گندم‌های موتانت خاطرنشان کرد: این گندم‌ها شامل بوته‌هایی هستند که در طبیعت به صورت طبیعی و طی یک سری جهش‌های ژنتیکی تولید می‌شوند و تقریبا یا به طور کامل با بوته‌های مادری متفاوت هستند، از همین رو حذف شدند.
 

سازگاری بالا با اقلیم خراسان رضوی
او با اشاره به سازگاری بسیار خوب این گیاه با شرایط محیطی مشهد و اقلیم‌های مشابه آن گفت: همین مزیت باعث شده است تا گندم خراسان در مجموعه‌های کشاورزی آستان قدس رضوی قابل کشت باشد.
توکل افشاری، ورود گندم خراسان به زنجیره بذر تا نان را یکی از اهداف دراز مدت از کشت این رقم عنوان کرد و افزود: فرآورده‌های این محصول علاوه‌بر صنایع ماکارانی، به صورت مکمل غذایی در وعده‌هایی نظیر صبحانه قابل استفاده هستند.
او ادامه داد: صادرات بذر گندم خراسان یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی از تولید این محصول دنبال می‌کند.
 

احیاء گندم باستانی
توکل افشاری با بیان این‌که براساس منابع علمی ارزش واقعی گندم خراسان بر مبنای قدمت تاریخی آن است، گفت: این محصول در واقع یک میراث فرهنگی است، حتی بر روی برخی بسته‌های گندم خراسان یا گندم کاموت تولید شده در کشورهای ایتالیا و مصر عبارت Ancient grain (غله باستانی) نوشته شده است. 
او ادامه داد: کیفیت بسیار بالای این محصول بر پایه حدود 17 درصد پروتئین و حدود 50 درصد گلوتن مرطوب نیز حکایت از برتری چشمگیر این محصول با ارقام رایج در کشور دارد. 
توکل افشاری افزود: ارزش بالای گندم خراسان به نحوی است که در برخی کشورها دانه یا آرد تولید شده از آن در بسته‌های دو کیلوگرمی برای مصرف مستقیم در بازار صنایع غذایی عرضه می‌شود.
او معرفی گندم خراسان به عنوان یک محصول غذایی جدید به سفره خانوار را یکی از برنامه‌های در دستور کار موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی دانست و گفت: پیموندن این مسیر، نیازمند همکاری و هفکری شرکت‌های آرد قدس رضوی و صنایع غذایی رضوی و همچنین این موسسه است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی