پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۲۱

آشتی‌کنان زیر سایه خورشید در خراسان رضوی

ایجاد صلح و سازش یکی از اقدامات فرهنگی اجتماعی خادمیاران رضوی است که با تشکیل کانون مشاوره حقوقی خادمیاران و صلح‌یاران رضوی در استان خراسان جنوبی دنبال می‌شود و در قالب جشن آشتی‌کنان به منصه ظهور رسید.

به گزارش آستان‌نیوز از خراسان جنوبی، خدمت زیر سایه پرچم حرم رضوی افتخاری است که پیر و جوان و شغل و منسب نمی‌شناسد. لذا هر شخصی به فراخور توانایی که دارد می‌تواند با عضویت در کانون‌های خادمیاران رضوی به برکت نام امام رئوف خدمتی شایسته در جامعه ارائه کند.

یکی از فعالیت‌های تخصصی خادمیاران رضوی در خراسان جنوبی ایجاد کانون مشاوره حقوقی خادمیاران و صلح‌یاران رضوی است که توانسته با برقراری صلح و سازش در زمینه‌های مختلف نقش‌آفرینی کند.

بر همین اساس جشن آشتی‌کنان از سوی اعضای این کانون در شهر بیرجند برگزار شد تا مردم با فرهنگ صلح و سازش، انس بیشتری بگیرند و از این طریق گذشت و بخشش ترویج شود.

پیمان دوباره زندگی

بوستان آزادگان بیرجند پنجشنبه شب در آخرین روزهای ماه ربیع الاول میزبان این جشن مردمی بود و زوج جوانی پس از سال‌ها جدایی دوباره پای سفره عقد نشستند و پیمان مهر و دوستی بستند.

ذبیح الله و معصومه دارای سه فرزند هستند اما اختلافاتی موجب شد تا چند سالی از هم دور زندگی کنند تا اینکه به کمک خادمیاران رضوی صلح و سازش بین آن‌ها برقرار شده و پیمان دوباره را برای آغاز یک زندگی مشترک جدید در کنار دیگر میهمانان جشن آشتی‌کنان به شادی نشستند.

ساقدوشی خادمیاران و وجود پرچم متبرک رضوی بر سر سفره عقد این زوج در خنکای پاییزی پارک آزدگان بیرجند، حال و هوای مراسم را به گونه‌ای تغییر داد که برخی حاضران اشک شوق ریختند و از صمیم قلب خوشبختی آنان را در کنار سه فرزندشان آرزو کردند.

این مراسم نمونه‌ای از ۱۵۱ پرونده‌ای است که در ۶ ماه نخست امسال توسط وکلا و حقوقدانان کانون مشاوره حقوقی خادمیاران و صلح‌یاران رضوی در خراسان جنوبی به صلح و سازش منجر شده است.

شیرین‌ترین مرحله پرونده‌های حقوقی

یکی از مشاوران حقوقی و صلح‌یار رضوی در خراسان جنوبی گفت: از حدود پنج سال قبل با این کانون آشنا شدم و در کنار دیگر همکاران به برقراری صلح و سازش بین مردم مشغول هستم.

محمد خسروی با اشاره به اینکه وکلای برجسته شهر، مشاوران حقوقی دستگاه‌های اجرایی و قضات بازنشسته با این کانون همکاری دارند اظهار کرد: خادمیاران صلح‌یار با ورود به پرونده‌های اختلافی اقدام به مشاوره و میانجی‌گری می‌کنند تا به صلح و سازش ختم شود.

وی افزود: اگر مسایل با این روش حل نشود به شعبه‌های مربوطه در شوراهای حل اختلاف یا دادگستری معرفی می‌شوند همچنین در پرونده‌هایی که شدت اختلاف بالاست وکیل معرفی شده و خدمات مطلوبی در مشاوره‌های این وکلا ارایه می‌شود.

این خادمیار و صلح‌یار رضوی تصریح کرد: بیشتر پرونده‌های اختلاف مسایل خانوادگی است که مدعی طلاق و جدایی هستند و مشاوران حقوقی با حساسیت بیشتری وارد عمل می‌شوند؛ مباحث زمین خواری، ضرب و شتم، اعتیاد و دیگر زمینه‌ها نیز از جمله پرونده‌هایی است که به صورت تخصصی از سوی وکلا و مشاوران حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گذشت را شیرین‌ترین مرحله در روند رسیدگی به پرونده‌های حقوقی عنوان کرد و گفت: تفاوت آشتی با گذشت در همین است که شخص از حق خود می‌گذرد تا صلح و سازش برقرار شود.

خسروی افزود: تلاش کردیم با برگزاری این برنامه فرهنگ گذشت را در بین مردم ترویج دهیم تا در مناسبات اجتماعی بتوانند با صلح و دوستی کنار هم زندگی کنند.

وی بر اساس تجربه‌ای که از رسیدگی به پرونده‌ها داشته، معتقد است اغلب اختلافات زوجین جوان ناشی از زودرنجی آنان بوده و با میانجی‌گری خانواده‌ها حل و فصل می‌شود اما برخی پرونده‌ها ریشه‌دار است که باید زمان بیشتری صرف شود تا به نتیجه برسد.

ارائه مشاوره به هزار و ۳۵۵ نفر از ابتدای امسال

مسئول کانون مشاوره حقوقی خادمیاران و صلح‌یاران رضوی در استان خراسان جنوبی هم گفت: این کانون از پنج سال پیش فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و بستر مناسبی برای خدمات مشاوره حقوقی است.

محمدحسین قبولی افزود: خادمیاران صلح‌یار عضو این کانون به صورت افتخاری خدمات مشاوره حقوقی را به افراد نیازمند در سطح مساجد شهر و حتی روستاها ارایه می‌دهند و مهمترین مشاوره‌های حقوق در خصوص قانون جدید چک، اختلافات ملکی، خانوادگی، جرایم رایانه‌ای، قانون کار و بیمه است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۲ نفر حقوقدان و مشاور در کانون مشاوره حقوقی خادمیاران و صلح‌یاران رضوی گفت: همچنین با مشارکت در طرح صبر دادگستری ۴۱ نفر صلح‌یار جذب و حکم نیز از سوی رئیس کل دادگستری استان برای آنان صادر شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی