پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۲۹

تولید نمونه‌های داخلی تجهیزات پزشکی با حمایت شرکت صنایع پیشرفته رضوی

شرکت دانش‌بنیان فناوری نوین سلامت اردیبهشت که با حمایت و پشتیبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی موفق به ساخت دو دستگاه کاربردی در زمینه پزشکی شد، حالا توانسته علاوه‌بر تامین نیاز داخل، از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. 

 به گزارش آستان نیوز، این دو محصول شامل «ست‌های انعطاف‌پذیر آندوسکوپی» و «قیچی هندپیس» هستند که پروژه تولید آن‌ها به عنوان طرح‌های کلان ملی ذیل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و با حمایت آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد. 
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری نوین سلامت که یکی از مجموعه‌های سرمایه‌پذیر آستان قدس رضوی است، اظهار کرد: وسایل و دستگاه‌های خارجی بسیاری در زمینه‌های مختلف به خصوص در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارند که به واسطه واردات، هزینه‌های کلانی را برای کشور متحمل می‌شوند. از همین رو تلاش شده با بهره‌گیری از نخبگان و متخصصان حوزه‌های مختلف، با تولید نمونه‌های داخلی محصولات به سهم خود نقشی در تامین نیاز کشور داشته باشیم. 
عبدالرضا اسرار گفت: از سال ۹۲ فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه را در زمینه لاپاراسکوپی شروع کردیم و در سال ۹۵ موفق به دریافت مجوز و استانداردهای لازم شدیم. 

 
تولید محصول مشابه با تفاوت‌های بیشتر  
او درباره این محصول دانش‌بنیان گفت: سیستم لاپاراسکوپی که پیش‌تر تولید شده بود بیشتر مربوط به عمل‌های جراحی داخل شکم است ولی دستگاه اندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر علاوه‌بر این‌که کار مشابه دستگاه قبلی را انجام می‌دهد، به واسطه استفاده از شفت انعطاف‌پذیر، برای قسمت‌های مختلف بدن از جمله قسمت بالایی و پایینی سیستم گوارش، مجاری تنفسی، مجاری ادراری و... نیز کاربرد دارد. 

 
بومی‌سازی دستگاه پزشکی  
اسرار با اشاره به هدف و ایده اجرای پروژه تولید دستگاه اندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر خاطرنشان کرد: دستگاه‌های انعطاف پذیر اندوسکوپ مشابه به دلیل داشتن فلزات انعطاف‌پذیر، معمولا زیاد دچار خرابی می‌شود و هزینه‌های زیادی را برای تعمیرات و استهلاک متحمل می‌کند، از طرف دیگر ارزبری زیادی را برای کشور به همراه دارد. 
او ادامه داد: با توجه به تجربه قبلی که در این زمینه در حوزه‌های جراحی با استفاده از این دستگاه‌ها داشتیم، تصمیم گرفته شده ست‌های انعطاف‌پذیر اندوسکوپ را بومی‌سازی کنیم که با تیه بر توان متخصصان شرکت این مهم محقق شد. 

 
اجرای ایده به عنوان‌ طرح کلان ملی  
این فناور همچنین درخصوص ملی شدن این طرح تولید اندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر توضیح داد و افزود: این طرح تقریبا در انتهای سال ۹۸ به مرکز طرح‌های کلان ملی ذیل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری معرفی شد و پس از بررسی و تایید، به عنوان طرح کلان ملی با مشارکت معاونت علمی آغاز به کار کرد. 
او ادامه داد: در پایان سال ۱۴۰۰ نیز پس از نمونه‌سازی، دریافت استاندارد‌ها و تست بالینی مجوز و پروانه ساخت دستگاه صادر شد. در حال حاضر نیز در حال آماده‌سازی ماشین‌آلات برای تولید انبوه این ست‌ها جهت ارائه به بیمارستان‌های تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هستیم.

 
محصول دوم نیز ملی شد  
اسرار درباره پروژه تولید «هند‌پیس انسداد عروق» اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ طرح دوم شرکت دانش‌بنیان فناوری نوین سلامت با عنوان هند‌پیس انسداد عروق که جزء محصولات کاربردی و پرهزینه است نیز تصویب شد.  
او با اشاره به پیشرفت حدود ۹۰ درصدی این طرح گفت: نمونه‌سازی دستگاه انجام و تعدادی از استانداردهای مربوطه دریافت شده است و منتظر ورود به مرحله تست بالینی هستیم. 

 
سرمایه‌گذاری اقتصادی توسط شرکت صنایع پیشرفته رضوی 
اسرار درباره مراحل اجرای این طرح‌ها تصریح کرد: در ابتدا تمام فعالیت‌ها از طراحی، پیگیری، خرید، ساخت و... با تیمی متشکل از ۴ نفر انجام می‌شد و با بودجه‌ای که در اختیار داشتیم، امکان تهیه ماشین‌آلات و ساخت قطعات وجود نداشت، از همین رو قطعات به صورت برون‌سپاری تهیه می‌شد.  
او ادامه داد: پس از دریافت پروانه تولید و با توجه به هزینه بالای ساخت دستگاه‌های مذکور، نیاز به جذب سرمایه‌گذار واقعا احساس می‌شد که پس از جستجوهای متعدد به شرکت صنایع پیشرفته رضوی رسیدیم. با عنایت حضرت رضا(ع) مشارکت پربرکتی را آغاز کردیم و توانستیم با سرمایه‌گذاری شرکت صنایع پیشرفته رضوی خط تولید قیچی‌های هندپیس انسداد عروق را راه‌اندازی کنیم. 
اسرار افزود: در حال حاضر شرکت دانش‌بنیان فناوری نوین سلامت زمینه اشتغال مستقیم برای حدود 20 نفر را فراهم آورده است. 
او عدم حمایت برخی پزشکان از محصولات داخلی را یکی از مشکلات این شرکت دانست و گفت: ما درحال رقابت با شرکت‌های آمریکایی هستیم که در زمینه تولید محصولات مذکور تجربه زیادی دارند، اما با وجود تمام محدودیت‌ها موفق به تولید محصولی شده‌ایم که قرار است با نمونه‌های خارجی رقابت کند.
اسرار ادامه داد: انتظار می‌رود با حمایت پزشکان از تولید این کالاهای داخلی، بتوانیم نمونه‌های متنوع و بهتری را تولید و به جامعه درمان کشور عرضه کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی