پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گذری بر دستاوردهای انجمن‌های ادبی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سه سال اخیر
۱۴۰۲-۱۱-۱۰

گسترش روزافزون فعالیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه شعر و ادب

ادبیات، آیینه تمام نمای فرهنگ و تمدن یک ملت است و از نقش مهم آن در حفظ هویت ملی و حیات فکری و فرهنگی جوامع نمیتوان به آسانی گذر کرد. ایرانیان نیز از دیرباز اهل شعر و ادب بودند و ادبیات فارسی؛ از شعر تا داستان موجب ماندگاری فرهنگ و هویت آنان و ترویج تعالیم ملی و دینی ایرانیان در طول تاریخ شده است. مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز از ابتدای تأسیس از این قالب‌های هنری ادبی بهره گرفته تا جایی که اکنون در کنار برگزاری برنامه‌های متنوع با محوریت مکتب هنر رضوی، شاهد راه‌اندازی و فعالیت انجمن‌های ادبی جدید در این مؤسسه هستیم. 

به گزارش آستان نیوز، در حال حاضر جمعی از ادبدوستان در جلسات «انجمن ادبی رضوی»، «انجمن عصر داستان» و «انجمن عصر طنز» در زیر مجموعه مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گرد هم می‌آیند که تولید آثار ادبی رضوی، مهمترین محور فعالیت آنان است. این انجمن‌ها علاوه بر برپایی جلسات هفتگی ثابت با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی با دعوت از استادان، شاعران و نویسندگان برجسته کشور و دیگر برنامه‌های ادبی نظیر شب شعرها و همچنین نشر کتاب، فعالیت می‌کنند. 
 

انجمن ادبی رضوی
انجمن ادبی رضوی، محفلی آشنا برای دوستداران شعر آیینی به ویژه شعر رضوی کشور است؛ انجمنی که به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سه دهه گذشته مکانی برای عرض ارادت شاعران مشهدی به اهل بیت(ع) و میزبانی از زائران اهل شعر و ادب حرم مطهر حضرت رضا(ع) بوده و جلسات آن به طور ثابت بعدازظهر هر دوشنبه از ساعت 17 تا 19 در حرم مطهر برگزار شده است. البته به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا چراغ جلسات انجمن ادبی رضوی به طور موقت دو سالی خاموش بود، اما از اردیبهشت‌ماه 1401 برگزاری جلسات آن از سر گرفته شد و این انجمن با رویکردی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته پذیرای شاعران شد. در حال حاضر، شاعران جوان و پیشکسوت، آقا و خانم، در کنار یکدیگر در جلسات حضور دارند و از شعرخوانی‌ها و تجربیات و نقد شعرهای استادان استفاده می‌کنند.  
همچنین اجرا و ضبط نشست‌های شعرخوانی «حماسه واژه‌ها» با محوریت مروری بر چهل سال شعر فارسی با دعوت از شاعران پیشکسوت و جوان از سراسر کشور در مشهد و پخش آن در رسانه ملی، برپایی شب شعر «صاحبدلان» با حضور جمعی از پیشکسوتان شعر آیینی ایران و عراق در جوار حرم مطهر، شب‌های شعر «ارادت رضوی» به مناسبت دهه کرامت در پنج شهر کشور، شب شعر «جمال جانان» به مناسبت اعیاد شعبانیه و بزرگداشت استاد محمدجواد غفورزاده «شفق»؛ شاعر پیشکسوت آیینی در تالار نور مشهد، نشست شعر آیینی «سوگواژه» در ایام پایانی صفر در حریم حرم مطهر، شعرخوانی شاعران بین‌المللی در رویداد بزرگ مردمی «طوفان واژه‌ها» در حمایت از مردم مظلوم غزه در میدان فلسطین مشهد، منتخبی از برنامه‌های حوزه شعر این مؤسسه در سال‌های اخیر بود. 
 

گسترش روزافزون فعالیتهای آستان قدس رضوی در حوزه شعر و ادب


انجمن عصر داستان
این مؤسسه در ادامه فعالیت‌های ادبی خود در آذرماه 1401، اقدام به راه‌اندازی انجمن عصر داستان با اهداف «ارتقای کیفی و رشد ارزش‌های معنوی ادبی داستان در حوزه داستان‌های رضوی»، «سمت و سو بخشیدن به فعالیت‌های ادبی برای تداوم و ارتقای داستان»، «شناسایی و کشف استعدادهای نویسندگی موجود در سطح شهر مشهد»، «ایجاد رابطه و شرایط مناسب برای پرورش استعدادهای بالقوه نویسندگی موجود در سطح شهر مشهد»، «ارتقای سطح آگاهی عمومی در زمینه ادبیات داستانی از طریق جذب علاقه‌مندان» و «نشر و اشاعه فرهنگ داستان‌نویسی و داستان‌خوانی در سطح جامعه» کرد. در واقع این انجمن محفلی برای داستان خواندن، داستان فهمیدن و داستان نوشتن است و جلسات آن به صورت هفتگی هر چهارشنبه از ساعت 16 تا 18 در مکتب هنر رضوان مشهد واقع در خیابان کوهسنگی 17، شماره 14 برپا میشود. همچنین از حضور استادان و نویسندگان برجسته به صورت میهمان ویژه در ادوار مختلف سال در برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی انجمن استفاده می‌شود، به طور مثال می‌توان به برپایی کارگاه فلسفه ادبیات در چهار جلسه اشاره کرد. منتخبی از داستان‌های رضوی اعضای انجمن عصر داستان در آثار تولیدی مؤسسه همچون پادکست و ویژه‌نامه منتشر شده است. برگزاری آیین بزرگداشت زنده‌یاد استاد سعید تشکری و رونمایی از دو کتاب «مرجانی‌ها» و «طرح آهی از ماه»؛ از آخرین آثار این نویسنده و هنرمند فقید خراسانی در بهمن ماه 1401 در نگارخانه رضوان مشهد، از دیگر برنامه‌های این مؤسسه بود که در قالب نهمین جلسه انجمن عصر داستان انجام شد. 
 

گسترش روزافزون فعالیتهای آستان قدس رضوی در حوزه شعر و ادب


انجمن عصر طنز 
انجمن عصر طنز نیز در ادامه شکل‌گیری انجمن‌های ادبی در مؤسسه به تازگی در دی ماه 1402 در مشهد آغاز به کار کرد. رویکرد این انجمن، طنز اجتماعی است و در تلاش خواهد بود تا مبتنی بر فرمایشات حضرت رضا(ع) به معضلات اجتماعی و مسائل اخلاقی بپردازد و اثر خلق کند. در حال حاضر جلسات هفتگی انجمن عصر طنز هر سه‌شنبه از ساعت 17 تا 19 در مکتب هنر رضوان برگزار می‌شود. همچنین هر ماه یک نشست تخصصی با دعوت از یک میهمان ویژه از جمله پیشکسوتان حوزه طنز برپا می‌شود.
حضور در جلسات هر سه انجمن مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برای علاقه‌مندان آزاد است. همچنین این مؤسسه برپایی جلسه ثابت و هفتگی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و سپس جلساتی در حوزه ادبیات نمایشی و فیلم‌نامه را به عنوان برنامه‌های آینده خود در دستور کار دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی