پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۲۴

پیشتاز در صنعت دامپروری / افزایش میزان شیردهی با اصلاح نژاد دام

با هدف ایجاد نسلی برتر برای آینده گاو‌های شیری نژاد هلشتاین در منطقه غرب آسیا، در سال 1399 برای اولین بار در کشور گله ممتاز ژنتیکی در مجتمع دامپروری کنه بیست تشکیل شد تا بستری برای خودکفایی و استقلال کشور در حوزه ژنتیک دام و همچنین خط ژنی در دام هلشتاین فراهم شود.

به گزارش آستان نیوز، در ادامه این برنامه اصلاح نژادی، در سال جاری فاز نهایی طرح توسعه مجتمع دامپروری کنه بیست با حضور تولیت آستان قدس کلید خورد تا با تکمیل آن، علاوه‌‌بر پیشرفت ژنتیکی در گاو شیری، شاهد افزایش ظرفیت تولید گوشت و شیر و نیز میزان اشتغالزایی این مجتمع به بیش از ۵ هزار نفر باشیم.
حالا بخش قابل توجهی از این تلاش‌ها به ثمر نشسته و شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی با استفاده از توان فنی کارکنان و متخصصان خود و همچنین مشاوران برتر کشوری، توانسته است علاوه‌بر تولید شیر با کیفیت ممتاز و همچنین شیر مورد نیاز برای تولید شیر خشک نوزاد، اقدامات ارزشمندی را در حوزه اصلاح نژاد و پرورش دام‌هایی با مولفه‌های برتر ژنتیکی و اقتصادی انجام دهد که نتیجه آن در سومین جشنواره ملی گاو هلشتاین ایرانی نمود پیدا کرد.
 

دستیابی به برترین ژنتیک گله دام سنگین در کشور
شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی در سومین جشنواره ملی گاو هلشتاین ایرانی که در سال جاری در اصفهان برگزار شد، حضوری درخشان داشت و موفق شد در کلاس تلیسه پای کل مقام اول، در کلاس تلیسه آبستن مقام دوم و در کلاس دوره شیردهی دوم مقام سوم را کسب کرد.
در این جشنواره ملی که ۱۳ شرکت معتبر دامپروری کشور حضور داشتند، دام‌های شرکت‌ داده شده در شش کلاس گاوهای شیری دوره شیردهی چهارم به بالا، دوره شیردهی سوم، دوره شیر دهی دوم، دوره شیر دهی اول، تلیسه آبستن و تلیسه پای کل مورد ارزیابی قرار گرفتند. صفات مختلف ژنتیکی موثر در تولیدمثل، تولید شیر و سلامت دام در کنار ویژگی‌هایی نظیر ظرفیت بدنی، خصوصیات شیردهی، خصوصیات اندام‌های حرکتی و صفات تولیدمثلی از جمله مولفه‌هایی بود که توسط داروان ارزیابی و در نهایت صنایع دامپروری و لبنی رضوی به عنوان شرکت برتر پرورش دام در کشور معرفی شد. 
 

پیشتازی در صنعت دامپروری کشور
ایران جزو برترین کشورهای دنیا در صنعت پرورش گاو شیری است و در سال‌های اخیر، به همت شرکت‌های فعال، پیشرفت‌های بسیار خوبی در این صنعت صورت گرفته که شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی یکی از پیشروها در این عرصه بوده است. این شرکت، بزرگ‌ترین تولیدکننده شیر در شرق کشور است که با توجه به سیاست‌های کلان بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس و هدف‌گذاری انجام شده برای نقش‌آفرینی این مجموعه در تامین امنیت غذایی کشور، در اوایل تابستان امسال طرح توسعه مجتمع دامپروری کنه بیست رضوی را آغاز کرد تا در کنار افزایش کمی و کیفی تولیدات دامی، بتواند سهم بیشتری از تامین امنیت غذایی شرق کشور و اشتغال آفرینی در مناطق محروم و حاشیه‌نشین شهر مشهد را به خود اختصاص دهد. با بهره‌برداری از طرح توسعه مجتمع دامپروری کنه بیست رضوی، ظرفیت تولید و پرورش دام از حدود از ۲۵۰۰ راس دام مولد به ۵۰۰۰ راس مولد افزایش پیدا خواهد کرد و حدود ۱۰۰ تن شیر به ظرفیت تولید سالانه این واحد اضافه می‌شود. علاوه‌براین، کمک به خودکفایی کشور در تولید شیر استاندارد IMF GRADE به منظور افزایش میزان تولید شیر خشک نوزاد در کشور، برنامه مهم دیگری است که در دستور کار شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی قرار گرفته است.
 

دستاوردهای قابل اتکا
شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی در سال‌های اخیر با استفاده از سیستم مدیریت ژنتیک و بهره‌گیری از برترین اسپرم‌های گاو هلشتاین، تلاش‌ بسیاری برای اصلاح نژاد دام‌ داشته که این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بوده و به عنوان یک شاخص،  در ۱۰ سال اخیر میانگین شیر هر دام‌ شرکت از ۳۳ کیلوگرم به بیش از ۴۳ کیلوگرم رسیده است.
برای همسو شدن پیشرفت‌های ژنتیکی با شرایط اقتصادی و بومی کشور، سال‌هاست شرکت دامپروری و لبنی رضوی از شاخصه ژنتیکی RGI به عنوان یک شاخص ژنتیکی اختصاصی و منحصر به فرد در دنیا استفاده می‌کند که خاص این شرکت تعریف شده و تاییدیه مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور را نیز کسب کرده است. این شاخص علاوه‌ بر خصوصیات ژنتیکی و اقتصادی، دام‌ها را با توجه به شرایط خاص و بومی کشور ایران محاسبه می‌کند تا در روند بهبود ژنتیکی، اقتصادی‌ترین دام‌ها در نسل بعد تولید شوند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی