به گزارش آستان نیوز ، این کتاب دارای دو بخش است که بخش اول با عنوان «ت مثل تبلیغ»، درباره مفاهیم عمومی تبلیغات است و بخش دوم با عنوان «ف مثل فرش»، با برگزیدن فرش دستباف ایران بهعنوان کالایی بومی به مصداقیابی آموزههای تبلیغاتی، اختصاصیافته است.
در بخش نخست این کتاب، مباحثی چون پیشینه تبلیغات، انواع تبلیغات، ابزارها و بازیگران تبلیغات و نظریههای کاربردی مرتبط با این مقوله واکاوی شده و در بخش دوم که متأثر از حضور و کنشگریهای مدیریتی چندین ساله نگارنده در فضای فرش کشور است، فرش دستباف بهعنوان نمونهای تجربی و البته قابلتعمیم و گسترش به دیگر صنایعدستی و با اندک دگرگونیهایی دیگر اقلام و کالاها، مورد مداقه، قرار گرفته است.
این کتاب در 238 صفحه و در قطع وزیری، توسط«شرکت چاپ و نشر بازرگانی»، منتشر شده است.
تبلیغ باهویت ایرانی
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی، در توصیف این کتاب گفت: برای دستیابی به مخاطبان بیشتر، باید بیشتر تبلیغ کرد. این گزاره ساده در مقام اجرا آسان نیست و پیچیدگیهای خاصی دارد که بدون شناخت ظرایف و دقایقش، دستیابی به مراد، سهل و ساده نخواهد بود.
به گفته وی، این کتاب میکوشد تا این گزاره در ظاهر روشن و پذیرفتنی را از جنبههای مختلف بکاود و ضمن بررسی پدیده و فرایند تبلیغ با تحدید در نوع تجاری آن، بر دانش علاقهمندان این حوزه، اضافه کند.
کارگر، درباره وجه تمایز این کتاب با دیگر کتابهای حوزه تبلیغات، بیان کرد: بیشتر کتابهای این حوزه وامدار ترجمه هستند و اغلب به علت تبرج و نمود فرنگیها در بحث تبلیغات، به آن سو مینگرند و روح ایرانی، در آنها، جاری نیست.
وی، ادامه داد: درحالیکه در این کتاب افزون بر مروری بر الفبا و بایستههای تبلیغات، در نمونهجویی و مصداقیابی، فرش ایرانی بهعنوان مقالی بومی و ملی برای تفهیم و تشریح تجربههای تبلیغاتی، برگزیده شده است.
گفتنی است، حمید کارگر علاوه بر کارشناسی فرش، دکترای ارتباطات دارد و تاکنون کتابهای «آموزش دانشگاهی فرش؛ چالشها و چشماندازها»، «از خاک تا خدا» و «نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات»، از وی منتشر شده است.