به گزارش آستاننیوز، دکتر محمدکاظم حسنوند، عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، در پیش نشست تخصصی نخستین پیشنشست تخصصی کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی، به ارائه سخنرانی با موضوع "فرشچیان و گفتوگوی سنت و نوآوری در نگارگری معاصر ایران با رویکرد هنر رضوی" پرداخت.
حسنوند در آغاز با بررسی ریشههای واژه"هنر" در فرهنگ ایرانی توضیح داد: واژه هنر در فارسی باستان و پهلوی به معنای فضیلت و کمال انسانی به کار رفته و پس از اسلام نیز این مفهوم والا حفظ شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس هنرمند حقیقی کسی است که دارای تهذیب نفس باشد و آنچه از درونش میجوشد، زیبا و متعالی باشد که قطعا تذهیب نفس در خلق آثار هنری اثر گذار است.
وی در بخشی از سخنان خود با مرور تاریخ نگارگری معاصر ایران، خاطرنشان کرد: حسین بهزاد پایهگذار احیای نگارگری در دوران معاصر بود که با الهام از مکتب اصفهان و ایجاد سبک همچون جدایی نگارگری از کتاب و کار در ابعاد بزرگ، مسیر جدیدی را گشود. استاد محمود فرشچیان این راه را به کمال رساند و سبکی کاملاً شخصی و نوآورانه را پایهگذاری کرد.
تلفیق سنت و نوآوری در آثار استاد فرشچیان
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، با تجلیل از استاد فرشچیان، افزود: فرشچیان با تلفیق تکنیک بینظیر و ایمان عمیق دینی، موفق به خلق آثاری شد که هم در سنت اصیل نگارگری ایرانی است و هم دارای نوآوریهای بینظیر در ترکیببندی و رنگآمیزی است. آثار ایشان تجلیبخش هنر متعهد شیعی است.
حسنوند در پایان با اشاره به چالشهای آموزش هنر در ایران تأکید کرد: ما نیازمند بازنگری در نظام آموزش هنر هستیم تا بتوانیم ارزشهای هنر سنتی ایرانی-اسلامی را با نوآوریهای معاصر ترویج دهیم. تأسیس دانشگاه هنر اسلامی اصفهان گام مثبتی در این جهت بوده است.