به گزارش آستان نیوز؛ مرضیه اسلامی، مسئول کانون تخصصی خدمت رضوی کتاب و کتابخوانی استان یزد در نشست مجازی تخصصی با عنوان رسالت خادمیاران کتاب و کتابخوانی در مدارس اظهار داشت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در امر کتاب و کتابخوانی ضرورت دارد خادمیاران در این حوزه فعالانه به ترویج کتاب و کتابخوانی با طرحهای نوین بپردازند.
وی ضمن تبیین این امر و لزوم طرحهای ترویج کتاب در مدارس با حضور خادمان و همراهی معلمان، افزود: تحول در روشهای کتابخوانی و استفاده از ابزارهای خلاقانه برای جذب نسل جدید در شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت است.
اسلامی از این طرحها به عنوان مدرسه حرم کوچک دانایی نام برد و تصریح کرد: این طرحها میتواند به عنوان یک برنامه ملی با همکاری کتابداران و معلمان در سراسر کشور اجرا شود.
مسئول کانون تخصصی خدمت رضوی کتاب و کتابخوانی استان یزد با تأکید بر رسالت خادمیاران رضوی در ایجاد پیوند عمیق بین دانشآموزان و کتاب، افزود: بر این اساس، ۵۵ فعالیت فرهنگی در قالب برنامههای روزانه، هفتگی، فصلی و مناسبتهای مختلف طراحی شده که با محوریت سیره رضوی در مدارس اجرا شود.
وی ادامه داد: مهمترین محورهای قابل اجرا در طرح ترویج کتابخوانی؛ اجرای صبحگاه کتابخوانی رضوی در مدارس، استفاده از روش قصهگویی برای جذب دانشآموزان به کتاب، تشکیل کانونهای دانشآموزی کتابخوانی، فراهم سازی ظرفیت تبادل کتاب بین دانشآموزان، همچنین آموزش و توانمندسازی خادمیاران به عنوان مروجان کتاب قابل اجرا در این بخش است.
اسلامی اعلام کرد: از دیگر ایدههای میتوان به اجرای طرح فرشته کتابخوان با استفاده از نمادهای جذاب مانند بال فرشته نام برد تا اینگونه دانشآموزان به مطالعه و روایت کتاب برای همکلاسیهای خود تشویق شوند.
مسئول کانون تخصصی خدمت رضوی کتاب و کتابخوانی استان یزد گفت: احیای پردهخوانی با موضوعات مذهبی و ملی، طراحی پردههای ویژه با محتوای زندگی اهل بیت(ع) و داستانهای شاهنامه برای اجرا در محیط مدرسه، برگزاری جشنوارههای شاهنامهخوانی، حافظخوانی و گلستانخوانی با هدف تقویت هویت ملی و ادبی دانشآموزان و ایجاد انگیزه برای حفظ و خوانش متون کهن، اجرای برنامه مشاعره در مقاطع مختلف تحصیلی جهت تقویت حافظه و علاقه به شعر و ادبیات فارسی، برگزاری چله کتابخوانی، راهاندازی کتابخانه معلم در برخی مدارس، برگزاری مسابقه کتاب ما برای والدین دانشآموزان و راهاندازی کتابخانه کلاسی از دیگر طرحهای نوین است.
اسلامی با اشاره به جایگاه کتابداران به عنوان خادمیاران کتاب ادامه داد: در شرایطی که دانشآموزان ما درگیر فضای مجازی و فناوریهای جدید هستند، اگر بخواهیم آنان را با کتاب مأنوس نکنیم، قطعاً آنان را از دست خواهیم داد. کتابداران باید با برنامهریزی دقیق و اجرای طرحهای خلاق، کودکان و نوجوانان را به دنیای کتاب بازگردانند.
وی خاطرنشان کرد: این طرح همسو با بیانیه گام دوم انقلاب و منویات مقام معظم رهبری در زمینه ترویج کتابخوانی اجرا میشود و لازم است؛ خادمیاران بدون دریافت دستورهای اداری، با مراجعه به مدارس و ارائه طرحهای پیشنهادی، در اجرای این برنامهها مشارکت فعال داشته باشند.
انتهای پیام/