آخرین اخبار
کد خبر : ۷۰۱۲۸۷
۱۵:۴۶

۱۴۰۴/۰۸/۲۲

برگزاری آیین اختتامیه دوره تربیت مربیان مهد و دبستان در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)

برگزاری آیین اختتامیه دوره تربیت مربیان مهد و دبستان در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)
آیین اختتامیه «دوره تربیت عملی و مهارتی مربیان مهد، پیش‌دبستان و دبستان» با عنوان «مربی، معمار کودکی؛ از تجربه تا تحول» به میزبانی واحد خواهران دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، این برنامه باهدف تقویت مهارت‌های تربیتی و بازخوانی مبانی تعلیم‌وتربیت در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، با همکاری اعضای هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی، روان‌شناسی و مشاوره و با حضور جمعی از مربیان، استادان دانشگاه، فرهنگیان و فعالان حوزه کودک و تربیت برگزار شد.
نشست شامل دو سخنرانی تخصصی بود که به بررسی موضوعات «تجربیات سازمان ملی کودک و ویژگی‌های مربیان در تربیت دوران کودکی» و «تحلیل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تربیت مبتنی بر ساحت‌های شش‌گانه» اختصاص داشت.

تبیین فلسفه تعلیم‌وتربیت در نگاه سند تحول بنیادین

در بخش اصلی برنامه، دکتر فخریان، مشاور مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی و مسئول قرارگاه عدالت آموزشی کشور، در سخنانی به تبیین مبانی نظری و مفهومی سند تحول بنیادین پرداخت و «تعلیم‌وتربیت تعالی‌جویانه» را جوهره نظام تربیتی کشور دانست.
وی اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در جمهوری اسلامی ایران فرایندی تدریجی، فراگیر، یکپارچه و تعالی خواه است؛ فرایندی که نه‌تنها انتقال دانش، بلکه رشد مستمر، تعادل روانی و تعالی معنوی انسان را دنبال می‌کند.
او با تأکید بر اهمیت تدریجی‌بودن رشد کودک افزود: گاهی والدین یا مربیان از استعداد کودک شگفت‌زده می‌شوند و می‌خواهند آموزش‌ها را فشرده کنند، اما تربیت حقیقی مسیری پله‌پله است و رشد پایدار در گرو تعمیق یادگیری است، نه شتاب در آموزش.

اصول چهارگانه تربیت در سند تحول بنیادین
به گفته دکتر فخریان، سند تحول بنیادین، تعلیم‌وتربیت را با 4  ویژگی اصلی، تعالی‌جویانه بودن؛ تربیت باید انسان را به سوی رشد و کمال سوق دهد، تدریجی بودن؛ آموزش و رشد باید مرحله‌به‌مرحله و متناسب با ظرفیت‌های فرد انجام شود، فراگیر بودن؛ همه اقشار جامعه با هر استعداد و شرایط باید در نظام تربیتی دیده شوند و یکپارچگی؛ تربیت باید همه ابعاد زندگی فرد را دربر گیرد و از تجزیه در برنامه‌ها پرهیز شود، توصیف می‌کند.
وی تأکید کرد: آموزش و تربیت باید برای همه ممکن و برابر باشد تا عدالت آموزشی به معنای واقعی تحقق یابد.

معیار اسلامی؛ خط‌کش سنجش تربیت در نظام آموزشی
دکتر فخریان، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر نظام تربیتی معیار سنجش خاص خود را دارد؛ تفاوت نظام اسلامی با سایر نظام‌ها در خط‌کش اندازه‌گیری تربیت است.
وی افزود: در نظام اسلامی، معیار سنجش تربیت، ارزش‌های دینی و الهی است، یعنی اگر سخن از اخلاق است، اخلاق اسلامی ملاک است، اگر از علم صحبت می‌شود، علم اسلامی مدنظر است و اگر از تفکر سخن می‌گوییم، این تفکر باید در چارچوب جهان‌بینی اسلامی تعریف شود که این نگاه ضامن حفظ هویت فرهنگی و معنوی آموزش‌وپرورش است.

ساحت تربیتی در نگاه تحول بنیادین

این استاد حوزه تعلیم‌وتربیت با اشاره به اینکه هیچ فعالیت آموزشی نباید خارج از قلمرو ساحت‌های تربیت قرار گیرد، شش ساحت اصلی تربیت را ساحت اعتقادی، اخلاقی و دینی، ساحت سیاسی و اجتماعی، ساحت زیستی و بدنی، ساحت علمی و فناوری، ساحت حرفه‌ای و اقتصادی و ساحت زیباشناختی و هنری دانست.
وی با تأکید بر ارتباط متقابل این ساحت‌ها گفت: سلامت جسم مقدمه رشد روح است و هنر و زیباشناسی نیز راهی برای آرامش و معنا یافتن در زندگی به شمار می‌رود. هیچ ساحت تربیتی بر دیگری برتری مطلق ندارد و همه در کنار هم حیات طیبه انسان را شکل می‌دهند.
گفتنی است، در پایان مراسم، با حضور مسئولان دانشگاه و مدرسان دوره، از مربیان شرکت‌کننده قدردانی و گواهینامه حضور در دوره به آنان اهدا شد.


گزارش خطا

ارسال نظرات
  • پیشنهاد سردبیر
  • آخرین اخبار
انتشار کتاب «دلبافته‌ها»؛ روایت هنر فرش ایرانی کتاب «خانوم ماه» به چاپ نوزدهم رسید دانشگاه امام رضا (ع) پیشرو در اجرای طرح «جهاد علمی» برای پیوند صنعت و دانشگاه/ تأکید بر فرصت‌های مطالعاتی دکترا و آغاز همکاری ساختاری با طرح جهاد علمی بازدید اساتید دانشگاه فردوسی از موزه و مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی طرح تعالی خانواده رضوی آغاز شد جمعی از بانوان فرهیخته روسی با فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی باغ خاتون آشنا شدند مداح واقعی کسی است که حقیقت تاریخ را منعکس کند زنان در طول تاریخ پرچم‌داران ولایت‌مداری و یاور دین بوده‌اند زن، بنیان‌گذار اندیشه و راوی حقیقت در مسیر جهاد تبیین است برپایی کارگاه آموزشی «اعتبارسنجی مجلات علمی داخلی و خارجی» در کتابخانه رضوی حضور وحدت ساز علمای اهل‌سنت در اجلاس پیر غلامان حسینی در مشهد هرجا گرفتاری باشد، نام اهل‌بیت (ع) گشایش است عشق به اهل‌بیت (ع) تنها مسیر نجات است راه اهل‌بیت (ع) تنها مسیر نجات است پیر غلامی اهل‌بیت (ع) یادگار یک‌عمر دلدادگی است نوکری اهل‌بیت (ع) از کودکی در وجودمان ریشه دارد ثبت ۲۰۰ قطعه مداحی محلی؛ پیر غلام گچسارانی نغمه‌های کهگیلویه و بویراحمد را به حرم رضوی آورد خدمت به امام حسین (ع) بزرگ‌ترین موهبت الهی است پیوند مداحان جوان با سنت‌های اصیل روضه‌خوانی است چهارمین اجلاسیه تجلیل از بانوان پیر غلام حسینی در حرم رضوی برگزار شد برگزاری دورهمی مربیان سبک زندگی خانوادگی در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)
پخش زنده

تلویزیون اینترنتی آستان نیوز

پویش ها