به گزارش آستان نیوز، امید ملایی در دوره آموزشی «جریانسازی رسانهای در فضای ارتباطی جدید» که ویژه مدیرمسئولان و دبیران رسانههای آستان قدس رضوی، در قالب دوره جامع ارتقای توانمندیهای رسانهای در سالن شهید فخریزاده دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) برگزار شد، به بررسی ابعاد مختلف جریانسازی رسانهای، ضرورت روایتپردازی هدفمند و نقش رسانهها در شکلدهی به افکار عمومی در فضای جدید ارتباطی،پرداخت.
این فعال رسانهای، با تأکید بر تفاوت انتشار خبر و جریانسازی رسانهای اظهار کرد: جریانسازی صرفاً تولید یا انتشار یک خبر نیست، بلکه فرآیندی طراحیشده، مستمر و هدفمند است که با استفاده از روایتهای رسمی و غیررسمی، قالبهای متنوع محتوایی و توزیع هوشمندانه پیام، منجر به تغییر نگرش یا واکنش اجتماعی، میشود.
وی با تشریح یک تجربه عملی رسانهای، به اجرای پروژهای ۷۲ ساعته اشاره کرد و گفت: در این پروژه با تولید محتوا در قالبهای مختلف خبری، تحلیلی و روایتی و انتشار هدفمند آن، فضای کامنتها و افکار عمومی نسبت به یک موضوع خاص بهطور محسوسی تغییر کرد، بهگونهای که زاویه نگاه مخاطبان از انتقاد به سیاستهای کلی، به نقد ذینفعان اصلی موضوع سوق یافت و نشان داد چگونه روایت رسانهای میتواند مسیر یک مطالبه عمومی را، تغییر دهد.
سردبیر ارشد خبر فوری، هدفمندی را مهمترین مؤلفه جریانسازی معرفی کرد و افزود: قبل از هر اقدام رسانهای باید مشخص باشد که چه هدفی دنبال میشود، چه واکنشی انتظار میرود و محتوا قرار است چه تغییری در ذهن مخاطب ایجاد کند، در غیر این صورت تولید محتوا صرفاً مصرف رسانهای خواهد داشت و اثرگذاری پایدار نخواهد داشت.
ملایی با اشاره به آسیب طبیعی شدن دستاوردها در سازمانها تصریح کرد: بسیاری از فعالیتها، خدمات و دستاوردهای بزرگ در مجموعههایی مانند آستان قدس رضوی، به دلیل تکرار و حضور روزمره، برای فعالان درونسازمانی عادی شده است، درحالیکه همین اقدامات میتواند با یک روایت صحیح، به محتوای جریانساز و امیدآفرین در سطح جامعه تبدیل شود.
وی با بیان نمونههایی از فعالیتهای اجتماعی و خدماتی آستان قدس رضوی، عنوان کرد: در این مجموعه، خدماتی ارائه میشود که در بسیاری از کشورهای جهان یا وجود ندارد یا با هزینههای بسیار سنگین در دسترس است، اما به دلیل ضعف در روایتپردازی رسانهای، این واقعیتها کمتر به افکار عمومی منتقل شده و گاه تصویر نادرستی از عملکرد آستان قدس در ذهن جامعه شکل گرفته است.
این فعال رسانهای، امیدآفرینی مبتنی بر واقعیت را یکی از مأموریتهای اصلی رسانهها برشمرد و توضیح داد: جریانسازی در حوزه امیدآفرینی به معنای بزک واقعیت نیست، بلکه روایت درست، شفاف و مستند از ظرفیتها و خدمات موجود است، روایتی که بتواند ذهنیتهای غلط و اتهامات کلیشهای را اصلاح کند.
ملایی همچنین با اشاره به پدیده خودسانسوری رسانهای در برخی سازمانها، گفت: یکی از موانع اصلی جریانسازی مؤثر، محافظهکاری بیش از حد و بازی دفاعی در رسانه است، درحالیکه تجربه نشان داده انفعال رسانهای نهتنها از چالشها نمیکاهد، بلکه میدان را برای روایتسازی دیگران خالی میگذارد.
وی تأکید کرد: روابط عمومیها و رسانههای سازمانی باید پیش از اقناع افکار عمومی، توان اقناع مدیران خود را داشته باشند و با اشراف حرفهای نسبت به منطق و پیامدهای جریانسازی، بتوانند مدیران را نسبت به ضرورت این رویکرد همراه کنند.
سردبیر ارشد هلدینگ رسانهای خبر فوری استفاده از نگاه بیرونی را از الزامات تولید محتوای اثربخش عنوان کرد و افزود: بازخوانی اخبار و روایتها توسط افراد خارج از سازمان یا مشورت با فعالان رسانهای، به اصلاح زاویه دید، شفافیت پیام و افزایش اثرگذاری محتوا کمک میکند.
سردبیر ارشد هلدینگ رسانهای «خبر فوری» با توصیه به آغاز جریانسازی در مقیاسهای کوچک گفت: اجرای حتی یک نمونه محدود اما موفق، میتواند اعتماد مدیران را جلب کرده و مسیر توسعه تدریجی جریانسازی رسانهای در سازمانها را،هموار کند.
در ادامه این دوره آموزشی، درباره چالشها، ظرفیتها و راهکارهای جریانسازی رسانهای در آستان قدس رضوی بحث و تبادل نظر شد.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز