کد خبر : ۷۰۲۷۳۴
۱۲:۵۴

۱۴۰۴/۱۰/۰۲

فراخوان پژوهشی بین‌المللی برای بازتعریف برند جهانی موزه رضوی اعلام شد

فراخوان پژوهشی بین‌المللی برای بازتعریف برند جهانی موزه رضوی اعلام شد
فراخوان پژوهشی بین‌المللی، برای بازتعریف برند جهانی موزه آستان قدس رضوی در مسیر جهانی‌سازی موزه این آستان مقدس با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، اعلام شد.

به گزارش آستان‌نیوز. عادل مطوری حسین، رئیس اداره ارزیابی، مستندنگاری و معرفی آثار معاونت موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی، دراین‌خصوص به خبرنگار ما، گفت: این فراخوان با عنوان «راهکار‌های ارتقای برند جهانی موزه آستان قدس رضوی از طریق هوش مصنوعی و توسعه ارتباط دیجیتالی هوشمند»، منتشر شده است.

وی تشریح کرد: در چارچوب سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی در حوزه توسعه مرجعیت علمی، دیپلماسی فرهنگی و کنشگری مؤثر در عرصه بین‌الملل، معاونت امور بین‌الملل این آستان مقدس با انتشار فراخوانی رسمی، اجرای یکی از مهم‌ترین طرح‌های پژوهشی راهبردی موزه‌ای کشور را وارد مرحله عملیاتی کرد.

مطوری حسین، افزود: این فراخوان، نقطه تمرکز یک فرایند دقیق، رقابتی و چندمرحله‌ای در سطح آستان قدس رضوی به شمار می‌رود؛ فرایندی که باهدف بازتعریف جایگاه موزه رضوی در سپهر جهانی موزه‌ها و پاسخ‌گویی علمی به تحولات شتابان عرصه ارتباطات دیجیتال و هوش مصنوعی، طراحی شده است.

وی بیان کرد: فرایند شکل‌گیری این طرح، با درخواست رسمی معاونت امور بین‌الملل از تمامی حوزه‌های آستان قدس رضوی برای ارائه موضوعات اولویت‌دار در حوزه بین‌الملل آغاز شد؛ اقدامی که بر پایه تسهیل‌گری فعالیت‌های برون‌مرزی آستان قدس رضوی و تقویت نام‌ونشان حضرت امام رضا (ع) صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این مسیر، موزه آستان قدس رضوی با رویکردی مسئله‌محور و آینده‌نگر، هفت عنوان پژوهشی را تدوین و ارائه کرد که پس از ارزیابی‌های تخصصی، به سه موضوع راهبردی تقلیل یافت.

رئیس اداره ارزیابی، مستندنگاری و معرفی آثار معاونت موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی، گفت: این سه موضوع، در نشستی تخصصی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران مرتبط از حوزه‌های مختلف آستان قدس رضوی، به میزبانی معاونت امور بین‌الملل و در بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مورد دفاع و بررسی علمی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نهایت، از میان ۲۷ عنوان پژوهشی پیشنهادی ارائه‌شده توسط ۹ بخش مختلف آستان قدس رضوی، موضوع مرتبط با ارتقای برند جهانی موزه از طریق هوش مصنوعی به‌عنوان پژوهشی برگزیده انتخاب شد؛ انتخابی که بیانگر اولویت راهبردی آستان قدس رضوی در بهره‌گیری هدفمند از فناوری‌های نوین برای اثرگذاری فرهنگی در مقیاس جهانی است.

مطوری حسین با اشاره به اینکه بر اساس این تصمیم، نیازنامه پژوهشی (RFP) طرح تدوین و فراخوان همکاری برای اجرای آن منتشر شده است، افزود: این پژوهش، باهدف طراحی چارچوب‌های علمی، مدیریتی و فنی برای حضور هوشمند موزه آستان قدس رضوی در فضای دیجیتال جهانی، به دنبال آن است که تجربه موزه رضوی را در تراز موزه‌های پیشرو جهان، بازآفرینی کند.

وی گفت: معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی از پژوهشگران، متخصصان، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه‌های هوش مصنوعی، موزه‌داری، ارتباطات دیجیتال و برندینگ فرهنگی دعوت کرده تا با ارائه پروپوزال‌های علمی و اجرایی، در اجرای این طرح راهبردی مشارکت کنند.

مطوری حسین ادامه داد: این فراخوان، نشانه‌ای روشن از ورود موزه آستان قدس رضوی به مرحله‌ای نوین از کنشگری بین‌المللی مبتنی بر پژوهش و فناوری و گامی ماندگار در مسیر جهانی‌سازی روایت فرهنگ رضوی است.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان تا پایان وقت اداری چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۴، فرصت دارند تا نسبت به ثبت و ارسال طرح‌نامه پژوهشی خود از طریق سامانه: https://forms.razavi.ir، اقدام کنند.




گزارش خطا

ارسال نظرات
  • پربازدیدترین
  • آخرین اخبار
پخش زنده

تلویزیون اینترنتی آستان نیوز

پویش ها