پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۹-۲۹

توافق با کشورهای عضو اکو برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس / هدفگذاری 20 میلیون تن ترانزیت تا سال آینده

نشست بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، با حضور سفرا، دیپلمات‌های کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو، نمایندگانی از چین، هند، روسیه و همچنین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تهران برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، پس از اقدامات صورت گرفته در منطقه ویژه سرخس طی ماه‌های اخیر که به جذب سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی همچون روسیه، چین و ترکیه انجامیده است، نشست مشترکی بین مدیران این منطقه، مسئولان داخلی و سفرا، دیپلمات‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تهران برگزار شد و علاوه بر بسترسازی لازم برای افزایش این همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، شش تفاهم‌نامه همکاری برای افزایش حجم ترانزیت سالانه سرخس از 2.4 میلیون تن در سال به 20 میلیون تن امضاء شد.
 

افزایش 53 درصدی حجم ترانزیت از گمرک سرخس
معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست درباره اهمیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای کشور و نقش آن در توسعه ترانزیت اظهار کرد: حجم ترانزیت از گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرخس در 8 ماه امسال 53 درصد رشد داشته که نشان دهنده ظرفیت این منطقه برای کشور است. محسن جلواتی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست های اقتصادی با کشورهای همسایه افزود: حضور مقامات ارشد گمرک جمهوری اسلامی در این دست نشست‌ها حاکی از عزم جدی وزارت اقتصاد و گمرک ایران در راستای پیاده سازی سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه تسهیل گری تجارت خارجی است.
 

رشد ۱۳ درصدی صادرات از منطقه ویژه
فرماندار سرخس نیز وسعت منطقه ویژه اقتصادی سرخس را 15 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امسال در حوزه ترانزیت با 80 درصد رشد و در صادرات شاهد 18 درصد افزایش بوده‌ایم. حسن نوری‌زاده افزود: در 8 ماه امسال 2 میلیون تن کالا از طریق منطقه ویژه سرخس به کشورهای آسیای میانه ترانزیت شده است که نسبت به مشابه سال قبل از افزایش 53 درصدی برخوردار است.
وی با اشاره به روند رو به رشد منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان گفت: در سال جاری میزان صادرات از منطقه ویژه اقتصادی سرخس ۱۳ درصد و حجم وارات 29 درصد نسبت به مشابه سال قبل افزایش داشته است که در کنار مزیت‌های اقتصادی آن برای بخش خصوصی، درآمد حقوق گمرکی ترانزیت کالا در این منطقه را هم ۷ درصد بیشتر کرده است.
 

هاب ترانزیت کالا
حسن نوری‌زاده افزود: این شهرستان از نظر جغرافیایی شمال شرقی‌ترین شهر کشور است که هم مرز با ترکمنستان و افغانستان است و به عنوان هاب ترانزیت کالا در نقطه صفر مرزی با کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود. وی افزود: با توجه به این موقعیت استراتژیک، کالاهای مختلف از روسیه و ترکمنستان از طریق سرخص ترانزیت شده و از طریق آب‌های گرم در خلیج فارس و بندرعباس به مقصد هند و پاکستان و سایر کشورها ترانزیت می‌شود.
 

چشم‌انداز ۱۰ ساله، ترانزیت سالانه ۳۰۰ میلیون تن
به گفته نوری‌زاده، در چشم‌انداز 10 سال آینده حجم کالاهای ترانزیتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس به 300 میلیون تن در سال می‌رسد. فرماندار سرخس درباره برنامه ریزی های صورت گرفته برای تقویت ظرفیت های این منطقه نیز گفت: مدت زمان توقف کامیون‌ها در مرز به 5 شب رسیده و در نظر داریم تا بهمن امسال این عدد را به صفر برسانیم. همچنین محمدمهدی رضایی مدیر پایانه مرزی سرخس نیز اظهار کرد: تردد ناوگان کامیونی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، در سال جاری نسبت به سال گذشته 42 درصد افزایش داشته و روزانه 230 دستگاه تریلی در مرز تردد دارند.
 

در اختیار گذاشتن موقوفه حضرت رضا(ع) برای رونق اقتصادی کشور
همچنین احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم سرخس در مجلس نیز گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس از سال  1374 فعال شده و در حال حاضر رونق جدی گرفته است. وی افزود: کل منطقه ویژه اقتصادی سرخس متعلق به آستان قدس رضوی و وقف امام رضا (ع) است که برای رونق تجارت و تزانزیت در اختیار بازرگانان و مردم قرار گرفته است. این منطقه به عنوان مرزبان اقتصادی کشور به شمار می‌رود که نقش مهمی در ترانزیت کالا از کشورهای روسیه و ترکمنستان به هند و سایر کشورهای جهان دارد. 
 

ترانزیت هوایی سرخس فعال می‌شود
قاضی زاده ادامه داد: سرخس در مسیر کریدور اصلی شمال و جنوب کشور و در بخشی از جاده ابریشم قرار دارد و از طریق ریل، جاده و هواپیما به سایر مناطق کشور متصل است و در آینده ترانزیت هوایی نیز در منطقه راه‌اندازی می‌شود. به گفته وی، 67 درصد حجم ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام می‌شود. 

ظرفیت ترانزیت به 20 میلیون تن افزایش می‌یابد
رئیس هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس هم در حاشیه این نشست به اهدف برگزاری آن اشاره و تصریح کرد: در این همایش پروژه‌های منطقه آزاد سرخس و پتانسیل این منطقه برای فعالان حمل و نقل و لجستیک کشورها و سفرای عضو پیمان اکو و کشورهای چین، هند و روسیه معرفی شد. محمدرضا برهمند افزود: همچنین در این نشست 6 قرارداد بین منطقه ویژه اقتصادی سرخس با شرکای بین‌المللی از کشورهای افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه و چین منعقد شد که با اجرایی شدن آن، و توسعه زیرساخت های تزانزیت ریلی، جاده ای و هوایی، طی حداکثر یک سال ظرفیت ترانزیت بار از 2.4 میلیون تن به 20 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی