پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۱-۰۳

بازدید طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران از بنیاد پژوهش‌های اسلامی 

جمعی متشکل از 70 طلبه حوزه علمیه امام رضا(ع) از تهران ضمن حضور در  بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با فعالیت‌های این مجموعه آشنا شدند.

به گزارش آستان‌نیوز، این گروه ضمن بازدید از فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نمایشگاه دائمی بنیاد،  با احد فرامرز قراملکی، مدیر عامل و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مردانی گلستانی، معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی دیدار و گفت وگو کردند.
احد فرامرز قراملکی، در ابتدای این دیدار با اشاره به مضمون حدیثی از پیامبر(ص)، گفت: در روایتی از رسول اکرم(ص) نقل شده است، «سخت‌تر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد». در واقع نقش اصلی مروجان و پژوهندگان معارف اهل بیت عصمت وطهارت(ع) این است که نگذاریم کسی از اهل بیت(ع) یتیم شود.
وی بیان کرد: دشمنان همواره با استفاده از ابزار رسانه می‌خواهند انسان‌ها را از اهل بیت(ع) دور کنند و وظیفه ما این است سرپرستی کسی که از اهل بیت(ع) یتیم شده است را بر عهده بگیریم و آنان را به دامان اهل بیت(ع) برگردانیم.
قراملکی با بیان اینکه آموزش در سنت حوزوی به صورت متن‌محور است، گفت: در این متن‌خوانی باید تلاش کنیم متن را به درستی بخوانیم، جملات را بفهمیم و اگر اشکالی به نظر می‌رسد بتوانیم بیان کنیم.
وی ادامه داد: متن‌خوانی، شرط لازم است اما کافی نیست، کسانی که بالنده شدند به متن‌خوانی اکتفا نکردند بلکه ارتباطشان با متن در سطح متن‌پژوهی است، متن پژوهی گفت وگوی معرفتی با متن است نه خواندن متن و در واقع علاوه بر خواندن متن باید بتوانیم گفت وگوی معرفتی داشته باشیم.
به گفته مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت وگوی معرفتی به این معنی است که بتوانیم لایه‌های پنهان متن و لوازم و مبانی عبارت‌ها را پیدا کنیم و این عبارات را در یک فهم ژرف و قوی‌تر به کار بریم. متن‌پژوهی فهم ژرف متن از طریق گفت وگوی معرفتی با متن است که کلید آن مسئله است. متن خوانی طرح مسئله است و مسئله به مطالعه معطوف می‌شود که ما را به جواب آن مسئله می‌رساند.
 

بازدید طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران از بنیاد پژوهش‌های اسلامی


پژوهش متناسب با نیازهای آستان قدس رضوی

معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این جلسه به معرفی فعالیت‌های علمی و پژوهشی این مرکز پرداخت و گفت: بنیاد با هدف تولید محتوای علمی با رویکرد اسلامی در 11 گروه پژوهشی فعالیت دارد، که این گروه‌ها به تناسب زمان به روز شده و با توجه به نیازها و اقتضائات آستان قدس رضوی تغییر ساختار دادند و در حوزه ماموریت آستان قدس رضوی به فعالیت مشغولند.
حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مردانی گلستانی در ادامه مطالعات قرآنی، حدیث پژوهی، کلام و اندیشه اسلامی، مطالعات فقه و اصول، فرهنگ و سیره رضوی و... را از موضوعات پژوهش در این گروه‌ها برشمرد و افزود: بنیاد پژوهش‌های اسلامی این ظرفیت را دارد که از پژوهش‌ها و ایده‌های پژوهشگران  حمایت کند.
وی خطاب به طلاب گفت: شما ظرفیت‌های پنهانی هستید که می‌توانید در آینده در کرسی پژوهش نشسته و ارائه خدمت کنید. پژوهش زمانی میوه رسیده و کاملی خواهد شد که به دنبال آن آموزش باشد از همین رو باید دوره آموزش را جدی گرفته و از این فرصت استفاده کنید.
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با بیان اینکه پژوهش مرهون مطالعاتی است که در سال های متمادی توسط محققان و پژوهشگران انجام شده است، اظهار کرد: هر چه پژوهش دقیق‌تر باشد ثمره آن شیرین‌تر خواهد شد و این مسیر را با تمرکز در یک حوزه مطالعاتی می‌توان تسهیل کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی