پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۱-۰۴

دستاوردهای صنایع دامپروری و لبنی رضوی در ۱۴۰۲ / از افزایش ظرفیت تولید تا رشد 90 درصدی صادرات

سال 1402 برای شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی با دستاوردهای متعددی همراه بوده است، از آغاز فاز نهایی پروژه توسعه دامپروری صنعتی کنه بیست تا تمرکز بر صادرات فرآورده‌های لبنی و نیز فراهم آوردن زمینه ورود پرقدرت به بازار سرمایه؛ اقداماتی که حکایت از تحقق شعار رشد تولید در این مجموعه دارد.

به گزارش آستان نیوز، تابستان 1402 بزرگترین پروژه دامپروری شرق کشور یعنی فاز نهایی طرح توسعه دامپروری صنعتی کنه بیست با ظرفیت نهایی 5 هزار راس مولد توسط تولیت آستان قدس رضوی آغاز شد تا از این رهگذر علاوه‌بر افزایش ظرفیت تولید، اهدافی همچون اشتغالزایی و تامین امنیت غذایی در راستای منشور اقتصاد مقاومتی محقق شود. 
شکستن رکورد در میانگین کشوری تولید شیر دام دوشا در روز، دستیابی به برترین ژنتیک گله دام سنگین کشور، اجرای طرح‌های پژوهشی مختلف و... بخشی دیگر از دستاوردهای این مجموعه در سال گذشته است که در گفت‌وگو با آرش فرزادنیا مدیرعامل شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی به جزئیات بیشتری از این فعالیت‌ها پرداخته‌ایم.
 

در این شرکت چه محصولاتی توليد می‌شود؟
از جمله مهم‌ترین محصولات شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی در حوزه دامپروری می‌توان به شیر خام، تلیسه، دام نر سبک و سنگین اشاره کرد. در بخش فرآورده‌های لبنی نیز 79 نوع محصول تولید می‌شود که در 44 شهر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

 ميزان توليد شيرخام در واحدهای دامپروری زیرمجموعه شرکت در 11 ماه نخست سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است و علاوه‌براین میزان تولید فرآورده لبنی از جمله انواع ماست، شیر، انواع پنیر و خامه تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نیز از افزایش حدود ۲۰ درصدی برخوردار بوده است.
 

در حوزه صادرات محصولات شرکت به چه کشورهایی صادر شده است؟
از جمله دستاوردهای شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی در سال 1402، افزایش تناژی و دلاری صادرات فرآورده‌های لبنی به میزان 90 درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بوده که با توسعه هدفمند بازارهایی نظیر افغانستان، ترکمنستان، عراق و پاکستان به سرانجام رسیده است.
 

در راستاي تحقق شعار سال ۱۴۰۲، اين مجموعه چه اقدامات دیگری را انجام داده است؟
از جمله مهم‌ترین اقداماتی که هم راستا با شعار سال برای توسعه و رشد تولید در شرکت انجام شد، می‌توان به آغاز فاز نهایی طرح توسعه دامپروری صنعتی کنه بیست با سرمایه‌گذاری 3200 میلیارد ریال اشاره کرد.

 واحد کنه بیست با تولید شیر IMFgrade (شیر خام مخصوص تولید شیر خشک نوزاد) با کیفیت‌ترین شیر کشور را تولید می‌کند و با بهره‌برداری از این پروژه شاهد افزايش 100 درصدي توليد در اين واحد خواهیم بود.
دستيابي به توليد روزانه بيش از 210 تن شير خام در مجموعه گاوداري‌هاي تابعه شركت صنايع دامپروري و لبني رضوي، اقدام مهم دیگری است که در سال گذشته رقم خورده؛ اين ميزان در سال ۱۴۰۱ به صورت روزانه ۱۸۰ تن بوده است.
 

از مهم‌ترین اقدامات پژوهشی که در شرکت با رویکرد دانشی انجام شده است، بفرمایید.

یکی از طرح‌هایی که در حوزه پژوهش، تحقيق و نوآوري در سال 1402 انجام شده، پروژه دانش‌بنیان شاخص ژنتیکی دام RGI (شاخص ژنتيكي رضوي) است که به تایید مرکز اصلاح نژاد کشور رسیده و این مرکز در حال توسعه شاخص ملی ژنتیکی دام است.

 پروژه دانش‌بنیان ساخت کارخانه خوراک دام میکرونایزرفلیکر نیز در سال 1402 به اتمام رسید. در بخش فرآورده‌های لبنی نیز اقدامات مربوط به پژوهش، طراحی و تولید انبوه محصول جدید پنیر خامه ای پُر زیره 100 گرمی انجام شده است.

در سال ۱۴۰۲ همچنین شاهد پذیرش این شرکت در بازار فرابورس و کسب مقام نخست در سومین جشنواره ملی هلشتاین بودیم. 
 

لطفا در این خصوص و ساير اقدامات شاخصي كه اين مجموعه انجام داده است، بفرمایید.
بله، پذیرش و ورود شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی به بازار فرابورس در راستای افزایش شفافیت عملکرد و مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی صورت گرفت.

 همچنین در سومین جشنواره ملی هلشتاین موفق به کسب رتبه نخست در کلاس تلیسه‌های پای کل(آماده تلقیح) و دستیابی به برترین ژنتیک گله دام سنگین در کشور، کسب رتبه دوم در کلاس تلیسه‌های آبستن و کسب رتبه سوم در کلاس گاوهای شیری دوره شیر دهی دوم شدیم.

تولید اسپرم منجمد گاوی از نژادهای مختلف شیری و گوشتی دارای ژنتیک برتر از نژادهایی همچون هلشتاین، جرزی و لیموزین و شاروله، از دیگر دستاوردهای این شرکت در حوزه ژنتیک و اصلاح نژاد است.

 در سال گذشته همچنین به واسطه پرورش تخصصي گوساله ماده شيرخوار با توجه به آخرين روش‌هاي روز دنیا در علم دامپروري توانستیم ضريب افزايش وزن در گوساله‌هاي ماده را به عدد 850 گرم در روز برسانیم که این شاخص در سال‌های گذشته 650 گرم بوده است.

 از دیگر اقدامات مهمی که در سال 1402 توسط این شرکت انجام شده، می‌توان به پرورش تخصصي تليسه در گله‌هاي تحت پوشش به عنوان جايگزين گاوهاي شيري با رعايت تمامي استاندارد اشاره کرد.
 

این مجموعه در سال گذشته بيشتر با چه مشكلاتي روبرو بوده است؟
از مهمترين مشكلات می‌توان كمبود نقدينگي، عدم تخصيص تسهيلات بانكي و فقدان سرمايه در گردش لازم را نام برد.

 بخشی دیگر از مشکلات هم مرتبط با تامین نهاده‌های دامی است که شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ها در مقایسه با سال ۱۴۰۱ بودیم. خوشبختانه با تدابیر انجام شده در خرید به موقع و انبوه و همچنین با تنظیم جیره‌های مناسب خوراک دام، اثرات افزایش قیمت نهاده‌ها در این مجموعه به حداقل رسید.
 

لطفا در خصوص میزان اشتغالی که این شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است، بفرمایید.

در حال حاضر 855 نفر به طور مستقیم در شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی مشغول به کار هستند و علاوه‌براین، زمینه اشتغال غیر مستقیم برای حدود 5000 نفر فراهم شده است.
 

چقدر توانسته‌‌ايد بر اساس برنامه‌هاي استراتژيك، اهداف در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۲ را به منصه ظهور برسانيد؟
برای پایش برنامه راهبردی بیش از 28 شاخص کلیدی عملکرد در حوزه‌های تولید، مالی، نیروی انسانی و بازرگانی مشخص شد که در مجموع ۱۱ ماه سال 1402 به تمامی اهداف و بودجه مورد نظر دست یافته و حتی در برخی موارد از جمله میزان تولید شیر خام، میانگین تولید شیر روزانه دام دوشا، تناژ محصولات لبنی و همچنین درآمد عملیاتی، بیش از بودجه پیش رفته‌ایم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی