پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۱-۱۵

15 پروژه  شرکت آرایه‌های رضوی در ۱۴۰۲ / از زیباسازی عتبات تا پروژه‌های بزرگ معماری

با نامگذاری سال 1402 توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «مهار تورم، رشد تولید»، شرکت آرایه‌های معماری رضوی افزایش کمیت و کیفیت پروژه‌های خود را در شهرهای مختلف کشور در دستور کار قرار داد تا با تولید و اجرای طرح‌های مرتبط با انواع محصولات و مصنوعات مدرن، سنتی و آرایه‌گری مشتمل بر چوب، کاشی سنتی و...، به سهم خود گامی در راستای تحقق شعار سال بردارد.

به گزارش آستان نیوز، آرایه‌های معماری رضوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه عمران بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که با رویکرد افزایش بهره‌وری و انسجام فعالیت‌ها، در سال 1398 از ادغام دو شرکت کارخانجات صنایع چوب آستان قدس رضوی و کاشی سنتی قدس تشکیل شد. 
این مجموعه سال ۱۴۰۲ پروژه‌های قابل توجهی را در حوزه تحقیق و نوآوری برای نخستین بار در کشور انجام داد که در گفت‌وگو با مصطفی جعفریانی مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی به جزئیات بیشتری از این پروژه‌ها و دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته پرداخته‌ایم.
 

این شرکت در راستای تحقق شعار «مهار تورم، رشد تولید» چه اقداماتی را انجام داده است؟
اقداماتی همچون تقویت و توسعه واحدهای تولیدی و بازرگانی، ارتقاء دانش نیروهای مدیریتی، بهینه‌سازی تولید برای بهبود رفاه حال مشتریان و ایجاد رضایتمندی در آن‌ها از طریق افزایش کیفیت و کمیت محصولات و خدمات ارائه شده، کاهش ضایعات و اصلاح ماشین‌آلات خط تولید و... انجام شده است. 
علاوه‌براین، در سالی که گذشت با مشارکت شرکت آرایه‌های معماری رضوی و بخش خصوصی، شرکت تابعه صنایع شیمیایی تیوان ثامن شکل گرفت که در زمینه تولید رنگ‌های مقاوم شیمیایی برای اولین بار در ایران فعالیت می‌کند.

آرایه‌های معماری رضوی در سال ۱۴۰۲ چه پروژه‌هایی را اجرا کرده است یا در دست اجرا دارد؟
در حوزه ملزومات چوبی، 8 پروژه انجام شد که شامل اجرای پانل و پارتیشن ساختمان اداری ثامن، کتابفروشی به نشر طبرسی، اجرای ملزومات چوبی و دکور ایران خودرو، لابی و نمازخانه و سالن همایش زائرسرای کرامت دو و همچنین ساخت و نصب درب و ملزومات چوبی هتل‌های فاطمیه، پیامبر اعظم و قائم، برج الیزه 2 است.
 این شرکت همچنین اجرای کارهای چوب حرم مطهر رضوی و نیز همکاری در پروژه‌های اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات و اعتاب مقدسه نجف و کربلا به‌طور مستمر در دست اقدام دارد که مایه مباهات و افتخار برای مجموعه و سرمایه انسانی شرکت است.
 در بخش کاشی نیز علاوه‌بر کارهای متفرقه کاشی در حرم مطهر رضوی، ساخت و نصب کاشی در مصلی تهران و چمستان شهرستان نور مازندران در حال انجام است. ساخت و اجرای مبلمان تجهیزات کتابخانه ملی ایران هم در سال جاری به این شرکت محول شد که به طور کامل تکمیل شده است. 

پژوهش، تحقیق و نوآوری، چه جایگاهی در برنامه‌های سال گذشته این شرکت داشته است؟
ارتقای سطح دانش و تخصص کارکنان، از آن دست برنامه‌هایی بود که منجر به ارتقای شاخص‌های کارایی و اثربخشی در شرکت شده است. علاوه‌براین، اقداماتی نظیر بررسی و تحلیل محیط داخلی شرکت، احصا نقاط قوت و ضعف و آنالیز و کنکاش در محیط خارجی و نیز بدست آوردن فرصت‌ها و تهدیدها صورت گرفت که دستاورد آن استخراج و بررسی ماتریس SWOT بوده است.

لطفا اشاره‌ای هم به دستاوردها، موفقیت‌ها و دیگر اقدامات شاخص این شرکت در سال ۱۴۰۲ بفرمایید.
در این راستا می‌توان به مواردی نظیر تهیه، تدوین و ارائه اظهارنامه تعالی سازمانی براساس مدل EFQM 2013 در سطح گواهینامه، توجه ویژه به سیاست کلی افزایش میزان بهره‌وری برای سوددهی مطلوب و ملاحظات حاشیه اطمینان سود قابل حصول در قراردادهای در حال انعقاد و نیز بازبینی الگوریتم‌های عملیاتی بخش‌های مختلف و کنترل با رویکرد حذف نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت با نگاه به جزئیات ماتریس SWOT اشاره کرد.
علاوه‌براین، فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه(R&D) که تأثیر مستقیمی بر نوآوری، بهره‌وری، کیفیت، افزایش سهم بازار و توان رقابتی شرکت دارد، در آرایه‌های معماری رضوی با جدیت بیشتری در حال پیگیری است. 
در راستای تکمیل و اتمام پروژه زیرسازی، مقاوم‌سازی و زیباسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی نیز شرکت صنایع شیمیایی تیوان ثامن، تامین و اجرای رنگ قطعات و زیباسازی بخشی از این طرح را برعهده داشته است.
 از طرفی با توجه به موقعیت و حساسیت ویژه اماکن مذهبی، تیم متخصص و هنرمند بخش کاشی سنتی توانسته است با تسریع در اجرای کار، حفظ کیفیت مطلوب و لحاظ کردن جذابیت بصری در بخش‌های منتهی به خروجی‌های زیرگذر، موجب ایجاد فضایی چشم‌نواز و کم‌نظیر در زیرگذر حرم امام هشتم(ع) در نوروز سال 1403 برای مجاوران و زائران شود.
 سال گذشته همچنین نحوه کنترل کیفیت در صنایع چوب و کاشی آستان قدس رضوی بررسی و فرآیند بروزرسانی استاندارد ISO و نظام‌نامه کیفیت شرکت آغازشد.

سیاست‌ها و برنامه‌های سال 1402 این شرکت بیشتر بر چه موضوعاتی متمرکز بوده است؟ 
از جمله این موارد می‌توان به حفظ، ایجاد و انجام تبلیغات مؤثر در زمینه معرفی حوزه فعالیت‌های شرکت، جذب سفارشات متنوع و با ریسک کم، ایجاد بانک اطلاعاتی قوی برای حفظ تجربیات و یافته‌های قبلی، مستندسازی اطلاعات تولید و همچنین بررسی طرح‌های تولیدی، صورت‌های مالی، مدل‌های کسب ‌وکار و... اشاره کرد. 
مذاکره با فروشندگان و تامین‌کنندگان لوازم و تجهیزات کاشی در سراسر کشور برای خرید کوره رولری پخت کاشی، برنامه مهم دیگری بود که محقق شد و اکنون در مرحله بروزرسانی و راه‌اندازی است.

این مجموعه در سالی که گذشت بیشتر با چه مشکلاتی روبرو بود و چه اقداماتی برای رفع آن‌ها یا بخشی از آن‌ها انجام داد؟ 
عدم اجرای تعهدات توسط کارفرماها در پروژه‌های در دست اجرا، مشکل نقدینگی و به سرانجام نرسیدن تعهدات برخی قراردادها و همچنین مشکل در بازار مسکن و ساختمان، موجب بروز مشکلات مضاعف مجریان و شرکت‌های مرتبط شده است.
 از طرفی در نظر نگرفتن برخی ملاحظات قراردادی موجب شده منابع ریالی به صورت متناسب و به موقع جذب نشود و منافع مربوطه قابل احصا نباشد.
برای رفع این مشکلات سعی شد با مدیریت هزینه و بهره‌گیری از کنترل پروژه و مانیتورینگ روی محل‌های هزینه‌کرد، تا حدودی بهره‌وری منابع مالی افزایش پیدا کند. ضمن این‌که برای بهره‌وری بهتر و افزایش راندمان می‌بایست، علاوه‌بر این مهم، کنترل دقیق زمان و هزینه نفرات، خط تولید و دستگاه‌ها نیز با کمک متخصصان صنایع انجام شود. همچنین باید اقدامات انگیزشی از قبیل متناسب‌سازی حقوق و مزایای کارکنان در دستورکار قرار بگیرد.

چه میزان از اهداف و برنامه‌های استراتژیک در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۲ به منصه ظهور رسیده است؟ 
با توجه به بهینه‌سازی فرآیندها در واحدهای مختلف شرکت، حدود 60 درصد از برنامه‌های استراتژیک پیش‌بینی شده در سال 1402 محقق شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی