پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت شرکت صنایع معادن و عمران رضوی صورت گرفت؛
۱۴۰۳-۰۳-۰۸

آغاز تولید انبوه بتن‌های سبک جدید، مطابق با استانداردهای بین‌المللی

شرکت صنایع معادن و عمران رضوی که در سال گذشته موفق به تولید آزمایشی محصول جدید پانل مسلح در کشور شد، حالا این محصول را به تولید انبوه رسانده، محصولی که علاوه‌بر کمک به توسعه پایدار و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، منجر به ارتقاء کیفیت زندگی و بهبود شرایط مسکن در کشور خواهد شد.

به گزارش آستان نیوز، پانل مسلح، نوع مخصوصی از بتن سبک و متخلخل یا به اختصار AAC است که از موادی با پایه سیمان، آهک و سیلیس تولید می‌شود که برای ساخت ساختمان‌های یک تا سه طبقه بدون سازه و اسکلت و همچنین دیوارهای پیرامونی مواردی نظیر برج‌های مسکونی، سوله‌ها، مجمتع‌های صنعتی و تجاری و... کاربرد دارد. 
طراحی و تولید آزمایشی این محصول در کارخانه هبلکس رضوی در بیرجند به عنوان یکی از دو واحد تولید هبلکس ذیل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی انجام شده است.
در گفت‌وگو با دکتر مهدی قربانی مدیرعامل این شرکت به جزئیات بیشتری از این محصول و برنامه‌های آتی شرکت در خصوص پانل مسلح پرداخته‌ایم.
 

لطفا در خصوص محصول پانل مسلح بیشتر توضیح دهید.
این نوع از بتن شامل دو فرآیند ایجاد تخلخل در دوغاب مخلوط پودر سیلیس، سیمان و آهک و نیز عمل‌آوری بتن حاصل توسط اتوکلاو است. 
پانل مسلح به صورت مکعب مستطیل از بتن هوادار اتوکلاو شده ساخته و از شبکه مش میلگرد برای مسلح سازی آن استفاده می‌شود. 
این پانل‌ها به عنوان دیوارهای پیش‌ساخته هم بکار می‌رود که علاوه‌بر سرعت اجرا، موجب کاهش مصرف انرژی، صدا، خطر آتش سوزی و... می‌شود.  
 

با چه رویکردی به سراغ تولید این محصول رفتید؟
با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اتکا به ظرفیت‌های داخل کشور و همچنین موضوع نوآوری در تولید محصولات دانش‌بنیان، واحد تحقیق و توسعه کارخانه طرح توسعه خط تولید هبلکس با فناوری معماری پیشرفته را در دستور کار قرار داد تا بتوانیم محصولی نوین را به بازار هدف ارائه کنیم. 
 

این محصول چه مزیت‌هایی دارد؟
از جمله مزیت‌های این محصول می‌توان به مواردی همچون سرعت اجرای بالای ساختمان، کاهش بهای تمام شده ساخت، عدم نیاز به سازه بتنی و یا فلزی در ساختمان‌های یک تا سه طبقه و نیز کاهش میزان مصرف آب در مناطق کویری نسبت به سایر مصالح ساختمانی مورد استفاده، اشاره کرد.
علاوه‌براین، نقل و انتقال این محصول به مناطق کم برخوردار برای احداث ساختمان‌های ارزان قیمت در بازه زمانی کوتاه مدت آسان‌تر است. پانل‌های مسلح، عایق بسیار خوب حرارت و برودت هستند و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. 
این محصول همچنین قابلیت اجرای ساختمان در مدت زمان بسیار کوتاه و در شرایط بحرانی همچون وقوع سیل، زلزله و... را فراهم می‌کند.
 

کیفیت این محصول در مقایسه با نمونه‌های مشابه داخلی چگونه است؟ 
کیفیت پانل مسلح تولید شده در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی نسبت به محصولات مشابه از قبیل سازه‌های LSF و... بالاتر و مقرون به صرفه‌تر است، چرا که با توجه به ویژگی‌های بلوک سبک هبلکس، این محصول عایق بوده و نیازی به عایق کاری مجدد ساختمان ندارد. 
 

چه چشم‌اندازی را برای این محصول مدنظر دارید؟ 
با توجه به پیشرفت و توسعه پیش‌ساخته سازی در سال‌های اخیر و همچنین نیاز به افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، پانل مسلح جایگاه ویژه خود را در بازار خواهد یافت و به زودی با استقبال ویژه‌ای روبرو خواهد شد.
 

این محصول توسط متخصصان شرکت تولید شده یا از توان مراکز علمی هم بهره گرفته شده است؟
تولید این محصول در مرحله اول توسط کارشناسان شرکت صنایع معادن و عمران رضوی به صورت آزمایشی انجام شده و دانش فنی آن کاملا متعلق به این مجموعه است. 
طی سال‌های گذشته با انجام تحقیقات گسترده میدانی که توسط متخصصان شرکت صنایع معادن و عمران رضوی صورت گرفته، مشکلات نسبی آن رفع شده و هم اکنون با توجه به وجود زیرساخت‌های مورد نیاز در کارخانه بیرجند، امکان تولید انبوه آن نیز فراهم شده است.
البته در زمینه ساخت ساختمان‌های یک تا سه طبقه بدون سازه، طی تفاهم نامه‌ای که میان این شرکت و دانشگاه بیرجند به امضا رسید، واحد تحقیق و توسعه کارخانه با همکاری دانشگاه بیرجند، طراحی و جزئیات فنی اجرایی این گونه ساختمان‌ها را مطابق با استانداردهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آماده و تدوین کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی