مدیر مدرسه علمیه سطح چهار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با اشاره به اهمیت تقریرنویسی در فرآیندهای علمی طلاب، گفت: امسال با برنامهریزی دقیق و رعایت اصول پژوهشی، ارزیابیها با رضایت کامل طلاب برگزار میشود.
ارزیابی دقیق تقریرات، مسیر پیشرفت علمی طلاب را هموار میکند
به گزارش آستان نیوز، حجتالاسلام والمسلمین دکتر نصرتی، مدیر مدرسه علمیه سطح چهار دانشگاه رضوی(مدرسه علمیه میرزا جعفر)، در حاشیه ارزیابی تقریرات دروس خارج فقه و اصول این مدرسه، نوشتن تقریر را یکی از مهمترین سنتهای پژوهشی حوزههای علمیه دانست و بر لزوم مدیریت صحیح این فرآیند تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی سالانه در این مدرسه، با نظم و رضایتمندی طلاب در حال برگزاری است تاکید کرد: تقریرنویسی یکی از ابزارهای پرورش توانمندی پژوهشی طلاب است که در گذشته فرایندی دقیق و عمیق داشت و طلبه پس از شنیدن درس استاد، با مطالعه و مباحثه، محتوای درس را با قلم و درک شخصی خود مینوشت. اما امروزه برخی از طلاب به فایل آماده دروس از طریق فضای مجازی اکتفا میکنند و یا صرفاً املای استاد را مینویسند که این روش، کارکرد صحیح و واقعی خود را از دست داده است.
مدیر مدرسه علمیه میرزا جعفر مدیریت صحیح روند تقریرنویسی را برای حفظ اثرگذاری این سنت پژوهشی ضروری دانست و افزود: اگر بخواهیم ارزیابی تقریرات اثر واقعی خود را حفظ کند، باید به گونهای برنامهریزی شود که طلاب را به سمت شیوههای صحیح و پژوهشمحور هدایت کنیم.
روند ارزیابی طلاب
وی با اشاره به مشکلات سال گذشته در برگزاری این ارزیابیها، عنوان کرد: امسال نظم و ساماندهی در زمانبندی، باعث رضایت بیشتر طلاب شده است، در سال گذشته، به دلیل نبود جدول زمانبندی دقیق، ازدحام جمعیت و نارضایتیهایی ایجاد شد. اما امسال با تعیین زمان مشخص برای هر طلبه، ارزیابیها با نظم و آرامش بیشتری پیش میرود و طلاب نیز از این روند ابراز رضایت کردهاند.
حجتالاسلام نصرتی بیان داشت: اساتید نیز از قبل توجیه شدهاند که اگر قرار است نمرهای از طلاب کسر شود، علت آن به صورت دقیق و شفاف برای طلبهها توضیح داده شود. این اقدام موجب شده است که روند ارزیابی به بهترین شکل و در فضایی کریمانه و بدون ایجاد ناراحتی برای طلاب انجام شود.
وی درباره آمار حضور طلاب در این ارزیابیها گفت: از ۲۸۳ طلبهای که قرار بود ارزیابی شوند، تاکنون حدود ۲۰۰ نفر موفق به شرکت در این روند شدهاند و امیدواریم در ساعات باقیمانده، مابقی طلاب نیز مراجعه کنند.
مدیر مدرسه میرزا جعفر افزود: این مرحله نخست ارزیابی تقریرات است که در طول سال تحصیلی دو مرتبه انجام میشود، یک بار در میانه سال و بار دیگر در پایان سال، همچنین امتحانات شفاهی پایان سال، به صورت مستقل برگزار میشود و نمرات ثبتشده این دو بخش، در سیستم سامانهای مرکز مدیریت اعمال خواهد شد.
مدیر مدرسه میرزا جعفر خاطر نشان کرد: طلاب دانشگاه رضوی که در یکی از رشتههای تخصصی مشغول به تحصیل هستند، علاوه بر ارزیابی تقریرات، باید برای ثبت نمرات در سیستم آموزشی دانشگاه، در امتحانات شفاهی نیز شرکت کنند.
حجتالاسلام نصرتی در پایان با قدردانی از اساتید ارزیاب و همکاری طلاب، اظهار امیدواری کرد : مراحل باقیمانده نیز با موفقیت به پایان برسد و این ارزیابیها به تقویت علمی و پژوهشی طلاب کمک شایانی کند.