نمایشگاه عکس «سیرج» با مضمون همراهی و همنشینی دو رسانه «عکس» و «فرش» به همت شرکت فرش آستان قدس رضوی گشایش یافت.
همنشینی دو رسانه عکس و فرش در «سیرج»
به گزارش آستان نیوز، این رویداد به مناسبت «روز ملی فرش»، با حضور نادره رضایی معاون وزیر ارشاد، حجتالاسلام عبدالرضا ایزدپناه مدیر موسسه اطلاعات، حمید کارگر مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی، علیرضا تابش مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی و نیز جمعی از هنرمندان دو حوزه عکاسی و فرش افتتاح شد.
روایت تصویری از هنر فرش رضوی در قاب سیرج
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در آئین گشایش این نمایشگاه که عصر روز یکشنبه هجدهم خرداد در محل گالری موسسه اطلاعات برگزار شد، گفت: عکس، رسانهای شناختهشده و فراگیر است که به دور از تنگناهای متنی، صوتی و نوشتاری به پیامرسانی مشغول است و فرش نیز رسانهای کهن محسوب میشود که وجوه رسانهای و پیامرسانی آن کمتر واکاوی شده است.
دکتر حمید کارگر درباره نمایشگاه عکس «سیرج» بیان کرد: مجتمع تولیدی شرکت فرش آستان قدس رضوی با دارا بودن واحدهای طراحی، رنگرزی، بافت، قالیشویی، پرداخت و تکمیل، فضایی مناسب برای ثبت تصویری در خود دارد و مفروش شدن فرشهای دستباف در رواقها و شبستانهای حرم مطهر نیز جذابیت بصری شایستهای برای ماندگارسازی در قاب تصویر دارد.
وی با اشاره به سابقه بیش از ۴ دهه فعالیت این شرکت در تولید فرش دستباف گفت: شرکت فرش آستان قدس رضوی با دارا بودن حدود ۵۰۰ قالیباف، سالانه حدود ۴ هزار مترمربع فرش دستباف جدید به حرم مطهر عرضه میکند.
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی افزود: ویژگیهایی همچون تمرکز بر رنگرزی گیاهی و دارا بودن دارهای بزرگ و یکپارچه، از صفات منحصر بهفرد این شرکت است که محسن زینالعابدینی در یک پروژه اختصاصی، به عکاسی از واحدهای متنوع فعال در این مجموعه پرداخته و حاصل آن در «سیرج» به نمایش درآمده است.
فرش؛ زبان بیواژه فرهنگ و تمدن ایرانی
کارگر درباره کارکرد رسانهای فرش ایرانی اظهار کرد: فرشها هم مانند دیگر یادگارهای کهن این سرزمین، مانند رسانهای هستند که پیام تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنر ما را انتشار میدهند و از گذر سدهها و هزارهها همچنان به پیامرسانی سرگرمند.
وی ادامه داد: طراحان و بافندگان در نگارههایی که بر فرش پدید میآورند، انگارههای ذهنی خود را پیاده کرده و خواستهها، ارزشها و آرزوهایشان را ماندگار میکنند، گاهی از حکایت حال خود سخن میگویند، گاهی نمادهای اسطورهای کهن را تکرار میکنند و گاهی نیز برداشتی تجریدی از آنچه پیرامون خود میبینند را ترسیم میکنند.
کارگر، فرش را رسانهای برای رساندن پیام طراح و بافنده آن دانست و خاطرنشان کرد: فرش همچنین سخنگویی برای فرهنگ، هنر، تمدن، اقتصاد و زیست ایران و ایرانی هم است.
وی ادامه داد: همانگونه که عکس بدون قرار گرفتن در تنگناها و چارچوبهای زمانی، زبانی، مکانی، قومی و نژادی میتواند پیام را با تأثیرگذاری بالا به مخاطب منتقل کند، فرش نیز واجد همین توانمندی است.
این کارشناس فرش و رسانه افزود: طرحها و نقوش، بازی رنگها و سایهروشنها، ترکیببندی و اندازهها، نوع بافت و مواد مصرفی در فرش، نه تنها پیام پیشینیان را به ما میرساند، بلکه میتواند پیام امروزیان را بدون نیاز به چارچوبهای زبانی و زمانی و مکانی، به دیگر ملتها و نسلهای آینده انتقال دهد.
وی با اشاره به ویژگیهای بیانی عکس و فرش به عنوان رسانههای بصری گفت: هر رسانهای، زبان، سبک، فن، نظام نشانهگذاری، سنت و زیباییشناسی ویژه خود را دارد که این ویژگیها در عکس مشهود و شاخص هستند.
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی افزود: البته فرش نیز در طراحی، رنگرزی و بافت، در جنس و اندازه و… صاحب زبان و بیانی خاص، فنون و تکنیکهایی ویژه، نمادها و نشانههایی انحصاری و زیباییشناسی یگانه خویش است.
وی درباره جنبه زیباییشناسی عکس و فرش تصریح کرد: توان مخاطب در فهمیدن، لذت بردن و ارزشیابی محتوای پیامهای رسانه از منظر هنری بر نوع برداشت او اثرگذار است و در مواجهه با فرش نیز مخاطب به اندازه درک و توان خود از زیباییها و پیامهای نهفته در آن بهره میبرد.
گفتنی است نمایشگاه سیرج هر روز تا بیستودوم خرداد از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری مؤسسه اطلاعات واقع در تهران، خیابان میرداماد، انتهای نفت جنوبی پذیرای بازدیدکنندگان است.
تولیت آستان قدس رضوی
