به گزارش آستان نیوز، با توجه به ضرورت آگاهسازی و هماهنگی در شرایط جنگی، نشست هماندیشی کارشناسان بنیاد فرهنگی رضوی و معاونین مدارس امام رضا(ع)، با هدف پیشگامی و نقشآفرینی مدارس امام رضا(ع) جهت آمادگی و یافتن راهکارهای مواجهه با شرایط جنگ تشکیل شده است.
استفاده حداکثری از سرمایه اجتماعی مدارس امام رضا(ع)
حجت الاسلام مرتضی سلیمانی، معاون پرورشی و تربیت بدنی بنیاد فرهنگی رضوی ضمن تصریح بر اینکه مسئولیت دینی و اجتماعی ما بسیار بیشتر از حضور در جشن غدیر و راهپیمایی است، اضافه کرد: ما در بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا(ع) از سرمایه اجتماعی متفاوت دانش آموزان، مربیان و اولیای انقلابی و بابصیرت از سایر مجموعهها و مدارس برخورداریم که میتواند در مسیر کمک به اهداف و ارزشهای انقلاب و نظام اسلامی پای کار بیاید.
وی تصریح کرد: ما وارد یک اتفاق گذرای چندروزه نشدیم و با توجه به شواهد و قرائن، نیاز است با درایت و تدبیر مناسبی آماده شویم تا پشت صحنه خوبی برای این شرایط فراهم کنیم. ساعات اولیه آغاز جنگ، جنگ روایتها بود. اخبار ضدونقیض و شایعات داغ بود و تا مردم متوجه صحت و سقم اخبار شوند، زمان میبرد.
حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه با افق دید بالا به مجموعه کارهایی که قرار است انجام دهیم نگاه کنید، اظهار کرد: کارهایی که بنا داریم انجام دهیم، باید اولویتبندی شود. نگاه ما سازمانی نیست، قرار است إنشاءالله قدمی مردمی در مسیر حفظ اسلام و انقلاب برداریم.
بهرهبرداری از ظرفیت کنشگری دانشآموزی در فضای رسانهای
رضا رویانی، مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی رضوی، با بیان اینکه حفط آرامش و محتواسازی جهت امیدافرینی در گام اول حائز اهمیت است، اضافه کرد: تولید و انتشار محتواهای انبوه با کنشگری دانش آموزان در فضاهای رسانهای، زیر نظر کارشناسان بنیاد، با هدف جریانسازی رسانهای، از دیگر حرکتهای مؤثر در این شرایط است.
وی همچنین در رابطه با کیفیت تولیدات رسانهای پیشنهاد داد: استفاده از زبان مطایبه، ادبیات حماسی و اقناعی و ویدیوهای کوتاه از دستاوردهای دفاعی کشورمان، برای افزایش کنشگری نوجوانان، مفید و اثرگذار خواهد بود.
اولویت درک عملیات روانی در فضای سایبر
در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمدحسین یگانه، معاون پرورشی دبستان امام رضا(ع) واحد2 با بیان برخی شبهات و در فضای غبارآلود آغاز تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی، گفت: برجستهسازی و هماهنگی محتواهای رسانهای بین مدارس امام رضا(ع)، اعم از اخبار و اطلاعات درست و نادرست در کانال های مدرسهای، از اولویتها است.
وی افزود: هدف اخبار نادرست ایجاد اغتشاش و تشنج داخلی است و در ساعات اولیه حمله رژیم صهیونیستی، پرسشهای زیادی مانند اینکه «چه کسی مقصر است؟» مطرح شد که نیاز به پاسخ درست و فوری داشت. همچنین، در جهت عملیات روانی جبهه دشمن، جدایی نیروهای امنیتی و حاکمیت از مردم نیز مطرح میشد.
وی اضافه کرد: القای حس مسموم ناامیدی و شکست زودهنگام که «همه بزرگان را زدند، دیگر کسی نمانده» از دیگر اهداف دشمن در فضای مجازی بود.
وی با اشاره به دیگر موارد قابل تأمل در ساعات نخست بحران، گفت: عادیسازی ارزشهایی چون «شهادت» با تعابیر «کشته شدن و مردن»، از دیگر نکات تأملبرانگیر بود که خود ترس و ناامیدی به همراه میآورد. لازم است، ارزش و جایگاه شهادت مجدد یادآور شود. این روزها، میتوانیم با تبیین وقایع، کمک خانوادهها برای هدایت فرزندانمان به جهت درست بیاییم.
ضرورت آگاهیبخشی سیاسی
وحیده عباسی، معاون پرورشی دبیرستان امام رضا(ع)، واحد12نیز در این جلسه، آگاهسازی را یکی از مهمترین ارکان مقابله با جبهه دشمن برشمرد و گفت: آگاهیبخشی در فضای مدرسه، به ویژه کادر مدرسه، برای توضیح شرایط موجود برای دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه معرفی صاحبان اندیشه با نگاههای معتدل سیاسی به همکاران، به جهتیابی درست دیگر ارکان مدرسه کمک میکند، خاطر نشان کرد: تشکیل دورههای آگاهیبخشی به صورت پرسش و پاسخ، برای کادر و اولیای دانش آوزان، از جمله راههای رفع این نقیصه در فضای مدرسه است.
بسیج نیروهای مردمی با نگاه به آینده
پورمحمد مربی تربیتی ابتدایی دخترانه امام رضا(ع) واحد5، با اشاره به این نکته که نگاه به آینده باید اشکال مختلف اتفاقات را در نظر گرفت، بیان کرد: در حال حاضر، به تربیت نیروی مددکار اجتماعی نیاز است. راهاندازی پایگاههای محلی با محوریت قصهگویی، قهرمانپروری، دعوت از مجریان جوان و بزرگترهای جنگ تحمیلی که روایتگر خاطرات جنگ تحمیلی باشند، لازم است.
وی توصیه کرد: بهجای گشتن در فضای گوشی، خوب است حرکتی را در محیط خودمان ساماندهی کنیم. پایگاههای مردمی با غرفههایی نظیر؛ مشاوره خانواده، غرفه کودک، غرفه تبیینی و... بهمرور نیاز خواهد شد.
لزوم تولید محتوای رسانهای
سعدیه محقق، مربی تربیتی دبیرستان امام رضا(ع) واحد۱، ابتدا کتاب تبیینی «کربلا مبارزه با پوچیها» را معرفی کرد و ادامه داد: بهتر است، دانش آموزان و فعالان رسانهای مدارس ما، به جای پیام فوروادی و مصرفکننده بودن، تولیدکننده باشند.
به نظر وی، برای ارتباط با مخاطبان نوجوان و جوان، مکانیسم ارتباط دو طرفه مورد نیاز است. برای مخاطبان وسیع دانش آموزی، باید محتواهای متنوعی تولید کنیم تا پاسخگوی خیل مخاطبان ما باشد.
او همچنین پیشنهاد داد: گردانهای موضوعی نظیر همبستگی اجتماعی، مددکاران اجتماعی، اقتصاد مقاومتی با محوریت بازارچه جبهه، مبتنی بر سه دسته مخاطبان؛ کودک، نوجوان و جوان خوب است، تشکیل شود.
توجه به تبلیغات اصولی در شرایط بحرانی
محمدحسین حسین آبادی، کارشناس تربیتی ابتدایی امام رضا(ع) واحد2 در این جلسه، با بیان تاریخچه کوتاهی از سابقه تبلیغات در جنگ جهانی گفت: در این روزهای اول جنگ، توجه به مدیریت احساسات، بیش از نگاه عقلانی اهمیت و اولویت دارد.
وی ادامه داد: پشت تبلیغات، باید ایدئولوژی ما مستتر باشد. در شرایط تنش و تشنج، هر چه دروغ و شایعه، بزرگتر باشد، باورپذیرتر است. پیامها باید ساده، احساسی و مداوم بیان شود تا روی جامعه اثربخش باشد.
حسین آبادی با اشاره به اینکه در قرارگاه مردمی، باید به نقاط قوت و ضعف شرایط موجود توجه شود، راهاندازی استودیویی برای تولید محتواهای تصویری کوتاه با محوریت؛ ایدئولوژی، ملیگرایی و معرفی قهرمانان، را از جلسات تبیینی چهره به چهره مؤثرتر دانست.
راهکارهای یک مربی برای عبور از بحران
در بخش دیگری از این نشست، الهه عبداللهی، مربی تربیتی دبیرستان امام رضا(ع) واحد۱ نیز با ابراز چند پیشنهاد، حفظ آرامش و امنیت روانی را پیش از همه مطرح کرد و گفت: در وهله اول، من مربی پرورشی هستم و بسته به توان و مهارت خودم، میتوانم در این شرایط بحرانی، به دانشآموزم کمک کنم تا با حفظ حس امنیت و آرامش بیشتری از این روزها عبور کند. بازی و هنر درمانی، به حفط سلامت روانی دانش آموزان کمک میکند.
وی، افزایش تابآوری را برای تقویت توانایی افراد برای سازگاری با شرایط سخت، مهم برشمرد و اضافه کرد: آموزش غربالگری اطلاعات و جلوگیری از انتشار شایعاتی که میتواند به نگرانیها دامن بزند، از دیگر کارهای مورد توجه منِ مربی است.
عبدالهی، پیدا کردن راههای ارتباطی برای تسهیل جمع کردن دانش آموزان در مواقع مورد نیاز به منظور افزایش همبستگی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: توجه ویژه به کودکان، نوجوانان و افرادی که بیشترین آسیبپذیری را در برابر استرسهای جنگ دارند، مهم و قابل تأمل است. همچنین، کمک به افراد برای حفظ امید و تمرکز بر آینده، حتی در شرایط سخت، ضرورت دارد.
در پایان این نشست، تشکیل و ساماندهی چهار دسته گردان عملیاتی؛ گردان حضرت زینب(س)؛ مددکاری اجتماعی، گردان عمار یاسر؛ آگاهسازی و امید به آینده در قالب فعالیتهای رسانهای و مجازی، گردان مالک اشتر؛ برنامههای میدانی با هدایت دبیران و نیز گردان حبیب؛ مشارکت جویی از والدین به جمعبندی رسید.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز