به گزارش آستان نیوز، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) در سال 1373 مجوز فعالیت خود را از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ و از سال 1378 به طور رسمی فعالیت خود را در شهر مقدس مشهد آغاز کرده است.
این دانشگاه با هدف دستیابی به مرجعیت علمی در جهان اسلام و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی، گام برداشته و در سرزمین کهن خراسان، جایی که به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) همواره کانون توجه اندیشمندان و فرهیختگان بوده است، خود را به عنوان یک مرکز علمی پیشرو تثبیت کرده است.
همزمان با آغازین روزهای سال تحصیلی جدید، به گوشه ای از اهداف، فعالیت ها و دستاوردهای علمی و فرهنگی این دانشگاه می پردازیم.
پیشرفت و توسعه در سه دهه فعالیت علمی و فرهنگی
دانشگاه امام رضا(ع)، طی سه دهه فعالیت علمی و آموزشی، با ایجاد فضایی علمی، فرهنگی و تربیتی پویا و رو به توسعه، در مقایسه با سایر دانشگاههای غیردولتی کشور، جایگاه ویژهای کسب کرده است و با کسب رتبه سطح یک در میان دانشگاههای غیردولتی و فعال در عرصه بینالمللی، به مرکزی برای پرورش استعدادهای جوانان مؤمن، متخصص و انقلابی تبدیل شده است و در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور، مورد تحسین جامعه قرار گرفته است.
این دانشگاه تلاش دارد به عنوان مرجعی الهامبخش در جهان اسلام، در افق تمدنسازی نوین اسلامی ـ ایرانی، نقشآفرین باشد.
مرجعیت علمی در جهان اسلام
مرجعیت علمی به معنای توانایی یک نهاد علمی در تولید، انتشار و ترویج دانش به گونهای است که از سوی جامعه علمی بینالمللی به عنوان یک منبع معتبر و قابل استناد شناخته شود. در جهان اسلام، این مفهوم با توجه به غنای تاریخی و فرهنگی، همچنین نیازهای روزافزون به نوآوری و حل مسائل پیچیده، اهمیت دوچندانی مییابد. دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) با رویکردی چندوجهی به این امر پرداخته است:
تمرکز بر پژوهشهای کاربردی و مسئلهمحور
این دانشگاه با هدایت اعضای هیئت علمی خود، پژوهشهایی را در دستور کار قرار داده است که به طور مستقیم به رفع نیازهای جامعه، بهویژه در حوزههای مرتبط با تمدن اسلامی، علوم انسانی اسلامی، و فناوریهای نوظهور میپردازد. این رویکرد، شکاف میان علم و عمل را کاهش داده و به تولید دانش نافع کمک میکند.
ارتباطات بینالمللی فعال
دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) با برقراری ارتباطات علمی با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در کشورهای اسلامی و همسایه و سایر نقاط جهان، بستری را برای تبادل دانشجو، استاد و یافتههای پژوهشی فراهم کرده است. این تعاملات، دانشگاه را در معرض دیدگاههای نوین قرار داده و به ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش کمک شایانی میکند.
تربیت پژوهشگران جوان
یکی از سیاستهای این دانشگاه، در سالهای اخیر، توسعه رشتههای تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است، به طوری که اکنون در بیش از ۳۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و سه رشته در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد.
دانشجویان دانشگاه از بدو ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی، به طور جدی درگیر فرآیندهای پژوهشی میشوند. کارگاههای آموزشی متعدد، دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی معتبر و تشویق به مشارکت در کنفرانسهای علمی، از جمله راهکارهایی است که برای پرورش نسل جدیدی از پژوهشگران متعهد و توانمند در دستور کار قرار دارد.
انتشار یافتههای علمی
دانشگاه با حمایت از انتشار مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی و بینالمللی، همچنین برگزاری همایشها و کنفرانسهای تخصصی، نقش بسزایی در معرفی دستاوردهای علمی پژوهشگران خود ایفا میکند به طوری که اعضای هیئت علمی و دانش آموختگان این دانشگاه در سال های اخیر جزو دانشمندان پر استناد دنیا و دو درصد برتر دنیا معرفی شدهاند.
تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی
تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی، فراتر از صرف کسب دانش و مهارتهای تخصصی است. این مفهوم شامل پرورش نسلی از متخصصان است که دارای ویژگیهای بنیادین انقلاب اسلامی، از جمله تعهد به اصول اخلاقی، عدالتخواهی، خودباوری، و خدمت به مردم باشند. دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) در این راستا، برنامههای جامعی را دنبال میکند.
فعالیتهای فرهنگی و بصیرتافزایی
برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، مناظرات دانشجویی، کارگاههای آموزشی با موضوعات بصیرت سیاسی و اجتماعی و حضور در برنامههای فرهنگی مرتبط با آرمانهای انقلاب، از جمله فعالیتهایی است که به منظور ارتقاء سطح آگاهی و تعهد دانشجویان صورت میگیرد.
الگوبرداری از سیره اهل بیت (ع)
نام گذاری دانشگاه امام رضا(ع) به نام عالم آل محمد (ص) و قرارگیری در جوار حرم مطهر ایشان، فرصتی بیبدیل برای تعمیق پیوند دانشجویان با سیره عملی و اخلاقی اهلبیت (ع) فراهم میآورد. این پیوند، رویکردی الهامبخش در تربیت دانشجویان ایجاد میکند.
تأکید بر مسئولیتپذیری اجتماعی
این دانشگاه با راه اندازی بیش از ۴۰ کانون فرهنگی و انجمن علمی در حوزههای مختلف و با تشویق دانشجویان به مشارکت در فعالیتهای داوطلبانه، اردوهای جهادی و پروژههایی که به رفع مشکلات جامعه کمک میکند، روحیه مسئولیتپذیری و خدمترسانی را در آنان تقویت مینماید.
مراکز و آزمایشگاه های تحقیقاتی؛ محلی برای تولید و نشر علم
از مهم ترین واحدهایی که در دانشگاهها فعالیت میکنند، مراکز و آزمایشگاههای تحقیقاتی است که میتوانند سهم مهمی را در تولید و نشر علم، ارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهشی، موقعیت علمی دانشگاه در سطح ملی و بینالمللی و نیز کمک به بهرهوری، خودکفایی و خودگردانی داشته باشند.
دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) سعی دارد تا با انجام پژوهشهای درون دانشگاهی، زیرساخت های فرایندی، ساختاری و راهبردی دانشگاه را تقویت و با انجام پژوهشهای برون دانشگاهی با محوریت مراکز تحقیقاتی، زمینه ارتقای دانشگاه را فراهم آورد.
«مرکز تحقیقات شهرسازی و معماری امام رضا (ع)»، «مرکز تحقیقات فناوری های زیستی و سلامت» و مرکز تحقیقات تبلیغ و تربیت دینی امام رضا (ع)، «آزمایشگاه تحقیقاتی سیستم و سایبرنتیک»، «آزمایشگاه تحقیقاتی داده های امن و بلاکچین»، «آزمایشگاه تحقیقاتی داده کاوی» و «آزمایشگاه پردازش هوشمند اطلاعات و تست نرم افزار» از جمله مراکز و آزمایشگاه های تحقیقاتی فعال در دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) است که با حضور اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان طرحها و فعالیت های پژوهشی به صورت مستمر در حال پیگیری است.
رشتههای تحصیلی و مقاطع
دانشگاه در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار دانشجو در بیش از 60 رشته تحصیلی در سه مقطع کارشناسی ، کل شناسی ارشد و دکتری در 6 دانشکده مهندسی، علوم اداری، علوم انسانی، معماری و شهرسازی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم تربیتی و روانشناسی مشغول به تحصیل هستند.
برنامههای سال تحصیلی جدید
با آغاز سال تحصیلی جدید، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) بار دیگر آمادگی خود را برای تربیت نسلی متخصص، متعهد و انقلابی اعلام میدارد و امیدوار است در مسیر پیشرفت علمی و فرهنگی کشور، همچون گذشته نقش مؤثری ایفا کند.
.