به گزارش آستاننیوز، طی این مدت در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۷۰۰ تن انواع کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس مبادله شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش صادرات، ۲۰ درصد رشد واردات، ۵۰ درصد رشد ترانزیت ورودی و ۴۹ درصد رشد ترانزیت خروجی را، تجربه کرده است.
محمدرضا رجبیمقدم، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، در اینباره گفت: افزایش چشمگیر حجم مبادلات در نیمه نخست امسال نتیجه برنامهریزی دقیق، توسعه زیرساختها و اعتماد فعالان اقتصادی به ظرفیتهای این منطقه است.
رشد قابل توجه حملونقل جادهای و ریلی
وی با اشاره به رشد محسوس تردد کامیونها اظهار کرد: در نیمه نخست امسال، ۲۰ هزار و ۲۳۳ کامیون از کشورهای حوزه CIS وارد منطقه شدهاند که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش، نشان میدهد.
همچنین، ۳۶ هزار و ۶۷۸ کامیون از طریق منطقه ویژه به کشورهای آسیای میانه خارج شدهاند که رشد ۳۰ درصدی را،رقم زده است.
رجبیمقدم، خاطرنشان کرد: در بخش حملونقل ریلی نیز طی این مدت ۲۰ هزار و ۲۳۳ واگن وارد و ۲۱ هزار و ۲۶۰ واگن از منطقه خارج شدهاند که در مجموع رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته را، نشان میدهد.
گسترش همکاریهای منطقهای و افزایش جذابیت اقتصادی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، بیان کرد: کالاهای صادراتی عمدتاً شامل مواد غذایی، سیمان، کاشی، سرامیک، سنگ تراورتن و سایر مصالح ساختمانی است. در مقابل، پنبه، نخ، کود شیمیایی و حبوبات از جمله کالاهای وارداتی محسوب میشوند. همچنین، اقلامی نظیر گوگرد، نفتا، روغن و مواد غذایی از مسیر سرخس ترانزیت میشود.
وی افزود: صادرات و واردات از این منطقه عمدتاً به کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه انجام میشود. همچنین، ترانزیت کالاهای کشورهای ترکیه، امارات، هند، ویتنام و پاکستان از طریق ایران و این منطقه صورت میگیرد.
رجبیمقدم با تأکید بر جایگاه استراتژیک این منطقه گفت: نگاه مثبت تجار به تبدیل منطقه ویژه سرخس به منطقه آزاد تجاری و بهرهگیری از حملونقل ترکیبی موجب شده است تا این مرز به یکی از مسیرهای اصلی مبادله کالا در شمالشرق کشور تبدیل شود.
وی در پایان اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس نخستین منطقه در میان مناطق آزاد و ویژه کشور است که دارای ۵۰ کیلومتر خطوط ریلی عریض آسیای میانه و نرمال جمهوری اسلامی در دل خود است. این ویژگی، عملیات ترانشیمنت کالا از واگن به واگن یا واگن به کامیون را در کوتاهترین زمان ممکن انجامپذیر کرده است.
به گفته وی، تردد روزانه حدود ۵۰۰ کامیون در این منطقه و برنامهریزی برای آغاز عملیات فرودگاه اختصاصی سرخس در بخش کارگو و مسافری، نویدبخش آیندهای روشن برای توسعه تجارت منطقهای، از این مرز است.