
با همکاری دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) انجام شد
به گزارش آستاننیوز، دکتر ابراهیم دانشیفر، عضو هیأت علمی و رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، در گفت و گو با خبرنگار ما،به بررسی تأثیرات عمیق شبکههای اجتماعی بر عرصه سیاست و افکار عمومی پرداخت و گفت: تکنیکهای پروپاگاندا که در گذشته مورد استفاده قرار میگرفت، اکنون تحت تأثیر تحولات دنیای دیجیتال و ظهور رسانههای اجتماعی، تغییر یافته است.
دکتر دانشیفر، در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای قرن بیست و یکم، شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک به سیاستمداران این امکان را دادهاند که متناسب با شرایط روز و ذهنیت افراد، برنامهریزی کنند، اظهار کرد: این تغییرات باعث شده است تا سیاستمداران بتوانند با دقت بیشتری بر روی ذهن تک تک افراد،اثر بگذارند.
وی همچنین به موفقیت برخی از برنامههای طراحیشده در این زمینه اشاره کرد و افزود: این برنامهها توانستهاند در حدود ۵۰ انتخابات را بر خلاف روندهای قبلی، دستکاری کنند.
دکتر دانشیفر تأکید، کرد: این ابزارها هرچند ممکن است به طور فعالانهای در افکار عمومی تبلیغ نشوند، اما یکی از مهمترین کارکردهای رسانههای اجتماعی به شمار میروند.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، در ادامه،خاطرنشان کرد: کمپینهای هدفمندی برای تغییر اذهان و نگرش افراد در حال تدارک است و بسیاری از بحرانهایی که در رسانهها ایجاد میشود، ناشی از مداخلات فعالانه اربابان فرهنگ و رسانه غربی است.
وی در پایان،بر ضرورت آگاهی از این دینامیکها تأکید کرد و گفت: برای مقابله با این مداخلات، اولین گام شناخت و پذیرش وجود آنهاست. ما باید تلاش کنیم تا از این ابزارها برای تحقق اهداف عالیه کشورمان بهرهبرداری کنیم.