کد خبر : ۷۰۰۹۶۳
۰۸:۰۳

۱۴۰۴/۰۸/۱۱
رئیس سازمان علمی ـ فرهنگی آستان قدس رضوی:

حرم مطهر رضوی، کانون پیوند ایمان، هویت و تمدن اسلامی است

حرم مطهر رضوی، کانون پیوند ایمان، هویت و تمدن اسلامی است
رئیس سازمان علمی ـ فرهنگی آستان قدس رضوی، گفت: حرم امام رضا (ع) تنها بنایی زیارتی نیست، بلکه نهادی تمدنی است که ایمان، عقلانیت و فرهنگ را، در پیوندی جاودانه گردآورده است.

به گزارش آستان نیوز، عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی‌ - فرهنگی آستان قدس رضوی، در همایش بین‌المللی «ساخت، بازسازی و توسعه عتبات‌عالیات در گذر تاریخ» که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با تأکید بر جایگاه تمدنی و فرهنگی حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: حرم رضوی در منظومه فکری جهان اسلام نه صرفاً مکانی برای زیارت، بلکه نهادی تمدنی و ماندگار است که معنا، هنر، عقلانیت و اجتماع را در پیوندی مقدس گردآورده است. 

حرم؛ پیوند ایمان، هویت و تمدن

وی با بیان این‌که حرم مطهر امام رضا (ع) گنجینه‌ای بی‌بدیل از هنر معماری اسلامی و ظرایف علمی و فرهنگی ملت ایران است، اظهار کرد: این مجموعه، نقطه تلاقی ایمان و فرهنگ و محور شکل‌گیری جریان‌های علمی و هنری در تاریخ ایران اسلامی بوده است.
وی افزود: بازسازی و توسعه عتبات‌عالیات در واقع تداوم جریان تمدنی اسلام ایرانی و حرکتی برای حفظ و روزآمدسازی حافظه جمعی امت اسلامی است. در این میان، حرم امام رضا (ع) الگویی کامل از پیوند بازسازی کالبدی و احیای معنوی به شمار می‌رود.
هجرت امام رضا (ع)؛ بنیان‌گذار هویت تمدنی ایران اسلامی
رئیس سازمان علمی‌ - ‌ فرهنگی آستان قدس رضوی، در ادامه با اشاره به هجرت امام رضا (ع) به خراسان تصریح کرد: این هجرت تاریخی، جغرافیای حضور اهل‌بیت (ع) را گسترش داد و محور تازه‌ای برای هویت عقلانی، فرهنگی و معنوی تشیع ایجاد کرد.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) در مرو، الگوی گفت‌وگوی دینی، عقل‌گرایی و تعامل فرهنگی را پایه‌گذاری کرد و بدین‌گونه، بنیان تمدن ایرانی ـ اسلامی شکل گرفت. از همین رو، مشهدالرضا در قرون بعدی به نقطه ثقل فرهنگ شیعی و تولید اندیشه دینی در شرق جهان اسلام تبدیل شد.

بازسازی؛ تداوم مقاومت فرهنگی

طالبی، بازسازی حرم‌ها را مصداق مقاومت فرهنگی دانست و گفت: تاریخ حرم رضوی همواره با مفهوم بازسازی پیوند داشته است؛ از دوران صفوی و قاجار تا روزگار انقلاب اسلامی. ساخت گنبد طلا، گسترش صحن‌ها و مرمت هنرمندانه بناها، تنها اقدامی عمرانی نبود، بلکه تجلی ایمان مردم و اراده آنان برای حفظ هویت اسلامی ایران است.
وی افزود: امروز نیز آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از دانش تاریخی و فناوری نوین، تجربه‌ای یگانه از مرمت اصیل اسلامی را رقم زده است؛ تجربه‌ای که میان اصالت تاریخی و نیازهای نوین زائر پیوند برقرار می‌کند.

حرم رضوی؛ جامعه‌ای کوچک از امت اسلامی

رئیس سازمان علمی‌ - ‌ فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: حرم امام رضا (ع) نمونه‌ای ممتاز از جامعه‌سازی دینی است. نذرها، موقوفات، بازارها و آیین‌های زیارت، سازوکاری برای بازتولید سرمایه اجتماعی و وحدت امت اسلامی فراهم آورده‌اند.
او افزود: آستان قدس رضوی امروز با نهادهایی چون دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مؤسسه آفرینش‌های هنری و موزه مرکزی، این الگوی تمدنی را به‌صورت نظام‌مند در عرصه‌های علمی و فرهنگی بازتولید کرده است.

مکتب هنر رضوی؛ تداوم زیبایی در خدمت معنا

طالبی، همچنین با اشاره به نقش بی‌بدیل هنر در شکل‌گیری تمدن رضوی گفت: حرم امام رضا (ع) بزرگ‌ترین موزه زنده هنر اسلامی است که در آن رنگ، نور و نقش در خدمت معنا و معرفت قرار گرفته است. در مکتب رضوی، زیبایی زینت نیست؛ بلکه زبان حقیقت است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان علمی‌ - ‌ فرهنگی آستان قدس رضوی با تدوین «سند ملی مکتب هنر رضوی» و برگزاری رویدادهای هنری بین‌المللی، می‌کوشد تا پیوند میان هنر، معنا و سیاست فرهنگی را در سطح جهانی نهادینه کند.

دیپلماسی فرهنگی زیارت؛ پیوند ملت‌ها در مشهدالرضا (ع)

رئیس سازمان علمی‌ - ‌ فرهنگی آستان قدس رضوی، با اشاره به نقش مشهد در دیپلماسی فرهنگی، گفت: امروز مشهد مقدس مقصد میلیون‌ها زائر از سراسر جهان است. این حضور گسترده، جلوه‌ای از قدرت نرم فرهنگی ایران اسلامی به شمار می‌رود.
وی افزود: سازمان علمی - فرهنگی آستان قدس رضوی با برگزاری نشست‌های مشترک، تبادل هنرمندان و مشارکت در بازسازی عتبات در عراق، در مسیر ترویج عقلانیت و تمدن رضوی در سطح بین‌المللی گام‌های مؤثری برداشته است. 

اقتصاد زیارت؛ الگوی عدالت فرهنگی

طالبی، با اشاره به‌نظام وقف و نذر در آستان قدس رضوی، آن را نمونه‌ای از «اقتصاد معنوی» دانست و گفت: این الگو، پیوند میان تولید ثروت، عدالت فرهنگی و خدمت اجتماعی را برقرار کرده و امروز می‌تواند مبنایی برای سیاست‌گذاری فرهنگی کشور در حوزه اقتصاد زیارت، باشد.
وی در بخش پایانی سخنان خود، تأکید کرد: در روزگار ما، بازسازی حقیقی در کالبد بناها خلاصه نمی‌شود، بلکه در بازسازی معنا و روایت فرهنگی است. حرم امام رضا(ع) باید برای نسل‌های جدید بازخوانی شود تا همچنان الهام‌بخش ایمان، زیبایی و عدالت در جهان اسلام، باقی بماند.

 


گزارش خطا

ارسال نظرات
  • پیشنهاد سردبیر
  • آخرین اخبار
نقشه راه ارتباطی آستان قدس رضوی برای زائران بین‌المللی تقدیر از نوآموز افتخارآفرین مهدالرضا (ع) در مسابقات اسکیت آلپاین برپایی کارگاه «ظرفیت‌ها و فرصت‌های فضای مجازی» در کتابخانه امام رضا (ع) بیرجند برگزاری نشست پژوهشی «مائده اَردهال» در کتابخانه و موزه ملی ملک هفدهمین دوره نشریه الکترونیکی «شمسه» منتشر شد برگزاری جلسه هم‌اندیشی پیش همایش «گوهر فضیلت»؛ گرامیداشت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله مروارید «فراز‌هایی از سخنان حضرت فاطمه (س)» به چاپ هفتم رسید/ گنجینه‌ای دو جلدی از آموزه‌های فاطمی آغاز ثبت‌نام دوره «سبک زندگی تحصیلی» در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تغییر انگاره‌ها، مقدمه اصلاح رفتار‌های اخلاقی و دینی در سازمان است انتشار چهارمین جلد از کتاب «مدینه‌البلاغه»؛ بازتاب حکمت‌های جاودان پیامبر(ص) آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس به عنوان قطب گردشگری مذهبی خراسان جنوبی معرفی شد دیدار مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) ترکیب علم و عمل در رشته علوم ورزشی موفقیت دانشجویان را رقم می‌زند تربیت‌بدنی؛ پلی میان قدرت جسم و آرامش ذهن کتاب «پدیدارشناسی وجودی دل در سنت عرفان اسلامی» نگاه تازه‌ای به رابطه عقل و دل تشرف جمعی از بانوان فعال دینی و فرهنگی کشور روسیه به حرم رضوی آئین گرامیداشت علامه طباطبایی در حرم مطهر رضوی برگزار شد بازدید علمی دانشجویان دانشگاه امام رضا (ع) از پروژه اجرایی شبکه فیبر نوری نمایشگاه «نقش نور»؛ آینه‌ای از تداوم هنر اصیل ایرانی-اسلامی پیام تسلیت مسئولان ارشد کشور در پی درگذشت خواهر مکرمه تولیت آستان قدس رضوی ۴۰ سال نوکری و خدمت به اهل بیت (ع)؛ روایت پیرغلام مشهد
پخش زنده

تلویزیون اینترنتی آستان نیوز

پویش ها