به گزارش آستان نیوز، آیتالله سید احمد علمالهدی، نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، در مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در جمع طلاب و دانشجویان هیئت میثاق با ولایت دانشگاه علوم اسلامی رضوی که در مسجد این دانشگاه، برگزار شد، به تبیین جامع جایگاه فاطمی و محتوای خطبه فدک، پرداخت.
وی تأکید کرد: مبارزه و مقاومت حضرت زهرا (س) صرفاً مطالبه مالی یا بازپسگیری ملک نبوده، بلکه دفاع راهبردی از تداوم مدیریت جامعه در مدار وحی و جلوگیری از انحراف رهبری از خط امامت بوده است.
جامعیت فضائل فاطمه؛ الگوی تربیتی و سازندگی
آیتالله علمالهدی، در ادامه به حدیث مشهور پیامبر (ص) درباره جامعیت فضائل حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و گفت: آنچه پیامبر (ص) فرمودند که اگر خیرها و نیکوییها بهصورت یک شخص درآمده بود آن شخص فاطمه (س) بود، نشاندهنده عمق جایگاه آن حضرت است.
وی تصریح کرد: این بیان نباید محدود به مدح لفظی بماند، بلکه باید تبدیل به الگوی تربیتی، ساختاری و آموزشی برای مؤمنان و دلدادگان ولایت شود؛ زیرا وجود مقدس صدیقه طاهره مصداق اتم و مظهر کامل مصادیق حسن و نیکی در عالم است.
نماد سیاست اجتماعی و توزیع عدل
امامجمعه مشهد، همچنین به موضوع فدک پرداخت و تأکید کرد: فدک صرفاً یک ملک یا منبع مادی نبود؛ بلکه بستری اجرایی برای امور خیریه و سیاست اجتماعی خاندان پیامبر بود.
وی در ادامه با بیان اینکه در زمان پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) درآمدهای فدک به شکل نظاممند بین فقرا توزیع میشد و مقدار چشمگیر آن در برخی سالها به صدها هزار دینار بالغ میشد، اظهار کرد: انگیزه ورود حضرت زهرا (س) به مسجد، ایراد خطبه فدک و دفاع از آن، نه صرفاً بازپسگیری یکتکه زمین بلکه دفاع از سازوکار اداره اجتماعی و عدالتِ موردنظر اهلبیت بود.
آیتالله علمالهدی با تحلیل محتوای خطبه فدک گفت: این خطبه بهمثابه یک سند است که انحراف رهبری از قلههای رسالت و قواعد نبوت را گوشزد میکند.
به گفته وی، محور خطبه این نبود که فدک به چه کسی تعلق دارد، بلکه بحث این بود که مدیریت جامعه باید در تداوم وحی قرار داشته باشد و هرجا این مدیریت از مدار وحی خارج شود، تزکیه اجتماعی و اجرای احکام الهی ناقص میگردد و خسران ممتد برای امت پدید میآید.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، با نقل روایتی از حضور حضرت زهرا (س) در بقیع و گریه سخت آن حضرت گفت: آنچه موجب بیتابی و اشکهای فاطمی بود نه صرفاً فقدان پدر یا مسائل خانوادگی، بلکه غم سرنوشت امت بود.
وی افزود: اگر امت بر ولایت و امامت علی (ع) اتفاق میکرد، بسیاری از نزاعها و تشتتها رخ نمیداد و وحدت اسلامی حفظ میشد؛ لذا اشک حضرت برای حال و آینده امت بود، نه برای مطالبات صرفاً شخصی یا ملکی.
رسالت پیامبر (ص) مدیریت جامعه در تداوم وحی است
عضو مجلس خبرگان رهبری، با تبیین آیات و مفاهیم قرآنی و سیره نبوی، اظهار کرد: بعثت پیامبر تنها برای ابلاغ آیات نبوده؛ بلکه برای تزکیه و تعلیم و بهویژه مدیریت اجتماعی بوده است؛ بنابراین پس از رحلت پیامبر، سؤال حیاتی این بود که آیا مدیریت جامعه نیز باید از جریان وحی قطع شود یا این مدیریت باید در تداوم وحی حفظ شود؟
وی تصریح کرد: منحرفکردن مدیریت جامعه از مدار وحی ضربهای به جانِ رسالت پیامبر است و از همین منظر بود که صدیقه طاهره در خطبه فدک هشدار دادند.
آیتالله علمالهدی، امامت را امری ساختاری و تداومی خواند که از لوازم تداوم مدیریت وحیانی است و تأکید کرد: امامت صرفاً منصبی انتخابی یا انتسابی و یک وظیفه تشریفاتی نیست، بلکه امامت از آفرینش و ساختار خلقت اقتضایی دارد.
وی با اشاره به ادله روایی و نمونههایی از پاسخهای معارف اهلبیت (ع)، گفت: امام با هر سنی، اگر دارای شرایط لازم باشد، حجیت و مسئولیت هدایت جامعه را بر عهده دارد، بنابراین تداوم ولایت نباید با غیبت یا فقدان امام معصوم قطع شود؛ بلکه از راه نایبان و حجتهای معصوم در قالب فقاهت و اجتهاد جامعالشرایط استمرار مییابد.
پیام فاطمی؛ مقابله با طاغوت مرز ندارد
امامجمعه مشهد با استناد به آموزههای اهلبیت و روایتهایی از ائمه اطهار (ع) گفت: خط فاطمی مسیر طاغوتزدایی و استکبارستیزی را مشخص کرده است و این پیام فاطمی است که مقابله با طاغوت مرز ندارد.
وی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) تا پای شهادت ایستادند و این ایستادگی الگوی تمام عصرها برای مقابله با هرگونه انحراف در مسیر رهبری و امامت است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، به روایاتی اشاره کرد که از امام حسن عسکری (ع) و دیگر امامان نقل شده است و گفت: حضرت زهرا (س) حجت خدا بر اهلبیت و امت بودند؛ حجتی که در علم و معرفت و اتصال به مبدأ شکل میگیرد و معیار احتجاج روز قیامت خواهد بود. علمی که از ناحیه حجیت الهی متصل باشد، جایگاه تشخیص و هدایت را برای امت تثبیت میکند و این جایگاه در آموزههای فاطمی تبلوریافته است.
آیتالله علمالهدی تأکید کرد: وجه تمایز شخصیت فاطمی صرفاً خطابه و کلام بلیغ نیست؛ بلکه عمل و پایداری تا حد فداکاری است.
وی گفت: صدیقه طاهره (س) نشان دادند که سخن اگر پشتوانه عمل نداشته باشد، اثرگذار نیست و آنکه پای سخن خویش میایستد تا جان و هستیاش را در راه ولایت فدا کند، مکتب و پیام را استمرار میبخشد.
ضرورت بازخوانی خطبه فدک در همه عرصهها
آیتالله علمالهدی در پایان خواستار بازخوانی دقیق محتوای خطبه فدک در حوزههای علمیه، مراکز پژوهشی و نهادهای تربیتی شد و تأکید کرد: آموزههای فاطمی باید فراتر از مناسک و سوگواریها به برنامههای عملی، تربیتی و مدیریتی در جامعه تبدیل شود تا تداوم رهبری در مدار وحی استقرار یابد و امت از خسران تاریخی رهایی یابد.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز