به گزارش آستان نیوز، ابوالقاسم بهجت، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی رضوی، در این جلسه که نوزدهم آبان، باهدف هماهنگی طرحها و رویدادهای جدید حوزه آموزشی با مدیران و کادر آموزشی مدارس امام رضا (ع) برگزار شد، توضیحاتی را در محورهای، تدوین و اجرای سند تعالی بنیاد فرهنگی رضوی، طرح آموزشی همتا و رویکردهای جدید تدریس، ارائه داد.
همافزایی در اجرای فعالیتها و فرایندهای مطلوب آموزش
سیدمحمدصادق علی پرست، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی نیز در بخشی از این جلسه، ضمن تأکید بر تجمیع فعالیتها و فرایندهای مطلوب آموزشی در مدارس امام رضا (ع) اظهار کرد: هماهنگی و همافزایی کادر آموزشی همه واحدهای مدارس امام رضا (ع)، موجب وحدت رویه میشود.
وی، تأکید کرد: تنوع و تفاوت روشها و رویکردها در مدارس ما، به معنای نقض رویکرد هماهنگ یا درنظرنگرفتن بوم هر منطقه نیست. در مدارس دنیا بهویژه در کشورهای کره و ژاپن، معلمان یکپایه جلسه میگذاشتند و روی یک سبک ارائه و محتوای آموزشی در برنامه درس ملی توافق میکردند.
دستیابی به سطح متعادلی آموزش
علی پرست، با اشاره به اهمیت توجه به تغییرات روز در روشهای تدریس، افزود: با روشهای ۲۰ یا ۳۰ سال پیش نمیتوان محتوای جدید را آموزش داد، زیرا در آینده که دانشآموزان وارد بازار کار شوند، نه برای آنان و نه برای جامعه مفید و کاربردی، نخواهد بود.
وی، ادامه داد: متأسفانه نظام آموزشی کشورمان، ایستا است، پویایی لازم را با نگاه به آینده ندارد.
از سوی دیگر، روشهای تدریس کشور ما، مبتنی بر تحقیق و پژوهش نیست، سلیقهای، شخصی و ذوقی است. هر کدام، سعی میکنیم، روشهای را بر اساس تجربه و ابتکار تعریف کنیم، اما مبتنی بر نیاز نیست و اتکایی به تحقیق و مطالعه علمی ندارد. تبعیتنکردن ما از روشهای نوین علمی چه تبعاتی برای چشمانداز نظام آموزشی ما، خواهد داشت؟
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، در ادامه با اشاره به برخی تمایزات نظام آموزشی کشورمان با نظامهای سایر ملل، گفت: آموزش امروز کمتر بر محفوظات ذهنی دانشآموزان، تکیه دارد.
امروزه بیشتر بر مهارتمحوری در محیطهای آموزشی تأکید میشود. از طرفی، آزمون گرفتن و ارزشیابی بر اساس نمره و کسب امتیاز بالاتر، دیگر بهعنوان روشی استاندارد و قابلقبول شناخته نمیشود، چرا که با ارزیابی توصیفی هم خوانی ندارد.
وی، ابراز کرد: اینگونه جلسات که باید استمرار داشته باشد، با این هدف ترتیب داده میشود که همه معلمان و کادر مدارس امام رضا (ع) به سطح متعادلی از آموزش، برسند.
فصل جدید آموزشی مبتنی برسند متعالی بنیاد
علی پرست، همچنین به تدوین سند تعالی بنیاد فرهنگی رضوی اشاره کرد و گفت: این سند نیز با همافزایی و کار گروهی معاونین و کارشناسان بنیاد فرهنگی رضوی به سرانجام رسیده و با تأیید و تصویب تولیت آستان قدس رضوی، امروز مسیر حرکت بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا (ع)، روشنتر از پیش شده است.
وی همچنین، تصریح کرد: از امروز، طرح و برنامههای آموزشی و پرورشی که قرار است اجرا شود، باید جزءبهجزء با بندهای این سند که بهدقت برگرفته از مفاد سند تحول بنیادین آموزشوپرورش کشور و نیز اسناد بالادستی و سیاستهای کلان آستان قدس رضوی است، همخوانی داشته باشد؛ چرا که دیگر امروز ما متعهد به اجرای این سند، هستیم.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، با بیان اینکه، امروز مدارس امام رضا (ع) میتواند بهعنوان یک الگوی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در سطح کشور مطرح شود، اضافه کرد: مدارس ما باید، جریانساز باشد و بهنظام آموزشی کشور، خطدهی کند.
یکیک شما همکاران عزیز میتوانید با تیمسازی و نگاه کارگروهی و تأثیرگذاری در واحد آموزشی خود، منشأ تحول در نظام آموزشی باشید.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز