به گزارش آستان نیوز، در آستانه شهادت حضرت زهرا (س)، دیوارنگارهای تازه در صحن پیامبر اعظم (ص) نصب شده که نام این بانوی مکرم را در خود جایداده است؛ اثری با ابعاد ۳۳×۳ متر از پارچه ترگال اعلا و رنگهای اکریلیک ایرانی که حاصل سه روزکار مداوم هنرمند خوشنویس برجسته کشور، استاد مهدی سهرابی نصر است.
این هنرمند که شاگرد فقید آیتالله نجومی و از چهرههای متعهد هنر دینی است، در گفتوگوی اختصاصی، از فلسفه خلق این اثر، نسبت میان هنر و ولایت و حضور عاشقانه زائران در اجرای کتیبه سخن، گفته است.
آقای سهرابی نصر، شما از پیشینهای طولانی در هنر خوشنویسی دینی برخوردارید. اندکی از خودتان و مسیر هنریتان برایمان بگویید.
در بیستم شهریور ۱۳۵۲، مصادف با نیمه شعبان، در خانوادهای محب اهلبیت (ع) چشم به جهان گشودم. مادرم هنرمندی بیادعا بود که مهر اهلبیت (ع) را از کودکی در جانم نشاند و مرا به مسیر هنر راهنمایی کرد.
در سالهای ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ به محضر حضرت آیتالله نجومی رسیدم و بیش از ۲۵ سال افتخار شاگردی آن عالم فرزانه را داشتم. هر آنچه در هنر و معرفت آموختم، از دریای وجود ایشان بود و بیش از ۳۵ سال است که در زمینه خوشنویسی و کتیبهنگاری برای اماکن مقدس اهلبیت (ع) فعالیت دارم و توفیق خود را در خدمت به خاندان عصمت و طهارت میدانم.
چه انگیزهای سبب شد در ایام شهادت حضرت زهرا (س) دیوارنگارهای در صحن پیامبر اعظم خلق کنید؟
از نخستین لحظهای که نام حضرت فاطمه (س) بر زبان میآید، دل به نور الهی روشن میشود. محبت آن بانوی مطهر، صرف یک احساس نیست، پیوندی آسمانی است که انسان را در مسیر ولایت استوار میدارد.
اجرای این دیوارنگاره را با همین رویکرد در ایام شهادت حضرت آغاز کردیم؛ زیرا صدیقه شهیده (س) پاره تن رسول خداست و چه افتخاری بالاتر از آنکه با دستانی کوچک، در حد بضاعت خود، خدمتگزاری در این مسیر باشیم. تصمیم گرفتیم این اثر را در برابر دیدگان زائران و مجاوران حضرت آماده کنیم تا نفسی در فضای عطرآگین محبت فاطمی، جان بگیرد.
درباره ویژگیهای هنری این اثر و نحوه اجرای آن توضیح میدهید؟
این دیوارنگاره در ابعاد سه متر در ۳۳ متر طراحی و طی سه روز با رنگهای اکریلیک ایرانی و بر پارچه ترگال اعلا اجرا شد. در نگارش آیات و احادیث از خطوط اصیل اسلامی مانند رقاع، نسخ، دیوانی و ثلث بهره گرفتم تا جلوهای درخور شأن حرم مطهر و بانوی دو عالم داشته باشد.
افزون بر این، از موتیفهای سنتی هنر کاشیکاری الهامگرفته و دو حدیث نبوی را در متن اثر جای دادیم تا معنای ولایت فاطمی در جان و تن اثر جاری شود.
در تولید این اثر چه نگاهی به زائران و مشارکت مردمی داشتید؟
این کار را صرفاً یک پروژه هنری نمیدانم، بلکه فرصتی برای پیوند دلهای عاشق است.
کوشیدیم از حضور زائران و مجاوران بهویژه کودکان بهصورت گذری و تبرکاً، استفاده کنیم.
هرکس با نیتی خاص، هرچند کوتاه، در رنگزدن یا قلم آوردن سهمی گرفت. این مشارکت نمادین، خود نوعی عبادت جمعی بود و فضای کار را، روحانیتر کرد.
چه نسبتی میان هنر شما و ولایت اهلبیت (ع) شکلگرفته است؟
به باور من، هنر دینی باید پرتوی از ولایت باشد، چراکه ولایت معیار ایمان و نجات است. حضرت زهرا (س) در سلسله انوار الهی، حلقه وصل نبوت و امامت است. من هرگاه قلم برمیدارم، با وضو و ذکر یا فاطمه (س) آغاز میکنم؛ این کار برایم عبادت است و روح اثر را، میسازد.
در واقع، محبت فاطمی انسان را به دفاع از حق، رعایت اخلاق و خدمت بیمنت به خلق فرامیخواند و این همان، جانمایه هنر متعهد است.
پیام شما به نسل جوان هنرمندان چیست؟
نسل امروز بیش از هر زمان به شناخت عمیق حضرت فاطمه (س) نیاز دارد، شناختی که در گفتار خلاصه نشود، بلکه به عمل صالح، وحدت و صبر در مسیر حق بینجامد.
حرم مطهر امام رضا (ع) میتواند بستر حضور هنرمندان جوان باشد تا در هر صحن و رواق، با بهرهگیری از هنر ایرانی و الهی، دین خود را به خاندان عصمت، ادا کنند؛ و در پایان، اگر بخواهید حاصل این اثر را در یک جمله خلاصه کنید...
شعار نگارگری من همیشه همین بوده است: «درس بزرگ فاطمه (س)، حفظ ولایت است» این عهد را از مادرم، از استاد نجومی و از عشق به اهلبیت (ع) آموختم.
در پایان گفتوگو، دل و زبانم را به محضر حضرت ولیعصر (عج) تقدیم میکنم و دعا میکنم، ظهورش نزدیک و زمین، سرشار از عدل و محبت فاطمی شود.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز