به گزارش آستان نیوز، کتاب «بازاریابی شبکهای در فقه و حقوق؛ از سالم تا ناسالم» به نگارندگی دکتر بیبی رحمیه ابراهیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه مطهری مشهد از سوی انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
دکتر ابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار ماه درباره انگیزه نگارش کتاب، گفت: درگیری جامعه با شرکتهای هرمی و سوءاستفاده سوداگران اقتصادی از ناآگاهی مردم سبب شد تا با انجام مطالعهای جامع، ماهیت این شرکتها برای مخاطبان روشن شود. به گفته او، هدف اصلی این پژوهش پاسخ به یک نیاز بالفعل و تحلیل مسئلهای است که جامعه با آن روبهرو بوده است.
وی با تأکید بر اینکه افزایش آگاهی دینی و قانونی مردم زمینه واکنش منطقی در برابر پدیدههای نوظهور را فراهم میکند، افزود: در این کتاب تلاش شده است تحلیلی فنی و دقیق از بازاریابی شبکهای ارائه شود تا ضمن توجه به نیازهای واقعی جامعه، امکان تشخیص فعالیتهای سالم از ناسالم برای مخاطبان فراهم گردد.
نویسنده اثر توضیح داد: مسئله اصلی کتاب، موضوعشناسی دقیق بازاریابی شبکهای بر اساس منابع معتبر مدیریت بازاریابی و تفکیک نوع سالم و ناسالم آن است. در ادامه، احکام تکلیفی و وضعی هر یک از انواع از منظر فقهی تبیین و سپس تطبیقات حقوقی لازم ارائه شده است.
به گفته دکتر ابراهیمی، این اثر در سه بخش تنظیم شده است. بخش نخست به موضوعشناسی بازاریابی شبکهای اختصاص دارد. در بخش دوم، بازاریابی شبکهای سالم بررسی شده و روابط میان شرکت، سرشاخه و زیرمجموعهها با عقود معین فقهی تطبیق داده شده است که نتیجه آن اثبات «جواز فعالیت» و «صحت عقود» در این نوع بازاریابی است.
بخش سوم کتاب نیز به بازاریابی شبکهای ناسالم میپردازد؛ ساختاری که تنها یک رابطه میان شرکت و اعضا دارد و در قالب شرکتهای «بدون محصول» یا «سرپوش محصولی» فعالیت میکند. در نوع دوم، بیع صوری یا سفهی مشاهده میشود که با اثبات بطلان آن، ماهیت فعالیت روشن شده و «حرمت فعالیت»، «ضمان» و «جرمانگاری» این نوع ساختار نتیجهگیری میشود.
نکات کلیدی و برجسته کتاب
این کتاب ضمن ارائه تاریخچهای دقیق از بازاریابی در غرب، ویژگیهای اقسام سالم و ناسالم را تشریح میکند و با معرفی آزمونهای تشخیص سلامت شرکتها، ابزاری کاربردی برای سرمایهگذاران فراهم میآورد تا از گرفتار شدن در دام فعالیتهای ناسالم اقتصادی جلوگیری کنند. بر اساس توضیحات نویسنده، قانونگذاران، پژوهشگران حوزههای فقهی، حقوقی و اقتصادی، فعالان بازاریابی و کارشناسان حوزه سرمایهگذاری مالی و پولی از جمله مخاطبان اصلی این اثر هستند.
کتاب «بازاریابی شبکهای در فقه و حقوق؛ از سالم تا ناسالم» اکنون توسط انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در دسترس علاقهمندان و صاحبنظران قرار گرفته است.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز