به گزارش آستاننیوز، راضیه حافظشعرباف، روانشناس و مدرس دانشگاه در همایش «نقدی بر روانشناسی زرد و معرفی مسیر درست» که، به همت انجمن علمی ـ دانشجویی روانشناسی واحد خواهران و با حمایت معاونت فرهنگی دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، در سالن شهید سلیمانی واحد خواهران برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که خرافات وارد زندگی مردم شد، برخی افراد به جای تلاش برای رسیدن به هدف، به دنبال راههای میانبر و غیرعلمی، رفتند.
وی با بیان اینکه روانشناسی زرد شکل نوینی از خرافات و تکرار رفتار جادوگران گذشته است، افزود: روانشناسان زرد با فروش رویاهای غیرواقعی مردم را فریب میدهند. برای مثال، تبلیغاتی مانند دمنوشهای لاغری که وعده کاهش وزن سریع میدهند، در واقع نمونهای از همین رؤیا فروشی و، سوءاستفاده از احساسات مردم است.
مرز نزدیک میان روانشناسی علمی و روانشناسی زرد
حافظشعرباف در ادامه، با اشاره به اینکه روانشناسی زرد سبب میشود افراد فریبخورده، پس از نرسیدن به نتیجه مطلوب دچار شکست و مشکلات روحی شوند، گفت: مرز میان روانشناسی استاندارد و روانشناسی زرد بسیار نزدیک است. روانشناسی زرد با ارائه روشهای ساده و فریبنده، افراد را از مسیر درمانهای علمی بازمیدارد و در نهایت، هیچ نتیجهای در پی ندارد.
وی افزود: روانشناسان زرد معمولاً اعتمادبهنفس بالایی دارند، فن بیان خوبی دارند و با تأکید بیش از اندازه بر توان درمانی خود، بیماران را به مسیر اشتباه اما باورپذیر، میکشانند.
روانشناسان زرد کجا هستند؟
این روانشناس، با تأکید بر اینکه سودجویان روانشناسی زرد در همهجا حضور دارند، گفت: از فضای مجازی و تبلیغات موسیقی تا فروش محصولات مختلف و حتی در حوزه درمان، میتوان ردپای این افراد را،دید.
وی ادامه داد: حتی در میان خانوادهها و دوستان نیز گاه افرادی هستند که از آموزههای روانشناسی زرد استفاده میکنند و با استناد نادرست به نظریات علمی، دیگران را،فریب میدهند.
حافظشعرباف، افزود: برای مثال، برخی از این افراد با استفاده از تصاویر فروید از مخاطب میخواهند نقشی را در تصویر توصیف کند تا شخصیتش را پیشبینی کنند، در حالیکه چنین روشهایی هیچ پشتوانه علمی ندارد و حتی پس از سالها تجربه، روانشناس نمیتواند صرفاً با حدس شخصیت افراد را تشخیص دهد.
چرا مردم جذب روانشناسی زرد میشوند؟
وی در ادامه، گفت: دلیل استقبال مردم از روانشناسی زرد، ارائه نسخهها و راهکارهای سریع است؛ بسیاری از مردم ترجیح میدهند بدون تلاش و تعمق، به نتیجه برسند. استفاده از رنگ زرد در طراحی، زبان بدن قلدرمآبانه و اجرای نمایشهای ظاهری از ابزارهای رایج روانشناسان زرد برای جلب اعتماد مخاطب، است.
این روانشناس، تأکید کرد: روانشناسان زرد معمولاً با تضعیف روحیه و اعتماد به نفس فرد، در مراحل بعد با قیمتهای بالاتر خدماتی بیفایده به او میفروشند. آنها از اصل «همراهی اجتماعی» نیز بهره میگیرند و با کمک دستیاران و هواداران خود در همایشها و برنامهها، فضای باورپذیری، ایجاد میکنند.
راهکارهای شناسایی و مقابله با روانشناسی زرد
حافظشعرباف، در ادامه با اشاره به راههای تشخیص روانشناسی زرد گفت: هر زمان مخاطب احساس کند هیجاناتش بر تصمیمهایش غلبه کرده، باید بداند که در معرض فریب روانشناسی زرد، قرار گرفته است.
وی، افزود: تفکر نقاد،مهمترین ابزار مقابله با این جریان است؛ اگر مردم قدرت تحلیل و پرسشگری خود را تقویت کنند، فریب تبلیغات فریبنده را، نخواهند خورد.
این مدرس دانشگاه،خاطرنشان کرد: زیر سؤال بردن اعتماد به نفس مخاطب و نسبت دادن ریشه مشکلات او به خانوادهاش، از دیگر روشهای رایج روانشناسان زرد است.مردم باید در انتخاب مراکز مشاوره و رواندرمانی دقت کنند و از اعتبار علمی و تخصصی مشاوران، اطمینان داشته باشند.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز