به گزارش آستان نیوز، این مراسم عصر امروز ۴ دیماه با حضور آیتالله مروی، تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
آیتالله میلانی و نجات خمس از سقوط
حجتالاسلام والمسلمین حسینی خراسانی،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در این مراسم، با اشاره به وجود ۱۶ قول فقهی درباره سهم امام در عصر غیبت، از نقش محوری آیتالله میلانی، در اثبات وجوب خمس سخن گفت.
وی تشریح کرد که چگونه آیتالله میلانی با طرح نظریه «خطابات قانونیه»، برخلاف برخی نظرات مبنی بر سقوط خمس، استحکام فقهی این حکم الهی را با استدلالی دقیقتر و قابلدفاعتر از دیگران تثبیت کرد.
حجتالاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی، در جریان برگزاری کنگره بزرگداشت آیتالله العظمی سید محمدهادی میلانی، به تبیین جایگاه علمی و نوآوریهای اصولی این مرجع تقلید پرداخت.
وی با اشاره به چالشهای فقهی موجود پیرامون مسئله خمس در زمان غیبت، اظهار کرد: در تاریخ فقه شیعه، اقوال متعددی تا ۱۶ نظر مختلف درباره سرنوشت سهم امام در عصر غیبت مطرح شده است؛ از قول به دفن و نگهداری امانت تا نظریه محقق سبزواری که قائل به سقوط وجوب خمس در این دوران بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: استدلال قائلین به سقوط خمس این بود که خطابات قرآن مختص حاضرین در مجلس تخاطب است و شامل غایبین نمیشود. اما آیتالله میلانی با طرح نظریه «خطابات قانونیه» این بنبست را شکست. ایشان استدلال کردند که آیات احکام، از نوع جعل قانون توسط قانونگذار است و در جعل قانون، وجود مکلف در لحظه تصویب شرط نیست؛ بلکه قانون برای هر کس که در هر زمانی واجد شرایط باشد، وضع میشود.
حسینی خراسانی، در ادامه با مقایسه دیدگاه آیتالله میلانی و امام خمینی(ره) در این موضوع گفت: اگرچه امام خمینی به عنوان مبدع مشهور این نظریه شناخته میشوند و فرزند ایشان آن را «بارقه ملکوتی» نامیدهاند، اما آیتالله میلانی نیز همزمان، به این درک عمیق رسیده بودند. نکته حائز اهمیت این است که تقریر آیتالله میلانی از خطابات قانونیه، از منظر فنی و صناعت اصولی، کاملاً قابل دفاع و عاری از برخی اشکالاتی است که ممکن است به نظریه سایر بزرگان وارد شود.
وی در پایان تأکید کرد: آیتالله میلانی با این مبنای علمی، اثبات کردند که خمس یک حکم قانونی دائمی است و برخلاف نظر صاحب حدائق یا محقق سبزواری، گذر زمان و غیبت امام معصوم(ع)، خللی در این قانون الهی وارد نمیکند.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز