پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایتی متفاوت از نصب کتیبه‌های مناسبتی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی؛
۱۴۰۲-۰۳-۰۴

کتیبه‌های عشق در آستان جانان

چه هوا سرد و برفی باشد و چه گرم و آفتابی، ایام میلاد خورشید فروزان خراسان که می‌رسد، صحن و سرای رضوی به طور ویژه با نصب کتیبه‌های مناسبتی فضاآرایی می‌شود؛ کتیبه‌هایی که به عبارت‌های دلنشین و خواندنی مزین هستند و این ایام خجسته را به زائر و مجاور تبریک و شادباش می‌گویند.

به گزارش آستان نیوز، فضاآرایی ویژه دهه کرامت حرم مطهر رضوی امسال نیز به سنت هر ساله در آستانه ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) با نصب پرچم‌ها و کتیبه‌های دیواری و 2 کتیبه بزرگ مناسبتی آغاز شد. از سومین روز دهه کرامت نیز بر میزان نصب پرچم‌ها و کتیبه‌ها افزوده شده است تا جایی که در آستانه میلاد حضرت رضا(ع) آذین‌بندی حرم مطهر دوچندان خواهد شد. این کتیبه‌های رنگی سبز و آبی به همت جمعی از خادمان مخلص حضرت رضا(ع) بر بلندای ایوان‌ها، بست‌ها و دیوارها نصب می‌شود که روایت‌های شنیدنی از خدمت در ارتفاعات حرم مطهر رضوی دارند.

 

ی

 

نصب 16 کتیبه مناسبتی ویژه ولادت حضرت رضا(ع)

این روزها مهم نیست اهل مشهد باشید یا شهر و روستایی در آن سوی کشور، وقتی به ورودی‌ شیخ طوسی حرم مطهر برسید، کتیبه بزرگ مناسبتی بلندای ورودی بست، شما را میخکوب خود می‌کند: «خوشا راهی که پایانش تو باشی». دو کتیبه کوچکتر نیز در ایوانک‌های این ورودی به چشم می‌خورد که زمزمه عبارت‌های روی آن‌ها، حالی خوش به زائر و مجاور می‌بخشد.

در ادامه وقتی به صحن‌ انقلاب اسلامی قدم بگذارید، ناخودآگاه 4 کتیبه بزرگ مناسبتی که بر بالای ایوان‌های مختلف این صحن نصب شده است، شما را با عبارت‌های زیبای خود همراه می‌کنند؛ «یا

علی موسی الرضا مولای عشق»، «السلام ای تربت باغ بهشت»، «السلام ای عاشقان را سرنوشت» و «السلام ای مقصد والای عشق.»

کمی آن طرف‌تر در صحن جمهوری اسلامی، کتیبه دیگری بر بلندای ایوان طلای این صحن چشم‌نوازی می‌کند: «خوشا دردی که درمانش تو باشی.»

به مناسبت دهه کرامت، به همت خادمان اداره خدمات فنی و روشنایی حرم مطهر رضوی علاوه بر نصب کتیبه‌های دیواری عید مبارک و پرچم‌های رنگی در گوشه و کنار این آستان مقدس، در مجموع 16 کتیبه بزرگ و کوچک مناسبتی بر بلندای ایوان‌های صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی و گوهرشاد و همچنین ورودی‌های بست شیخ طوسی، طبرسی و نواب این آستان مقدس نصب شده است.

 

خدمتی خاص و متفاوت

دانستن حال و هوای آنها که این کتیبه ها با دستان آنها نصب شده است، حلاوتی مزید دارد، در اداره خدمات فنی و روشنایی حرم مطهر رضوی سری می‌زنیم و پای صحبت‌های تنی چند از خادمان این آستان مقدس می‌نشینیم که در امر نصب کتیبه‌های دهه کرامت صحن و سرای رضوی مشارکت داشتند. میثم غفوریان، از جمله این خادمان است که حدود دو سال به عنوان سرباز امریه آستان قدس رضوی در این اداره خدمت می‌کند.

او بیان می‌کند: حوزه فعالیت‌های این اداره بسیار گسترده است و نصب کتیبه‌ها، یکی از خدمات آن در ایام مناسبتی به شمار می‌آید. در این میان، ما با توجه به نوع خدمتی که داریم، به مکان‌های خاصی از حرم مطهر از جمله ارتفاعات دسترسی داریم، به طور مثال گاهی سعادت نصیب‌مان می‌شود ‌تا برای نصب کتیبه‌های مناسبتی در ایام مختلف حتی تا کنار گنبد و گلدسته‌ها برویم.

این خادم جوان می‌گوید: نصب کتیبه‌های بزرگ در بالای ایوان‌ صحن‌ها فضای متفاوتی دارد، وقتی از پله‌های پشت‌بام صحن‌ها بالا می‌رویم و به درِ خروجی می‌رسیم، تحت تأثیر قرار می‌گیریم و بغض‌مان می‌ترکد. در این میان، ابتدا از آقا علی بن موسی الرضا(ع) اجازه می‌گیریم تا بتوانیم کارمان را در شأن بارگاه و زائر ایشان انجام دهیم، سپس قدم به پشت‌بام‌ گذاشته و مشغول خدمت می‌شویم.

او می‌افزاید: حتی اگر حال خوشی هم به دلیل مشغله‌های زندگی نداشته باشیم، وقتی گوشی‌های همراه خود را تحویل داده و مشغول خدمت می‌شویم، از همه چیز و همه کس فارغ شده و فقط به نتیجه کارمان فکر می‌کنیم. در هر مناسبتی هم که باشد، ائمه اطهار(ع) پشتیبانمان هستند و یاری‌مان می‌کنند.

غفوریان ادامه می‌دهد: در زمان نصب کتیبه‌های بزرگ مناسبتی در بالای ایوان‌های طلای صحن‌ها، بعضی از زائران لحظه نصب و رها شدن کتیبه را با دوربین گوشی‌های همراه خود ثبت و ضبط می‌کنند، این موضوع موجب شده ما هم در لحظه رها کردن کتیبه ها بیشتر دقت کنیم تا کتیبه یک‌دست پایین بیفتد و زائران به زیبایی این لحظه را ثبت کنند و یادگاری خوبی با خود به شهر و دیارشان ببرند.

او تصریح می‌کند: وقتی مراحل نصب کتیبه‌ها تمام می‌شود، به کف صحن بر می‌گردیم و لبخند زائران را می‌بینیم؛ زائرانی که با شور و شعف خاصی از کتیبه‌ها عکس می‌گیرند، خدا را شکر می‌کنیم که سعادت انجام این خدمت نصیبمان شده است، بی‌تردید این توفیق خدمت فقط از لطف و عنایت حضرت رضا(ع) است.

 

یی

 

حسی وصف‌نشدنی

با مرتضی اکبری هم در ادامه هم کلام می شویم. او از سال ۱۳۸۸ به صورت افتخاری در اداره خدمات فنی و روشنایی حرم مطهر رضوی خدمت می‌کند. از اکبری در خصوص حس و حالش در زمان نصب کتیبه‌های مناسبتی بر بلندای ایوان‌ صحن‌ها به‌ویژه در دهه کرامت می‌پرسیم و او به این عبارت اکتفا می کند: وصف‌نشدنی است.

اکبری اضافه می‌کند: نصب کتیبه‌ها در بلندای ایوان‌ها و رفتن بر پشت‌بام‌های بارگاه ملکوتی رضوی به ویژه تا نزدیکترین مکان به گنبد مطهر، توفیقی است که از بین میلیون‌ها نفر که شیفته و دلداده حضرت رضا(ع) هستند، نصیب برخی از ما خادمان بخش روشنایی شده است.

 

توفیقی که قسمت هر کس نمی شود

احمد سلطانی، یکی دیگر از خادمان بخش روشنایی حرم مطهر رضوی است که 13 سال از حضورش به عنوان خادم آستان مبارک امام رضا(ع) می گذرد. او می‌گوید: خدمت در دهه کرامت در حرم مطهر حس و حال خاص خود را دارد، در این میان وقتی قسمت می‌شود و امکان مشارکت در نصب کتیبه‌های مناسبتی میلاد حضرت معصومه(س) یا حضرت رضا(ع) را پیدا می‌کنیم، این حس خوب و خاص دوچندان می‌شود.

سلطانی می‌افزاید: شاید برخی از خادمان در این اداره به سختی ۱۰ پله را بالا بروند، اما وقتی توفیق انجام این خدمت نصیب‌شان می‌شود، حس و انرژی متفاوتی دارند. در واقع، تجهیزاتی که باید با خود از پله‌ها بالا ببریم، وزن خاص خود را دارد، اما ما آنقدر شور و شوق داریم که متوجه سنگینی تجهیزات و تعداد پله‌ها نمی‌شویم. همچنین ما خادمان، از نگاه و توجه زائران به کتیبه‌های مناسبتی در صحن‌ها و بست‌های مختلف انرژی می‌گیریم.

 

گزارش: آرزو مستاجر حقیقی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی