پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی زمانی فرد مطرح کرد:
۱۴۰۲-۰۵-۲۳

دو مزیت مهم مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی

حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی زمانی فرد، از استادان برجسته علوم عقلی، دروس خارج فقه و اصول و تفسیر حوزه علمیه خراسان است که در مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی، در بخش دروس القایی مبحث «کلام جدید» را ارائه می کند. 

به گزارش آستان نیوز، این استاد برجسته در گفت وگوی پیش رو برای برپایی مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی که این روزها در حال برگزاری است، دو مزیت و ویژگی مهم را برشمردند که با هم مرور می کنیم.   
 

غنی سازی اوقات تعطیلات تابستانی

استاد زمانی فرد گفت: برای مدرسه تابستانی طلاب سراسر کشور در حرم مطهر رضوی که به منظور بهره بردای هر چه بیشتر اوقات تابستانی طلاب انجام شد، می توانیم چند نکته و ویژگی را بیان کرد:
1- بهره از اوقات فراغت و تعطیلات است؛ که البته این امر سابقه ای طولانی در حوزه های علمیه دارد به گونه ای که در ایام تعطیلی دروس رسمی، معمولا فضای درس های جنبی همچون درایه، رجال و یا برخی از قواعد فقهیه که در ایام درسی امکان برگزاری آن نبوده  مهیا می شده است. بنابراین برپایی مدرسه تابستانی دارالعلم، مزیت مهم و بهینه برای غنی سازی اوقات تعطیلات تابستانی که نسبتا طولانی هم هست می تواند باشد.  
 

برکات مجاورت تربت پاک و مقدس عالم آل محمد(ع)

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد، در بیان دومین مزیت برپایی مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی افزود: مدرسه تابستانی که به نام دارالعلم برگزار در حال برگزاری است، مزیت همجواری با بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام را داراست. مجاورت با این تربت پاک و مقدس از چند جهت برای طلاب مفید است؛ ابتدا از جنبه معنوی و استمداد از روح منور آن حضرت و ثانیا از آن جهت که حضرت امام هشتم علیه السلام، عالم آل محمد هستند، پیوندی میان طلاب علوم دینی با عالم آل رسول، خودش موجب برکات فراوانی خواهد بود. همانطور که بزرگان نیز اهتمام بسیاری بر برپایی درس ها، مباحث و تاسیس حوزه های علمیه در مجاورت مشاهد مشرفه، همچون نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین، سامرا، مشهد و قم داشتند.
وی ادامه داد: در حوزه علمیه خراسان که حوزه ای با سابقه دیرینه است، مدارس متعدد و شاید بیش از ده مدرسه در مجاورت و متصل به حرم مطهر و برخی با فاصله ای بسیار کم از حرم مطهر  فعال بوده و علما و فقهای بزرگی در این مدارس از جمله حضرات آیات عظام میلانی، نهاوندی، قزوینی و... حوزه درس داشته اند.
 

تنوع دروس در مدرسه تابستانی دارالعلم چشمگیر است
استاد زمانی فرد همچنین به مباحث ارائه شده در این مدرسه هم اشاره و عنوان کرد: در مدرسه تابستانی دارالعلم، تنوع دروس و مباحث شامل علوم نقلی و عقلی، ادبیات، تفسیر، فقه و اصول که ارائه شد، بسیار چشمگیر و جذاب بود و از آن جا که، طلاب نخبه و اساتید برای حضور در این دوره جذب شدند، بی شک بر غنای درس ها و مباحث افزود. 
این استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان درباره درسی که خود در این مدرسه ارائه می کنند، توضیح داد: بنده در این دوره، عهده دار ارائه مباحثی در حوزه کلام جدید بودم که این رشته از بخش های مهم و تاثیر گذار در علوم اسلامی است که با توجه به طرح موضوعات جدید  و به روز در این درس، می تواند پاسخگوی بسیاری از شبهات که در داخل و خارج از جهان اسلام مطرح می شود، باشد. به طور قطع فراگیری کلام جدید به عنوان یکی از علوم جدید، برای بسیاری از فضلا، نخبگان و استادان در مسیر فعالیت های دینی، تبلیغی و به ویژه در امر «جهاد تبیین» که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، می تواند راهگشا باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی