پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۱۰

کتابخانه آستان قدس رضوی مزین به 70 نسخه خطی و چاپ سنگی درباره معراج پیامبر اکرم(ص)

آن طور که از فهرست منابع مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بر می‌آید، بیش از ۷۰ نسخه خطی و چاپ سنگی ارزشمند درباره معراج حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، مجموعه آثار مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی با موضوع معراج نبی اکرم(ص) دربردارنده بیش از 20 نسخه خطی و 50 نسخه چاپ سنگی است که برخی از نسخه‌ها در قرن هفتم هجری قمری کتابت شده است.
از جمله این آثار می‌توان از نسخه‌هاي «معراج‌نامه» نام برد. در واقع، معراج‌نامه رساله‌اي است در مورد معراج حضرت محمد(ص) که مشهور است آن را ابوعلي سينا به زبان فارسي در بيان کيفيت معراج تأليف کرده است. قدمت نسخه موجود در این گنجینه خطی به قرن هفتم قمری برمی‌گردد.
همچنین می‌توان از نسخه «معلم الطرفين» تألیف «عيسي سهروردي بن محمد بن فراجان بن سليمان»، به عنوان یکی دیگر از آثار مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی با موضوع معراج پيامبر(ص) نام برد. اين اثر در سال 852 قمري به زبان عربی کتابت شده و در سال 1145 قمري نیز از سوی نادرشاه افشار بر این آستان مقدس وقف شده است.
نسخه‌اي نیز از تلخيص کتاب «بهجه المباهج» با محوریت اخبار، فضايل و سرگذشت چهارده معصوم(ع) متعلق به قرن هشتم قمری، اثر «حسن بن حسين شيعي سبزواري» در این مرکز وجود دارد که دربردارنده مبحثی از معراج است. 
نسخه‌ای از کتاب تفسير سوره معراج با عنوان «تبصير الرحمن و تيسير المنان بعض ما يشير الي اعجاز القرآن» نیز در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی به چشم می‌خورد که دربردارنده مطالبي در خصوص معراج پیامبر اکرم(ص) است. این نسخه در سال 972 قمري توسط «داود فقيه بن فقيه محمد» کتابت و در سال 1037 قمري از سوی «امير جبرئيل» وقف شده است. 
همچنین دو اثر از تأليفات «ميرسيدشريف جرجاني» مرتبط با بحث معراج رسول اکرم(ص) است. این آثار شامل «اسکندريه» در موضوع حکمت و «رساله در اصول دين» است که به ترتیب در سال‌های 968 قمري و 1021 قمري کتابت شده است.
از دیگر آثار موجود در گنجینه رضوی با محوریت معراج پیامبر بزرگ اسلام(ص) می‌توان به نسخه «اعتقادات» اثر علامه مجلسي که در سال 1192 قمري نوشته شده، نسخه «تمهيدات» از «محمد بن احمد خواجگي شيرازي» که در سال 1000 قمري توسط «محمد عمادالدين نقيب» کتابت شده، «رساله در حدوث عالم» اثر «محمود بن يعقوب شيرازي سبزواري» از حکماي قرن دهم و «گوهر مراد» اثر «عبدالرزاق لاهيجي» که در سال 1140 قمري نگاشته شده است، اشاره کرد. 
 

معرفی 2 اثر منظوم
دو اثر منظوم نیز با محوریت معراج حضرت محمد(ص) در این مجموعه قابل بررسی است. نخستین اثر، «کنز المعجزات ناصري» اثر «مشتاقي نائيني» است که توسط «محمد مهدي گلپايگاني» از استادان خوشنويسي دوره ناصرالدين شاه قاجار به خط خوش نوشته شده است. 
دیگر اثر نیز «معراج‌نامه حضرت رسول(ص)» با محوریت اشعاري از «شجاعي مشهدي» است که از معراج‌نامه‌هاي منظوم متأخر فارسي به شمار می‌آید و چاپ‌هاي سنگي متعددي از آن در دوره قاجار تهیه شده است. نسخه موجود در این مرکز در سال 1329 قمري به چاپ رسیده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی