تلویزیون اینترنتی آستان نیوز
به گزارش آستاننیوز، رهبر دینی جمعیت صابئین مندایی ایران در میزگرد علمی دومین همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان که صبح امروز 27 دیماه با حضور رهبران ادیان و مذاهب مختلف در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به بررسی «گفت وگوی ادیان از منظر صاحبان مندایی» پرداخت و عنوان کرد: دین صابئین یکی از قدیمیترین ادیان توحیدی ساکن در محدوده ایران و عراق است که پیروان آن هم اکنون در خوزستان و جنوب عراق در کنار رودخانه زندگی میکنند.
نجاح چحیلی تصریح کرد: نام صابئین در قرآن کریم و در کنار سایر ادیان الهی آمده است، کتاب مقدس صابئین مندایی «گنزا ربا» یا صحف آدم به معنای گنج بزرگ است و در این کتاب مقدس به وحدانیت و صفات عینی خداوند و توصیف دنیای نور، مرگ، جهان آخرت و برادری و برابری پرداخته شده است.
وی ادامه داد: اخلاق و کرامت نزد صابئان مندایی جایگاه والایی دارد تا جایی که یکی از ارکان این دین داشتن حسن خلق با سایر انسانهاست. البته در کنار دعوت به ارزش های عالی اخلاقی مانند عدالت، محبت، صداقت، ضرورت دوری از رذایل اخلاقی مانند قتل نفس، سوگند به دروغ، زنا، ریاکاری و خیانت نیز به صراحت بیان شده است و این ارزش ها و یا ضد ارزش ها، چنان گسترده اند که با تعالیم ادیان بزرگ الهی وجه اشتراک فراوانی دارند.
به گفته چحیلی، صابئان مندایی بر این باور هستند که وظیفه اصلی علمای ادیان این است، با همبستگی و انسجام از تبعیض، خشونت و ظلم در جهان جلوگیری کرده و امید را به جهان بشری بازگردانند.
گفت وگو تنها راه تحقق صلح و زندگی مسالمتآمیز
حاخام اعظم جامعه یهودیان ایران نیز یکی دیگر از ارائه دهندگان این میزگرد علمی بود که به بررسی«گفت وگوی بین ادیان و همزیستی مسالمت آمیز با تاکید بر نقاط مشترک» پرداخت.
دکتر یونس حمامی لاله زار، دستیابی به صلح، آرامش و زندگی مسالمت آمیز در سطح جهان را از آرزوهای دیرینه بشر دانست و تصریح کرد: در ادیان ابراهیمی مختلف از جمله یهودیت نیز تحقق این امر یکی از وظایف مهم آن قلمداد شده است.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد تنها راه تحقق چنین صلح و زندگی مسالمتآمیزی شناخت یکدیگر از طریق گفت وگو است، بر این اساس غالب برداشتهای ناصحیح، کینه توزی، دشمنیها و به تبع آن همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف نیز از راه گفتگو ایجاد میشود.
به گفته آقای یونس حمامی لاله زار، گفت وگوی ادیان دو نتیجه مهم رسیدن به یک فهم واقعی و درست از طرف مقابل و کشف نقاط اشتراک را در بر خواهد داشت، در واقع با حذف سوء برداشتهای پیروان ادیان از یکدیگر، بسیاری از بدبینیها و خصومتها پایان مییابد و با کشف نقاط اشتراک، همدلی پیروان ادیان مختلف با یکدیگر بیشتر میشود و میتوانند با همکاری بر چالشهای مشترک فائق آیند.
اهمیت گفت وگوهای بینادینی ونقش آن ها در ترویج فرهنگ احترام و درک بهتر دینها
دانشیاردانشگاه تهران نیز در این نشست تخصصی به موضوع « اهمیت گفت وگوهای بینادینی در ایران ونقش آنها در ترویج فرهنگ احترام متقابل و درک بهتر دینها و فرهنگ های مختلف ؛ دستاوردها و آسیبها» اشاره و اهمیت گفت وگوهای بینادینی در ایران ونقش آنها در ترویج فرهنگ احترام متقابل و درک بهتر دینها و فرهنگ های مختلف را بررسی کرد.
محمود واعظی خاطر نشان کرد: گفت وگوهای دینی در اسلام جایگاه ویژهای دارند و مبنای قرآنی آنها بر اساس گفت وگوهای سازنده است، این نوع گفتگوها نگاهی مساوی و برابر به طرف مقابل گفتگو دارد و بر انسان دوستی و احترام متقابل تاکید میورزند.
وی تصریح کرد: راهبردهای امام خمینی(ره) و آیت الله خامنهای در مسئله گفت وگوهای بیادینی مواردی همچون اهتمام به این گفت وگوها، حفظ کرامت صاحبان ادیان، تبعیت از آموزههای راستین و مبارزه معنوی با قدرتهای استکباری را شامل میشود و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مسئله گفت وگوهای بینادینی شامل ساختاسازی، ایجاد تسهیل برگزاری گفت وگوهای رسمی و غیر رسمی، تنشزدایی نسبی در گفتگوها و افزایش تعاملات بینالمللی بوده است.
واعظی همچنین نبود سیاستهای علمی روشمند و هدفمند، کمبود تولید ادبیات در حوزه جهانی و عدم اهتمام کافی به کار عملی در این زمینه را از آسیبهای گفتگوهای بینادینی در ایران برشمرد.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز