پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۱۲

جهش چشمگیر آثار مکتوب آستان قدس رضوی در دوران انقلاب اسلامی / انتشار ۸۰ میلیون نسخه کتاب توسط به‌نشر

عناوین و تعداد کتاب‌های منتشر شده توسط آستان قدس رضوی در دوران انقلاب اسلامی با رشد چشمگیر نسبت به دوره قبل آن، به ۱۸ هزار عنوان و ۸۰ میلیون جلد رسیده است.

 به گزارش آستان‌نیوز، ۹۷ سال از انتشار اولین کتاب در مجموعه آستان قدس رضوی می‌گذرد؛ اولین اثر این انتشارات در سال 1305 اختصاص به فهرست نویسی نسخ خطی سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی دارد که بیشتر با هدف صیانت و نگهداری از آثار نفیس و فراهم کردن زمینه بهره گیری پژوهشگران از نسخ خطی منتشر شده است. 
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، حدود 18 موسسه انتشاراتی در آستان قدس رضوی فعال بوده که به‌نشر یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مجموعه انتشاراتی آستان قدس رضوی محسوب می‌شود و بیش از 45 درصد از منشورات آستان قدس رضوی به این مجموعه اختصاص دارد. 
از سال 1365 انتشارات به‌نشر به عنوان یک مجموعه برای توزیع و پخش کتاب‌های مجموعه موسسات آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد. در این مقطع عمده کتاب‌های آستان قدس رضوی، کتاب‌های تولیدی بنیاد پژوهشهای اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی، آثار نخبگانی و دانشگاهی بودند. در ابتدا انتشارات به‌نشر به عنوان یک ناشر عمومی در موضوعات متنوع و متکثر در 26 موضوع روانشناسی، علوم اسلامی، پزشکی، ادبیات و... آثار تالیفی و ترجمه‌ای را برای مخاطب کودک و نوجوان، پژوهشگران و دانشگاهیان منتشر می‌کرد. 
انتشارات به‌نشر از سال 1365 تاکنون 7600 جلد کتاب در تیراژ بالغ بر 32 میلیون نسخه منتشر کرد که از این تعداد 2800عنوان چاپ اول و4800 عنوان از این آثار متناسب با روحیات و ذوق مخاطبان تجدید چاپ شده است.  در سال 1395 «بیانیه ماموریت انتشارات به‌نشر» به عنوان چراغ راه و وظیفه اصلی انتشارات اعلام و رویکرد محتوایی آثار به‌نشر تغییر کرد. با توجه به ماموریت تعریف شده برای به‌نشر در سال 1395، تامین نیازهای معرفتی و انقلابی زائران و مجاوران هدف کلان این انتشارات در مجموعه تعریف شد. اشاعه معارف اسلامی، آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه امام رضا(ع) و فرهنگ زیارت، سبک زندگی اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی در گستره جهان اسلام از دیگر اهدافی است که انتشارات به‌نشر برای رسیدن به آن تلاش می‌کند که البته در این بین توجه ویژه‌ای به قالب رمان و داستان و مقوله «ادبیات دینی» در منشورات به‌نشر شده ‌است. 
 

انتشار ۸۰ میلیون نسخه کتاب
در طول سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، مجموع عنوان‌های منتشر شده در آستان قدس رضوی به  27 عنوان کتاب می‌رسد؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اهتمام ویژه مرحوم آیت الله طبسی بیش از 18 هزار جلد با تیراژ بالغ بر 80 میلیون نسخه کتاب منتشر شده است که این اتفاق بی سابقه نشان از نگاه بلند متولیان آستان قدس رضوی در حوزه گسترش نشر مکتوب و توسعه علم و فرهنگ دارد.
 

۳۰ فروشگاه در سراسر کشور
در راستای تامین نیازهای معرفتی زائران، 12 فروشگاه کتاب به‌نشر در ورودی‌های حرم مطهر رضوی وجود دارد .در مجموع30 فروشگاه کتاب و10 نمایندگی فروش در برخی مناطق شهری مشهد و شهرهای تهران، گرگان و بیرجند، قوچان، درگز، تربت حیدریه و... به توزیع و نشر آثار انتشارات به‌نشر و ناشران جبهه انقلاب اسلامی می‌پردازند که در حوزه پخش، عرضه و توزیع آثار در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های استانی، هزار و 400  تن به صورت مستقیم و غیر مستقیم با انتشارات به‌نشر همکاری می‌کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی