پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۳-۰۳-۱۶

کتاب «دعاهای طلب باران، اعتبارسنجی و تحلیل محتوا» منتشر شد

«دعاهای طلب باران، اعتبارسنجی و تحلیل محتوا» عنوان اثری از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که به تازگی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش آستان‌نیوز، دعاهای طلب باران از جمله متون روایی است که به جهت اقتضائات زمانه و نیاز زندگی مومنانه از اهمیت پژوهشی برخوردار است. کتاب حاضر کوشیده تا مهمترین دعاهای طلب باران را که توسط اهل بیت(ع) خوانده شده و نزول برکات آسمانی را در پی داشته است، معرفی کند و بررسی اعتبار و وثاقت دعاها و تبیین و تحلیل مضمون آنها از اصلی‌ترین محورهای این کتاب است.
این اثر در بخش مقدمه به موضوعاتی همچون، ارزش و اهمیت باران از نگاه قرآن، عوامل طبیعی و معنوی بارش باران، عوامل طبیعی و معنوی عدم ریزش باران، مراسم باران در سرزمین ایران، سنت طلب باران در اسلام و کارکرد دعاهای طلب باران می‌پردازد.
همچنین 10 دعا با محوریت طلب باران را همراه با متن و ترجمه، مصدرشناسی، سندشناسی و جمع‌بندی تحلیل و بررسی کرده است و بررسی محتوای دعاهای ده‌گانه حکایت از آن دارد که موضوعاتی همچون، درخواست باران، نشانه‌های باران رحمت، آثار و برکات باران، پرهیز از باران ویرانگر، نشانه‌های باران رحمت، آثار و برکات باران، پرهیز از باران ویرانگر، ستایش خداوند، نیاز و احتیاج بندگان و توصیف ابرهای باران زا، به ترتیب بیشترین فراوانی را در میان ضمون دعاهای طلب باران دارند.
در بخشی از این کتاب با عنوان ارزش و اهمیت باران از نگاه قرآن آمده است، قرآن کریم نه تنها آغاز آفرینش انسان را از آب می‌داند که مبدا آفرینش هر جنبنده‌ای را به آب بر می‌گرداند و در بیان کلی‌تر می‌فرماید: «ما هر چیز زنده‌ای را از آب پدید آوردیم».
قرآن کریم فرو فرستادن باران را به مثابه نشانه ای برای اندیشمندان قلمداد کرده و می‌فرماید: «و از آسمان آبی فرو باریده و با آن از میوه‌های گوناگون برای شما روزی پدید آورده است پس دانسته برای خدا همتایانی نگیرید.
شایان ذکر است، این کتاب به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مردانی گلستانی نگاشته شده است و در شمارگان هزار نسخه و در قطع رقعی به چاپ رسیده و در اختیار علاقندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی