مرکز مشاوره بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، در مجموعه فعالیت های خود در 4 کلینیک در سطح شهر مشهد، خدمات مشاوره ای خود را با بهره گیری از 150 مشاور متخصص که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد یا دکتری هستند، ارائه می دهد.
مشاوران مرکز مشاوره رضوی از فرایندهای دقیق ارزیابی، جذب می شوند
به گزارش آستان نیوز، مرکز مشاوره بنیاد کرامت آستان قدس رضوی فعالیت خود را از اواسط دهه 70 آغاز کرده و تا امروز بیش از 25 سال است که در حوزه فعالیت های مشاوره، به عموم مراجعه کنندگان، ارائه خدمت می دهد.
اما ممکن است در مسیر این فعالیت های گسترده مشاوره ای، یک پرسش برای مخاطبان پدید آید که مشاوران و متخصصان این مرکز از چه فرایندی انتخاب می شوند و آیا، ارزیابی های لازم در جهت به کارگیری این مشاوران صورت می پذیرد؟
در این رابطه دکتر رضا آذریان، مدیر مرکز مشاوره بنیاد کرامت آستان قدس رضوی گفت: جذب مشاوران از طریق فرایندهای دقیق جذب و ارزیابی انتخاب میشوند. همچنین آموزش و توانمندسازی مرحله ای است که پس از جذب، مشاوران دورههای آموزشی تخصصی را میگذرانند. در فرآیند نظارت و ارزیابی نیز عملکرد مشاوران به صورت مستمر از طریق نظارت همکاران، ارزیابی سوپروایزرها و نظرسنجی از مراجعان ارزیابی میشود.
وی در این زمینه با اشاره به این که رویکر اصلی در خدمات ما، توجه به آموزه های دینی و فرهنگی است، خاطر نشان کرد: حدود نیمی از منابع آزمون جذب مشاوران از منابع دانشگاهی مرتبط با مشاوره با رویکرد اسلامی مثل اصول و فنون مشاوره، دیدگاهها و نظریهها است و پذیرفتهشدگان در حوزههای کودک و نوجوان، خانواده و زوجین، تربیت فرزند، مشاورههای بالینی و مشاورههای پیش از ازدواج مشغول به کار میشوند.
آذریان به این موضوع هم اشاره می کند که، حساسیت ها و دقت نظر این مرکز به گونه ای است که فرایند انتخاب مشاوران و متخصصان بعضا به الگویی برای سایر مراکز معتبر تبدیل شده است.
دکتر آذریان همچنین درباره نظارت بر عملکرد مشاوران این نکته را هم یادآور شد که ساختار سازمانی مرکز شامل دو بخش اصلی کلینیک و تامین و ترویج محتوا است. بخش کلینیک مسئولیت مدیریت و نظارت بر جلسات مشاوره را بر عهده دارد و بخش تامین و ترویج محتوا بر جذب، آموزش، ارزیابی و نظارت بر مشاوران تمرکز دارد.
وی افزود: از جمله ویژگیهای متمایز این مرکز «جذب حرفهای مشاوران» است؛ مشاوران این مرکز پس از گذراندن آزمونهای علمی و مصاحبههای تخصصی و با داشتن حداقل 150 تا 300 ساعت تجربه کاری جذب میشوند. ویژگی دوم «نظارت و ارزیابی مستمر» است؛ فعالیت هر مشاور به طور منظم توسط سوپروایزر ارزیابی میشود تا کیفیت خدمات ارائه شده تضمین شود.
مدیر مركز جامع مشاوره رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی ها «برگزاری کارگاههای آموزشی و توانمندسازی» است که به منظور ارتقای سطح دانش و مهارت مشاوران، کارگاههای آموزشی و جلسات نظارتی به صورت دورهای برگزار میشود. ویژگی چهارم «تفکیک جنسیتی در مشاورههای فردی» است؛ این مرکز به اهمیت تفکیک جنسیتی در مشاورههای فردی توجه ویژه دارد.
مدیر مركز جامع مشاوره رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی گفت: مرکز دارای ۸ کارگروه تخصصی (مانند خانواده، کودک و نوجوان) است. هر مشاور بر اساس تخصص خود در یکی از این کارگروهها عضویت دارد و ماهانه در جلسات روزآمدی شرکت میکند.