به گزارش آستان نیوز، حجتالاسلاموالمسلمین صاحبقرانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در نشست نخبگانی «وحدت حوزه و دانشگاه؛ راهبردها و راهکارها» که به میزبانی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) برگزار شد، گفت: نباید به بهانه اتحاد، مبانی و تفاوتهایی که باعث هویت مستقل مجموعههای حوزوی و دانشگاهی شده است را از بین برد، بلکه باید با حفظ اصول، حول محور اهداف بزرگ گرد هم آمد.
وی، با بیان اینکه سالها گفتگوی نظری صرف درباره وحدت راه به جایی نبرده است، بر لزوم «خلق معنا» از طریق تعریف پروژههای بزرگ ملی تأکید کرد.
حجتالاسلام صاحب قرانی، با استناد به سیره امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، دوران دفاع مقدس و نهضت مواسات در دوران کرونا را نمونههایی موفق خواند که در آن، وجود یک خطر مشترک یا هدفی مقدس، تمامی سلایق را بدون نیاز به یکسانسازی ظاهری، دوشادوش هم به میدان آورد.
به گفته وی، وحدت واقعی تنها در کف میدان عمل و با تعریف مأموریتهای مشترک قابللمس است.
اردوهای جهادی؛ تلاقی گاه حوزه و دانشگاه
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، برگزاری اردوهای جهادی مشترک میان طلاب و دانشجویان را یکی از مؤثرترین راهکارهای عملیاتی دانست وی تصریح کرد: اگر طلبه و دانشجو در کنار یکدیگر در عرصههایی مانند مدرسهسازی و خدمات اجتماعی فعالیت کنند، تعاملات واقعی شکل گرفته و وحدت از حالت ویترینی خارج میشود.
وی در همین راستا از مفهوم «بسیج طلبه و دانشجو» بهعنوان کلیدواژهای راهگشا یادکرد که بر ترکیب توان تخصصی دانشگاه و ظرفیتهای تبلیغی حوزه تمرکز دارد.
اقتصاد فرهنگ و بازنویسی علومانسانی
حجتالاسلام صاحبقرانی در ادامه، علومانسانی را نقطه استراتژیک تلاقی حوزه و دانشگاه دانست و با انتقاد از انحصار نخبگانی غرب در این عرصه، خواستار بازنویسی علومانسانی با همکاری مشترک این دو نهاد شد.
وی همچنین بر لزوم «نوآوریهای روشی» و حرکت به سمت شرکتهای دانشبنیان فرهنگی تأکید کرد و افزود: میتوان با توسعه صنایع خلاق فرهنگی و جایگزین کردن محصولاتی نظیر انیمیشن به جای درآمدهای نفتی، تحولی عظیم در اقتصاد و فرهنگ ایجاد کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، محوریت قرآن و «قیام لله» را رمز نهایی و پایدار پیوند علم و دین برشمرد.
حوزه و دانشگاه؛ دغدغهمندان علیه دشمن مشترک
حجتالاسلاموالمسلمین عباسنژاد، مدیر مدرسه دانشگاهی مجتمع حضرت مهدی (عج)، نیز در ادامه این نشست، وحدت حوزه و دانشگاه را ضرورتی راهبردی در برابر «دشمن مشترک» و نقشههای تفرقهافکنانه دانست.
وی با تأکید بر لزوم شکلگیری «گفتمان واحد» میان نخبگان دغدغهمند، تجمیع ظرفیتهای این دو نهاد علمی را تنها راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی و مقابله با واگراییهای حاصل از نسخههای شیطانی عنوان کرد.
حجتالاسلاموالمسلمین عباسنژاد، با تبیین ماهیت وحدت اظهار کرد: وحدت حقیقی فراتر از شعار، به معنای همافزایی بر سر اهداف عالیه و شناخت دشمن مشترک است. وی با استناد به آیات قرآن کریم، تنازع و واگرایی را محصول دقیق نقشههای شیطانی و عامل اصلی سستی دانست و تأکید کرد: جلسات مشترک نباید تشریفاتی باشد، بلکه باید گامی عملی برای تحقق تمدن اسلامی و شکوفایی انقلاب تلقی شود.
مدیر مدرسه دانشگاهی مجتمع حضرت مهدی (عج)، رابطه کنونی حوزه و دانشگاه را «عموم و خصوص من وجه» خواند و به تشریح لایههای درونی این دو نهاد پرداخت. وی توضیح داد: در هر دو سوی این معادله، طیفهایی وجود دارند که نه به یکدیگر و نه حتی به انقلاب اسلامی و کشور اقبالی ندارند؛ اما نقطه امید، وجود «حد وسطی» از دغدغهمندان است که رویکردی مثبت و همافزا دارند.
عباسنژاد، در ادامه مأموریت اصلی را متوجه این گروه دانست و تصریح کرد: حوزویان و دانشگاهیانِ دغدغهمند باید پس از دستیابی به «گفتمان واحد»، فضای عمومی نهاد خود را از تضاد و بیگانگی به سمت همدلی تغییر دهند.
وی همچنین، با انتقاد از فضای صرفاً انتزاعی، راهکار اصلی عبور از چالشها را «زیست مشترک» در میدانهای عملیاتی دانست و افزود: تجربه اردوهای جهادی، اعتکافها و فعالیتهای اجتماعی مشترک ثابت کرده است که وقتی قرابت زیستی در کف میدان حاصل شود، فضای فکری نیز به هم نزدیک میشود.
مدیر مدرسه دانشگاهی مجتمع حضرت مهدی (عج)، خاطرنشان کرد: دانشگاهیِ دور از معارف حقه و حوزویِ غافل از واقعیات جامعه، تنها با نشستن پشت میزهای مشترک به تفاهم نمیرسند، بلکه نیازمند میعانسازی مشترک هستند.
الگوهای موفق و مأموریت طلاب دانشگاهی
عباسنژاد، شهیدان چمران، سردار سلیمانی و طهرانی مقدم را الگوهای درخشان تربیت دینی در فضای دانشگاهی معرفی کرد و خطاب به طلابی که پیشینه دانشگاهی دارند، گفت: شما بهعنوان کسانی که تجربه زیست در هر دو فضا را دارید، باید گزارشگر دقیق اقتضائات جامعه برای بدنه حوزه باشید تا مبانی کلان فقهی با واقعیات اجتماعی پیوند بخورد و همافزایی واقعی رخ دهد.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز