کد خبر : ۷۰۲۹۶۰
۱۱:۴۴

۱۴۰۴/۱۰/۰۷
عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی:

اعتماد به اقتصاد اسلامی در گرو توانایی آن در حل مسائل عینی جامعه مانند تورم است

اعتماد به اقتصاد اسلامی در گرو توانایی آن در حل مسائل عینی جامعه مانند تورم است
عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی، گفت: باورپذیری جامعه نسبت به اقتصاد اسلامی زمانی ایجاد می‌شود که این دانش بتواند مسئله‌ای واقعی مثل تورم را، حل کند.

به گزارش آستان نیوز، دکتر ارشدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی، در نشست نخبگانی «وحدت حوزه و دانشگاه؛ راهبرد‌ها و راهکارها» که به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد، گفت: در رابطه حوزه و دانشگاه در نقطه صفر نیستیم.

وی با اشاره به اینکه نظریات بزرگ اقتصادی غرب در دل بحران‌هایی مانند رکود ۱۹۲۹ شکل گرفتند، خاطرنشان کرد: باورپذیری جامعه نسبت به اقتصاد اسلامی زمانی ایجاد می‌شود که این دانش بتواند مسئله‌ای واقعی مثل تورم را حل کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی، گفت: به‌جای پراکنده‌کاری، باید انرژی و منابع اصلی بر رشته‌های پیشرو مانند اقتصاد اسلامی که سابقه بیشتری دارند متمرکز شود تا با تجربه‌نگاری دقیق و مدیریت دانش، این علوم بتوانند در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور اثرگذار باشند.

کلید وحدت حوزه و دانشگاه در دست «دانشجو» و «طلبه» است

سید رضا علمی حسینی، رئیس دانشگاه شهید مطهری مشهد، نیز در ادامه این نشست، گفت: دوران نسخه‌پیچی از بالابه‌پایین، پایان‌یافته و کلید واقعی این همگرایی، نه در دست مدیران، بلکه در دست دانشجویان و طلاب به‌عنوان خون جاری در رگ‌های این دو نهاد است.

وی بیان کرد: وحدت باید «طریقت» داشته باشد و مسیر حل مسائل کشور را طی کند، متأسفانه ما عادت کرده‌ایم پشت در‌های بسته بنشینیم و برای همگرایی راهکار ارائه دهیم، اما حلقه مفقوده این جلسات، مخاطبان اصلی یعنی همان دانشجو و طلبه هستند.

وی گفت: ما مدیران نهایتاً ۱۰ درصد ساختار حاکمیتی این فضا هستیم، اما ۹۰ درصد جمعیت، دانشجویان و طلابی هستند که حیات دانشگاه و حوزه به آنها وابسته است. سؤال اینجاست که چقدر برای این بدنه عظیم حق مشارکت قائلیم؟

علمی حسینی، با استناد به آیات قرآن کریم گفت: نباید مصداق کسانی باشیم که گمان می‌کنند کار نیک انجام می‌دهند، اما در واقعیت به دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌های میدانی، مسیر را اشتباه رفته‌اند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که مشارکت‌جویی از نسل جوان صورت نگیرد و خودمان را به آنها عرضه نکنیم، تفاهم‌نامه‌های مدیریتی صرفاً روی کاغذ باقی می‌مانند.

رئیس دانشگاه شهید مطهری مشهد، در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های نسل جدید (نسل Z) اشاره کرد و گفت: نسل امروز نسلی است که جلوی هر گزاره‌ای یک «چرا» می‌گذارد. برخلاف نگاه‌های بدبینانه‌ای که گاهی در نهاد‌های سنتی به دانشگاه وجود دارد، این ویژگی پرسشگری مهم‌ترین بستر برای رشد عقلانیت است.

وی با انتقاد از عدم تطبیق سرفصل‌های درسی با نیاز‌های نسل جدید گفت: ما اگر نتوانیم با زبانِ این نسل گفت‌و‌گو کنیم، همگرایی محقق نخواهد شد.

علمی حسینی، در ادامه راهکار برون‌رفت از این وضعیت را خروج از جلسات رسمی و ورود به اردو‌ها و تعاملات مشترک دانست و تأکید کرد: تجربه زیسته استاد حوزه برای دانشجو و بالعکس، باید به اشتراک گذاشته شود. همگرایی واقعی زمانی رخ می‌دهد که طلبه و دانشجو حول یک «مسئله مشترک» با هم گفت‌و‌گو کنند، نه اینکه مدیران برای آنها نسخه بپیچند.


گزارش خطا

ارسال نظرات
  • پربازدیدترین
  • آخرین اخبار
پخش زنده

تلویزیون اینترنتی آستان نیوز

پویش ها