پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت وگو با عوامل تولید نمایش «رد پا» مطرح شد
۱۴۰۱-۱۰-۱۰

نمایش آیینی «رد پا» روایت انتخاب‌های صحیح یا غلط جامعه است

یکی از بزرگ‌ترین اقدامات فرهنگی استفاده از قالب‌های هنری است که هنرهای نمایشی از موثرترین آنهاست، به ویژه نمایش‌های آیینی که بخشی جدا نشدنی از تاریخ، فرهنگ و هنر هر جامعه است. 

 به گزارش آستان نیوز، در همین راستا همزمان از ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) تا سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، به همت معاونت فرهنگي دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مجمع نكوداشت غدير و مشارکت فعالانه تشکل های دانشجویی، نمايش آييني «رد پا» در محل واحد خواهران دانشگاه آغاز به كار كرده است که تا 13 دی ماه میزبان علاقه مندان است.

عباس ممیززاده نویسنده و هنرمند آیینی و نعمت الله فیروزی مدیر مرکز تحقیقات کاربردی تبلیغ و تربیت دینی امام رضا(ع) طراحی و ایده پردازی محتوا و متن این نمایش را به عهده دارند. دکتر فیروزی در گفت وگو با آستان‌نیوز موضوع و اهداف این نمایش را تشریح کرده است.
 

جناب آقای فیروزی لطفا در ابتدا به اهداف طراحی و اجرای این نمایش اشاره بفرمایید.

هدف اصلی این نمایش ارائه نگاه تربیتی، معنوی و تبیین بیش از پیش ابعاد اجتماعی و سیاسی زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س)است. ایشان فدایی و جان‌نثار تشکیل حکومت دینی هستند و فلسفه شهادت ایشان نیز همان حمایت از ولی خدا در ایجاد حاکمیت دینی است پس نباید نسخه‌ای سکولار از حضرت فاطمه زهرا(س) و اهل بیت(ع) به مخاطبان ارائه و یا فقط به توصیه‌های اخلاقی بسنده کرد بلکه باید مبتنی بر این تعالیم انسان ساز، سهم هر انسانی را در تحقق ارزش‌ها و خوبی‌ها در عالم معرفی نمود.
 

نمایش آئینی «رد پا» دارای چه ویژگی هایی است؟

ما حتی برای چگونگی دعوت از مخاطبان، در این نمایش نگاه ویژه‌ای داریم پس با تمام وجود تلاش شده است مهارت‌های مرتبط را در تیم اجرا نیز تقویت نماییم. در نمایش ردپا برخلاف نمایش‌های ایستا و ساکن، مخاطب در طول نمایش در حال حرکت و فعالیت است. در واقع در نمایشی حضور دارد که دیدن آن سراسر هدیه است و محتوای آن آموزنده و دقت در آن وسیله‌اي براي حضور شایسته در مسابقه زندگی است، در واقع نمایش ردپا نمایش درام صرف نیست بلکه دارای بخش‌های جذاب و حتی طنز و تلنگر موقعیت نیز هست.


جناب فیروزی لطفا بفرمایید چرا در این مقطع، موضوع و محور حضرت فاطمه زهرا(س) مد نظر است؟ 

چون در ایام ۶ الی ۲۳دی، یعنی سوم تا بیستم جمادی الثانی و روزهای شهادت تا ولادت این بانوی بزرگ عالم هستیم لذا بهترین مقطع برای پرداخت به این مهم نیز همین ایام تلقی می شود. از سوی دیگر باید تلاش کرد فرهنگ و بصیرت دینی و انقلابی در جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
 

موضوع اصلی و محتوای این نمایش آیینی چیست؟

درواقع ماجرای زندگی و انتخاب‌های صحیح یا غلط ماست، جنس بدلی که به ما می‌دهند باعث انتخاب‌های اشتباه و ناقص ما می‌شود و یا مانع تحقق واقعی اهداف می شود. از جمله محتواهای نمایش این است که باید به مفاهیم‌ و به ارزش‌هایی تکیه بدهی که می‌دانی از مسیری قدسی می‌رود، خطا و اشتباه در آن نیست و آن فقط در فرهنگ اهل بیت(ع) است.
نمايش رد پا، حكايتي از گذشته تا آينده است كه مخاطبان را با آنچه در گذشته و در نبرد بين حق و باطل اتفاق افتاده، آنچه در زمانه حال شاهد آن هستيم و آينده‌اي كه با انتخاب بين حق و باطل در انتظار انسان هاست درگیر مي‌كند.
 

نمایش آیینی «رد پا» روایت انتخاب‌های صحیح یا غلط جامعه است


آیا نوع دعوت مخاطبان برای دیدن این نمایش با سایر نمایش‌ها متفاوت است؟

بله. نوع دعوت این نمایش متفاوت است، قبل از حضور در نمایش، یکی از بزرگواران در محیط علمی حاضر شده و با احترام و توضیح مختصری استاد و دانشجویان را دعوت می کند. همواره به اعضای گروه متذکر هستیم ببینید اثری که یک نمایش دارد چنانچه با تکریم انجام نشود اثرش ۵۰ درصد و یا کمتر می‌شود. قصه ضعیف را تکریم شما قوی می‌کند لذا در همه لحظات، باید کلید واژه‌ها و ادبیات خاص و سراسر محبت و تکریم داشته باشید.
 

در کنار اجرای این نمایش شاهد چه بخش‌های دیگری هستیم؟

این نمایش بخش‌های مکمل از قبیل مسابقه دارد. مسابقه «بهترین پیام و برترین برداشت» از مخاطبان می خواهد که بهترین مطالب و نکات برداشت شده را در برگه های مسابقه یادداشت و در صندوق مسابقه بیندازند. به بهترین ها نیز جوایز نفیسی تقدیم خواهد شد. اين نمايش تا ۱۴ دی ماه و ایام سالگرد شهادت بزرگ سرباز و سردار فاطمی شهید حاج قاسم سلیمانی به مدت ده روز و در هر روز هفت نوبت اجرا برای گروه‌هاي مختلف دانشگاهيان اعم از دانشجويان، استادان و كاركنان طراحی شده است که بر اساس برنامه‎ريزي انجام شده در گروه‌هاي ۳۰ تا ۴۰ نفره آن را به نظاره می نشینند.

شایان ذکر است نمایش آیینی «رد پا» اولین تجربه بزرگ نمایشی دانشگاه امام رضا علیه السلام با این مختصات و ویژگی هاست و نگاه متولیان فرهنگی دانشگاه بر این است که بیش از پیش از ابزار فرهنگ و هنر متعهد در مسیر تبیین و نهادینه سازی آموزه های اجتماعی بهره برداری نمایند.

شایان ذکر است، این نمایش با هدف تبیین و ترویج فرهنگ و سیره فاطمی و تعمیق بصیرت دینی و انقلابی، از تاریخ سوم تا سیزدهم دی ماه در محل واحد خواهران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) اجرا می شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی