پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۱-۲۸

آیین بزرگداشت زنده‌یاد استاد سعید تشکری برگزار شد/ رونمایی از کتاب‌های «مرجانی‌ها» و «طرح آهی از ماه»

همزمان با برگزاری آیین بزرگداشت زنده‌یاد استاد سعید تشکری، از دو کتاب «مرجانی‌ها» و «طرح آهی از ماه»؛ از آخرین آثار این نویسنده و هنرمند فقید خراسانی در نگارخانه رضوان مشهد رونمایی شد.

به گزارش آستان نیوز، این آیین در قالب نهمین نشست «عصر داستان» بعدازظهر روز گذشته به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با هدف گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد سعید تشکری در ایام نخستین سالگرد درگذشتش با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری خراسان رضوی، خانواده استاد و دوستان و شاگردانش در محل نگارخانه رضوان برگزار شد.

 

نقش تشکری در انتقال مفاهیم الهی

امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره بر اهمیت توجه به زندگی ائمه اطهار(ع) در آثار ادبی در گستره تاریخ ادبیات فارسی و ایران و انتقال مفاهیم انسانی و الهی به جامعه اظهار کرد: در عصر حاضر نیز سعید تشکری نقش مهمی در این امر داشت و قلمش را در این مسیر بکار گرفت.

وی با تأکید بر فعالیت‌های زنده‌یاد تشکری در حوزه‌های مختلف همچون رمان‌نویسی، داستان‌نویسی و... ادامه داد: همچنین این استاد فقید داستان‌نویسان جوان بسیاری را تربیت کرد که راهش را ادامه می‌دهند.

حکیمی با بیان اینکه استاد تشکری خودش را خادمی می‌دانست که کارش کتابت این بارگاه قدسی بود، گفت: امیدوارم مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز بتواند این مسیر را ادامه دهد و نقش و وظیفه خود را در حوزه هنر و خدمت به این اندیشه و بارگاه ایفا کند.

 

مشکلات نویسندگی در حوزه مذهبی

همچنین نصرالله قادری نویسنده و کارگردان مطرح کشور در این مراسم بیان کرد: سعید تشکری به عنوان یک نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و رمان‌نویس، در تمامی این زمینه‌ها روی میدان مین ایستاده بود.

وی با بیان برخی از مشکلات نوشتن در حوزه مذهبی به ویژه در زمینه آثار مذهبی شیعه با توجه به معصوم بودن شخصیت‌ها در آثار گفت: زنده‌یاد تشکری عمده قلم‌فرسایی‌اش؛ چه در دنیای رمان و چه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه را صرف خلق چنین شخصیت‌هایی کرده بود.  

قادری با اشاره به شرایط حاکم بر دنیای ادبیات و هنر ما از دهه 40 افزود: افرادی که در حوزه مذهبی قلم می‌زدند به عنوان فرد روضه‌خوان و نوحه‌خوان شناخته می‌شدند و نویسنده نبودند. بدین ترتیب نویسنده باید با این جو غالبی که به ذهن مخاطب متبادر شده بود، نیز مقابله می‌کرد.

وی با تأکید بر تفاوت دنیای هنر و دنیای صنعت ادامه داد: نویسنده اگر بخواهد هنرمندانه بنویسد، هر لحظه که قصد نوشتن را بکند، امکانش را ندارد مگر این‌که آن مقام به او داده شود یعنی باید منتظر بنشیند تا آن الهام صورت بگیرد. همچنین نویسنده آن‌چنان که می‌نویسد، زندگی می‌کند و آن‌چنان که زندگی می‌کند، می‌نویسد.

 

ویژگی‌های قلم استاد

این نویسنده و کارگردان مطرح کشور اظهار کرد: سعید تشکری نقابی داشت که خودش را از خودش هم پوشانده بود. او از هر تنهایی، تنهاتر بود و به دلیل روح بسیار شکننده‌ای که داشت برخلاف تصویر بیرونی خندان و شادی که از او دیده می‌شد، مثل شیشه گردسوزی بود که با کوچترین تلنگری خرد می‌شد و باید خرده‌هایش را سرهم می‌کرد تا دوباره سرپا می‌شد.

وی گفت: سعید تشکری مدام می‌نوشت تا بتواند آن چیزی که در درونش دارد و نمی‌تواند به هیچ‌کس بگوید را بیان کند و ناچار بود آن را در باور و اندیشه خودش بگوید، بنابراین باید آن را پیدا می‌کرد.

قادری با تأکید بر نقش زن به عنوان شخصیت اصلی در آثار تشکری تصریح کرد: این شخصیت‌ها دارای هوشیاری زنانه و برای مخاطبان باورپذیر بودند. در واقع نوشته‌های او سرشار از این نکته بود که اگر انسانی مادر نداشته باشد، یتیم ابدی است که این موضوع به وجود تصویر مادرانگی در آثارش برمی‌گردد.

وی افزود: همان‌طور که به ساحت زنانه در آثار تشکری پرداخته نشده، به عصیان درون قلمش در عین شیوایی، هنر و لطافتی که وجود دارد، اشاره نشده است.

 

معرفی کتاب‌ها

کتاب «مرجانی‌ها»، آخرین همکاری این نویسنده فقید با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مشتمل بر 12 داستان رضوی است که در سال جاری به زیور چاپ آراسته شد.

کتاب «طرح آهی از ماه» نیز دربردارنده درس‌گفتارهایی از استاد سعید تشکری است که توسط خود ایشان در کارگاه‌های مختلف حوزه هنری تدریس شده است. این درس گفتارها به کوشش نگار تشکری، رضا خوشه‌بست، ام‌البنین ماهر و سیما ذوالفقاری جمع‌آوری، تهیه و تنظیم شده و کتاب نیز از سوی انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) چاپ شده است. 

شایان ذکر است، پخش چند کلیپ، خاطره‌گویی، خوانش گزیده‌ای از نمایشنامه «هفت‌ دریا شبنمی» و داستان «مرجانی‌ها» توسط شاگردان و دوستان زنده‌یاد تشکری همچون استاد رضا حسینی کارگردان تئاتر مشهد، از دیگر برنامه‌های این آیین بزرگداشت به شمار می‌رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی