پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در آیین رونمایی از «بازیگر پنجم» مطرح شد:
۱۴۰۲-۰۲-۲۵

تمرکز بر ادبیات دینی، رویکرد مهم انتشارات آستان قدس رضوی 

آیین رونمایی از کتاب «بازیگر پنجم» و برگزاری نشستی در همین زمینه، فرصتی بود تا مردم و جمعیت دوستدار اهل کتاب با رویکرد جدید تازه‌های به نشر، انتشارات آستان قدس رضوی آشنا شوند؛ رویکرد دلنشینی که بنا دارد پلی باشد میان آموزه‌های ديني و سیره و سنت اهل بیت(ع) با ذائقه سخت‌پسند جوان امروزی.

به گزارش آستان نیوز، اگر وقتی در حال قدم زدن توی راهروهای نمایشگاه کتاب تهران در شبستان اصلی مصلی هستی، بدون نگاه کردن به شماره و نام غرفه، وارد فضایی در کنج راهروی اول شوی و همانطور آرام نگاهت را از زمین برداری و روی کتاب‌های چیده شده در قفسه سپید چهارگوش طبقاتی وسط غرفه بیندازی و آن کتاب‌های کوچک و کم‌قطر با جلدهای شاد و رنگارنگ را ببینی، به احتمال قوی حدس نمی‌زنی اینجا غرفه به نشر یا همان انتشارات آستان قدس رضوی باشد. 
نمی‌توانی حدس بزنی چون تصورت از کتاب‌های منتشرشده آستان قدس احتمالا چیز دیگری است، همانطور که پیش از این در هر نمایشگاه و فروشگاهی شاهدش بودی؛ کتاب‌هایی با متون دینی‌معرفتی‌ِ سنگین تاریخی با طراحی جلد تقریبا ساده و یکرنگ. 
اینجا در نمایشگاه کتاب تهرانِ امسال اما ماجرا فرق می‌کند و قرار است بخش مهمی از تصورات گذشته از انتشارات رضوی را فراموش کنید، چراکه با محصولات و تولیدات متفاوتی مواجه می‌شوید، با یک تحول محتوایی و ظاهری شگرف و در خور تحسین آنچنان که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید ویژه‌ای داشتند. 
رامونا میرحاجیان مقدم، مسئول تولید انتشارات به‌نشر دراین باره می‌گوید: "در سال‌های اخیر در به‌نشر تصمیم به تغییر محتوایی گرفته شد، به این ترتیب که ادبیات دینی سرفصل اصلی تولیدات باشد. در همین راستا طرح‌های مختلفی با توجه به ذائقه مخاطب اثر، قالب ادبی و .... تعریف شد. یکی از این طرح‌های برگزیده، تولید داستان و رمان با هدف شناخت آموزه‌ها و سیره و سنت چهارده معصوم(ع) بود که می‌توان آن را در زمره رمان‌های تاریخی جای داد، رمان و داستانی در بستر یک روایت تاریخی. 
طرح برگزیده بعدی تولید مجموعه رمان‌های رئالیسم ديني بود، رمان‌هایی درحال و هوای زندگی امروزی و با قصه‌ها و روایات روز که هر کدام البته به نوعی به یکی از معصومین و یاران و همراهان ایشان پیوند می‌خورد.
دبیر نشست رونمایی از کتاب «بازیگر پنجم» می‌افزاید: طرح‌های مذکور برای اولین‌بار در انتشارات به‌نشر مطرح و مصوب و پایه تولید کتاب‌های آستان قدس رضوی شد. 
به گفته میرحاجیان، چاپ و تولید این مدل کتاب‌ها از سال ۱۴۰۰ شروع شد و تاکنون ۸ رمان در این قالب به چاپ رسیده است. تازه‌ترین اثر این مجموعه نیز «اردو در قبرستان ژغاره» است که به زودی چاپ و روانه بازار نشر خواهد شد.
 

دلنشین‌های بامعرفتِ خواندنی

«پرواز اسب سفید» که به چاپ هفتم رسیده و درباره مفهوم صبر و انتظار است، یا «من و آقای همسایه» که به چاپ چهارم رسیده و برگزیده جشنواره قلم زرین و داستان توسل به امام جواد (ع) است و همچنین «من ضامن» که در آن شخصیت‌های یک داستان پی‌درپی ضامن هم می‌شوند، نمونه‌ای از تولیدات جدید انتشارات آستان قدس رضوی برپایه طرح‌های تحول مذکور است که همگی در قالب رمان و داستان و بر اساس یک واقعیت تاریخیِ دینیِ روایت و قصه‌پردازی شده اند. 
«بازیگر پنجم» نمونه دیگری از این دست کتاب‌های منتشرشده است که قصه گروهی از دانش‌آموزان را روایت می‌کند که تصمیم به اجرای نمایشنامه‌ای با موضوع صلح امام حسن (ع) با پنج شخصت تاریخی از جمله معاویه و عمروعاص می‌گیرند اما در حین اجرا درگیر خدعه و نیرنگ می‌شوند. 
این گزارش حاکی است، کتاب «بازیگر پنجم» امروز طی نشستی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. در این نشست دبیر طرح؛ مصطفی خرامان؛ دبیر طرح درباره رئالیسم ديني و طرح تولیدات این مجموعه صحبت کرد. محسن هجری؛ نویسنده اثر نیز توضیحاتی درباره اثر و چالش‌های نگارش رئالیسم ديني داد. جعفر توزنده‌جانی هم اثر را از نظر درون‌مایه و عناصر داستانی نقد و بررسی کرد و در پایان نشست، پیشنهادهایی برای بهبود اثر در حوزه شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌ها ارائه کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

امیدآفرینی، گفت‌وگو و پاسخگویی به سؤالات نسل جوان از رسالت‌های ائمه جماعات است
تولیت آستان قدس رضوی گفت‌وگو با مردم، پاسخگویی به سؤالات جوانان و تزریق امید به جامعه را از رسالت‌های مهم ائمه جماعات…

تلویزیون اینترنتی