پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۰۵

برگزاری مراسم «روز مزرعه چغندرقند» به میزبانی کشت‌وصنعت مزرعه نمونه

مراسم «روز مزرعه چغندرقند» با حضور تعدادی از چغندرکاران، کارشناسان، محققان و مدیران مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی به میزبانی کشت و صنعت مزرعه نمونه زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، در این مراسم محققان و چغندرکاران نمونه استان، اطلاعات بروز و تجارب خود را در ارتباط با نوع کشت و عملکرد بذور در مناطق مختلف استان، بیماری‌های چغندر، روش‌های مبارزه با آفات و... ارائه کردند.
 

ارتقاء بهره‌وری آب در اراضی مزرعه نمونه
مدیر کشت و صنعت مزرعه نمونه در این مراسم با اشاره به اختصاص ۱۰۴ هکتار از اراضی این واحد به کشت چغندرقند گفت: اگرچه میزان مصرف بالای آب در این محصول باعث کاهش سطح زیر کشت چغندر در استان شده است، اما الگوی کشت درنظر گرفته شده در مزرعه نمونه حکایت از دستیابی به عملکرد بالاتر در هکتار به ازای مصرف آب کمتر دارد.
مهندس علی اسلامی با اشاره به استفاده از بذور اصلاح شده در اراضی این کشت و صنعت اظهار کرد: علاوه‌براین از روش‌های جدیدی در برنامه کاشت، داشت و برداشت برای دستیابی به عملکرد بالاتر این محصول بهره گرفته شده است.
او از تجهیز تمامی اراضی زیر کشت چغندر قند در مزرعه نمونه به سیستم‌های آبیاری تحت فشار خبر داد و افزود: این امر ارتقاء بهره‌وری آب را به دنبال داشته است.
 

رعایت مباحث زیست‌محیطی
مدیر کشت و صنعت مزرعه نمونه با اشاره به رعایت مباحث زیست‌محیطی در مزارع این واحد خاطرنشان کرد: امسال بجای استفاده از سموم شیمیایی در اراضی چغندر قند مزرعه نمونه، از محصول جدیدی به نام کودسم بهره گرفته شده که تولید یک شرکت دانش‌بنیان است.
او ادامه داد: این محصول نه تنها باعث تقویت رشد گیاه می‌شود، بلکه موجب شده تا آفاتی همچون کارادینا نتوانند خسارت‌های جبران ناپذیری را به گیاه وارد کنند.
اسلامی افزود: دو سالی است که برای مقابله با آفت کارادینا کمترین میزان سموم شیمیایی در این کشت و صنعت استفاده می‌شود که این میزان امسال به صفر رسیده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی