کد خبر : ۳۵۰۱۱۸
۱۶:۳۵

۱۴۰۲/۱۰/۰۲

بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی

بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی
جمعی از اصحاب رسانه استان خراسان رضوی از مهم‌ترین پروژه‌های‌ عمرانی در حال اجرا در حرم مطهر رضوی بازدید کردند.

به گزارش آستان نیوز، جمعی از نمایندگان رسانه‌های استان خراسان رضوی صبح امروز (شنبه 2 دی) در حرم مطهر رضوی حضور یافتند تا ضمن بازدید از مهمترین پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی، مخاطبان خود را نیز در جریان کم و کیف فعالیت‌های صورت گرفته قرار دهند.

طی این برنامه، اصحاب رسانه از پروژه زیباسازی حدفاصل صحن غدیر و ره‌باغ آیت‌الله واعظ طبسی، پروژه بزرگ زیرسطحی بست شیخ بهایی، پروژه اصلاح و بهسازی زیرگذر و پارکینگ‌های زیرسطحی حرم، پروژه زیباسازی نما ضلع قبله و پروژه ساخت موزه امام رضا(ع) بازدید کردند و مدیران هر پروژه توضیحات لازم درباره اهداف پروژه‌ها و میزان پیشرفت آنها را ارائه کردند.

 

ب

 

پروژه عرصه پیوندگاهی غدیر

نخستین پروژه عمرانی حرم مطهر رضوی که اصحاب رسانه از آن بازدید کردند، پروژه عرصه پیوندگاهی غدیر بود. این مسیر یکی از پرتردد ترین و زیباترین مسیرهای تشرف به حرم مطهر رضوی، ره‌باغ آیت‌الله طبسی(ره) است که از خیابان آیت‌الله بهجت آغاز و به ورودی صحن غدیر ختم می‌شود.

مفصل اتصال این ره باغ به ورودی صحن غدیر از وضعیت مناسبی برای تردد زائران برخوردار نبود که سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی تصمیم به اجرای عملیات محوطه‌سازی شامل ایجاد فضای سبز، تامین روشنایی و اجرای سنگ‌فرش حدفاصل ره‌باغ و صحن غدیر تا دوربرگردان شیرازی برای تسهیل عبور و مرور زائران گرفت.

در این پروژه کف سازی با بتن سبک به میزان 1000 متر مکعب انجام و پس از آن در گستره 9100 متر مربع عملیات سنگ فرش محوطه صورت گرفت. همچنین فضاسازی با باغچه و المان های فلزی گل انجام شده است و برای آن 12 المان فلزی گل دائمی با ارتفاع نزدیک به 6 متر بصورت ارغوان بافی با پوشش گیاهان رونده و 14 عدد باغچه همراه با نورپردازی در نقاط مختلف آن جانمایی و حدود 170 مترمربع گل کاری انجام شده است.

برای افزایش روشنایی این محوطه نیز از 72 پروژکتور نصب شده بر روی 14 برج نوری با ارتفاع های 5/8 و 6 متر استفاده شده است.

 

ی

 

افزایش فضاهای زیارتی مسقف حرم مطهر

پروژه زیرسطحی حرم منور رضوی را باید بزرگ‌ترین پروژه عمرانی حرم‌ مطهر امام رضا(ع) دانست که اصحاب رسانه امروز از آن بازدید کردند. پروژه‌ای که از سال ۱۳۹۳ با هدف افزایش فضاهای زیارتی مسقف حرم مطهر رضوی برای حضور زائران در تمامی فصول سال آغاز شد و اکنون به مرحله اجرای سازه رسیده و قرار است در طبقه منفی‌یک، همه رواق‌های زیارتی پیرامون مضجع شریف را به‌ هم وصل کند.

این پروژه ۴۳ هزار مترمربعی از سمت شمال به دارالحجه می‌رسد و از شرق به رواق دارالمرحمه زیر رواق امام خمینی(ره) متصل می‌شود و در سه طبقه اصلی ۲-، ۱- و همکف و دو نیم‌طبقه در طبقات ۱- و همکف تعریف شده است.

در طبقه۱- این پروژه، ۱۰هزار مترمربع رواق زیارتی برای استقرار زائران ایجاد می‌شود که ۳هزار مترمربع از این مساحت زیر مسجد گوهرشاد، حدود ۵هزار مترمربع از آن زیر بست شیخ بهایی و ادامه آن در ضلع غربی پروژه، در مکانی که پیش‌تر کتابخانه، سرویس‌های بهداشتی و انبار فرش بوده است، قرار دارد.

سرداب قبور، بخش‌های ارتباطی، تأسیساتی و خدماتی نیز در طبقه۲- قرار دارند. دسترسی‌های این پروژه بزرگ از صحن جمهوری، ابتدای بست شیخ بهایی و صحن غدیر به ‌صورت پله‌برقی، پله‌سنگی و آسانسور طراحی شده است.

پیش بینی می شود این پروژه بزرگ تا پایان سال 1403 به پایان راه خود برسد.

 

 

اصلاح و بهسازی زیرگذر و پارکینگ های زیرسطحی حرم مطهر رضوی

زیرگذر حرم مطهر رضوی را باید یکی از شریان های اصلی عبور و مرور شهر دانست که حدود 30 سال از عمر آن می گذرد و باتوجه به افزایش تردد خودروها در این معبر طی این سالیان حال نیازمند بازنگری و رفع ایراداتی است. به همین دلیل و پس از گذشت سه دهه، آستان قدس رضوی تصمیم بر اصلاح و بهسازی این شریان اصلی شهر در کنار پارکینگ های زیرسطحی اطراف زیرگذر گرفته است تا عبور و مروری راحت تر، امن تر و با کیفیت تری را برای زائران و مجاوران فراهم کند.

باتوجه به افزایش آلاینده ها در هوای محدوده مسقف زیرگذر و پارکینگ ها تصمیم بر این شده است تا با انجام تهویه مناسب تر این فضاها با اورهال و تغییر موقعیت قرارگیری دستگاه های تهویه قبلی( جت فن ها) هوای آلوده به ورودی و خروجی های زیرگذر هدایت و موجب تهویه باکیفیت تر شود.

همچنین برای جلوگیری از پراکندگی و مدیریت هوای آلوده و دود ناشی از تردد خودروها دو فضا پارکینگ و زیرگذر با اجرای 14 هزار متر مربع دیواره از یکدیگر جدا شدند تا امکان تهویه مجزا و بهتر هوا فراهم شود.

در طرح جدید عمرانی زیرگذر تصمیم بر بهسازی و اصلاح علائم و رفتارهای ترافیکی جهت مدیریت روان تر عبور و مرور در این مسیر گرفته شده است. در این طرح آرام سازی مسیر و کاهش سرعت مبنا از 60 به 40 کیلومتر بر ساعت انجام می شود. همچنین بهبود و نوسازی کامل آسفالت، خط کشی جدید مسیر، ایجاد مسیرهای دسترسی خدماتی و اورژانسی و اصلاح هندسی مسیرهای ورود و خروج براساس جدول کشی جدید در دستور کار قرار گرفته است و تابلوهای اطلاع رسانی مسیرها و تابلوهای ایمنی جدیدی مبتنی بر استانداردهای روز در کل مسیر نصب می شود. همچنین درخصوص روشنایی مسیر، طرحی جدید با استانداردهای روز طراحی و درحال اجرا می باشد.

برای افزایش سطح ایمنی در زیرگذر و پارکینگ حرم مطهر نیز با اجرای طرح جدید اطفا حریق و اجرای لوله کشی خط آتشنشانی و استقرار فایرباکس ها صورت پذیرفته است. همچنین با ایجاد راه بند در ورودی های زیرگذر، نصب دوربین های نظارتی در بخش های مختلف، احداث درهای ورودی و خروجی اضطراری در زیرگذر و پارکینگ امکان مدیریت از راه دور و هوشمند از اتاق فرمان برای هر سناریو حادثه و حالت اضطرار فراهم شده است.

هوشمندسازی مدیریت پارکینگ‌ها در همه زیر‌سیستم‌های زیرگذر و پارکینگ‌ها با توجه به حجم بالای پارک خودرو‌های زائران در ایام پیک، نیز از دیگر اهداف این پروژه سامان‌دهی می باشد که براساس آن توزیع عادلانه و استاندارد فضای پارک در پارکینگ‌ها به‌صورت کاملا هوشمند اجرا خواهد شد. در این طرح با اطلاع رسانی و نمایش ظرفیت های خالی پارکینگ ها بر روی تابلوهای اطلاع رسانی در مسیرهای منتهی به حرم به رانندگان برای انتخاب پارکینگ اطلاع رسانی می شود. پس از ورود خودرو به پارکینگ نیز با شناسایی هوشمند محدوده های خالی پارک، رانندگان با راهنمایی چراغ ها و تابلوهای مسیر به سمت فضاهای آزاد یا در حال آزاد شدن پارکینگ هدایت می شوند.

زیباسازی و نورپردازی متناسب با معماری و فضای پیرامونی حرم‌مطهر‌رضوی و افزایش روشنایی زیرگذر نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای سامان‌دهی زیرگذر و پارکینگ‌ها در دستور‌کار قرار گرفته است و در این پروژه اجرایی می شود.

روشنایی در این طرح به کمک سنسورهای نورسنج به صورت هوشمند خواهد بود و درجات روشنایی متفاوتی را برای اوقات مختلف روز تنظیم می کند. همچنین در طراحی جدید سیستم روشنایی کوری دید رانندگان در لحظه ورود به زیرگذر در زمان روز با افزایش شدت نور و یکسان سازی میزان نور با محیط، این مشکل برطرف می شود.

نصب المان ها و نقوش هنری در دیواره های زیرگذر همچون طرح اسلیمی، المان مهرابی، ستون کاربندی و گشایش ها از همین دست اقدامات برای زیباسازی و اجرای طرح های هنری در این مسیر پیش روی زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی می باشد.

 

ی

 

پروژه نماسازی ضلع قبله

پروژه نماسازی ضلع قبله یکی دیگر از پروژه های مورد بازدید اصحاب رسانه بود که با هدف ساماندهی مسیر تشرف زائران از ورودی‌های اصلی، افزایش فضای زیارتی و پیشاتشرف و نماسازی متناسب با معماری حرم مطهر رضوی در حد فاصل ورودی های باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) در حال اجرا می باشد.

زیباسازی این محوطه با زیربنای 7000 متر مربع و اجرای نماسازی بیش از 5500 متر مربع در حال انجام می باشد. این نماسازی شامل ساخت چندین ایوان در جداره های اصلی حرم در محدوده مدنظر می باشد. در این پروژه سایه بانی از امتداد ورودی باب الجواد(ع) به سمت ورودی باب الرضا(ع) اجرا می شود که علاوه بر ایجاد سایه برای رهگذران، موجب تعیین مسیر و مشخص شدن ورودی ها و خروجی ها و ایجاد فضاهای خدماتی نیز می شود. همچنین در این مسیر فضاهای خدمات «پیشاتشرف» همچون اتاق های امانات، امانات چادر، خدمات صندلی چرخدار، دسترسی به سرویس های بهداشتی و ... برای زائران حضرت رضا(ع) فراهم می شود.

 

پروژه موزه جامع امام رضا(ع)

یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی و البته فرهنگی در حال اجرا در حرم مطهر رضوی، پروژه موزه جامع امام رضا(ع) است. این پروژه عظیم و مهم فرهنگی که ۶۵ هزار متر مربع وسعت دارد، آخرین پروژه‌ای بود که اهالی رسانه استان از آن بازدید کردند.

پس از تکمیل این پروژه، آثار کهن و گرانبهای به نمایش درآمده در موزه قرآن و موزه مرکزی، به موزه جامع امام رضا(ع) منتقل می‌شود و علاو بر این، سایر اشیاء تاریخی و گرانبها که به دلیل نبود فضای کافی در خزانه نگهداری می‌شود هم در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.


گزارش خطا

ارسال نظرات
  • پربازدیدترین
  • آخرین اخبار
پخش زنده

تلویزیون اینترنتی آستان نیوز

پویش ها