پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۰۴

نیک‌اندیشان شمال کشور، واقف ۶ هزار هکتار زمین به نام امام رضا(ع)

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات گفت: طبق اسناد وقفی در آستان قدس رضوی از سال 950 هجری قمری تاکنون، بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی استان‌های شمالی کشور توسط واقفان خیراندیش وقف آستان حضرت رضا(ع) شده است که دومین وقف‌نامه قدیمی در آستان قدس رضوی هم مربوط به استان‌های شمال کشور است.

حجت‌الاسلام دکتر عبدالرضا اصغری در نشست خبری همایش منطقه‌ای وقف در شمال کشور که با حضور خبرنگاران در شهرستان ساری برگزار شد، اظهار کرد: موقوفات آستان قدس رضوی در استان گلستان بیش از ۴۲۰۰ هکتار، در استان مازندران بالغ بر ۲۰۰۰ هکتار و در استان گیلان بیش از ۲۰۰ هکتار است که این موقوفات نشان از ارادت مردمان خطه شمال کشور نسبت به حضرت رضا(ع) است.
او با اشاره به برگزاری همایش‌های منطقه‌ای در سال جاری توسط مدیریت وقف آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار همایش‌های منطقه‌ای به منظور تکریم واقفان در سراسر کشور برگزار می‌شود که نخست در یزد و کرمان و در ادامه در استان‌های غرب کشور، خوزستان و هم اکنون هم در شهر ساری برای تقدیر از واقفان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در حال انجام است.
مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات ادامه داد: در این همایش‌ها واقفانی که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بخشی از اموال و دارایی‌های خود را وقف آستان حضرت رضا(ع) کرده‌اند تقدیر می‌شوند. در کنار این همایش‌ها، هر ساله تمام واقفان این آستان مقدس با حضور در منازل‌شان و اهداء تبرکات مورد تکریم قرار می‌گیرند.
او اصلاحات ارضی را یکی از مشکلات حوزه وقف عنوان کرد و افزود: این پدیده در زمان حکومت طاغوت ایجاد و طی آن موقوفات به مردم واگذار شد، در صورتی که موقوفه قابل فروش، بخشش و هبه نیست.
اصغری ادامه داد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی مطابق با قوانینی که در این زمینه تصویب شد، اسناد مربوط به فروش رقبات فروخته شده باطل اعلام شد ولی متاسفانه هنوز در تمکین متصرفین مشکل داریم و افراد برای انعقاد اجاره موقوفه مراجعه نمی‌کنند، در حالی‌که سند ششدانگ به نام آستان قدس است.
معاون مدیریت املاک و اراضی شمال کشور نیز در ادامه این نشست خبری گفت: در مجموعه موقوفات، سلسله فرایندهایی برای جذب و نحوه بهره‌برداری از موقوفات صورت می‌گیرد. در واقع موقوفه‌ای که وقف حضرت رضا(ع) می‌شود، به مجموعه معاونت بهره‌وری املاک و اراضی واگذار خواهد شد که در این مجموعه، تحت سند تحول سیاست‌ها، راهبردها و همچنین برنامه‌های برگرفته از معنویات رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های کلی ابلاغی آستان قدس و معنویات تولیت معزز مدیریت می‌شود تا مطابق با نیت واقف، نحوه استفاده و بهره‌وری آن تعیین شود.
جواد صداقت خاطرنشان کرد: در فرایند بهره‌وری موقوفه، مجموعه‌ای از موضوعات لحاظ می‌شود که می‌توان به مواردی همچون توجه به شأن و جایگاه آستان قدس رضوی، افزایش بهره‌وری موقوفات و دارایی‌های در اختیار، حفاظت و استیفای حقوق موقوفات و ارکان وقف و... اشاره کرد. 
او دستیابی به درآمدهای پایدار و مدیریت بهینه در حوزه املاک و اراضی را یکی دیگر از پارامترهای مهم در مدیریت موقوفات عنوان کرد و افزود: علاوه‌براین می‌توان مواردی نظیر پایبندی و پیشرانی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بهبود نظام مدیریت را نام برد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی