پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قس رضوی، 
۱۴۰۲-۱۱-۲۱

کتاب «آستان قدس رضوی و نوسازی جهادی هویزه» منتشر شد

«آستان قدس رضوی و نوسازی جهادی هویزه» عنوان اثری است که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش آستان نیوز، نوسازی و بازسازی مناطق جنگ زده از مسائل مهم در تاریخ نگاری جنگ به شمار می‌آید، از این رو قطعا نوسازی هویزه در کشاکش جنگ و تحریم‌ها، با استفاده از تجربه مهندسان و معماران، اقدامی قابل توجه است.
 در سال 1361 پس از آزادسازی هویزه، به پیشنهاد تولیت آستان قدس رضوی و بنا به فرمان امام خمینی(ره) نوسازی شهر به آستان قدس رضوی واگذار شد و متولیان طرح با توجه به امکانات و نیروی انسانی کوشیدند طبق برنامه‌ زمان‌بندی شده برای طراحی و بنای شهری جدید اقدام کنند و در شرایطی که کشورمان درگیر جنگی تحمیلی بود، تهیه مصالح،  ابزار ساختمانی و کمبودها مانع نوسازی نشد. در کتاب «آستان قدس رضوی و نوسازی جهادی هویزه» نگارنده تلاش دارد تا برخی از زوایای این واقعه را تبیین نماید.
این اثر به قلم علی جان سکندری و غلامرضا آذری خاکستر در سه فصل به تبیین مباحثی همچون «پیشینه تاریخی هویزه تا دفاع مقدس»، «هویزه و نوسازی جهادی» و «سیستم شهرسازی هویزه» پرداخته است و هویزه همگام با انقلاب اسلامی، هویزه در بحبوحه جنگ، شهدای حماسه هویزه،  بررسی خسارت وارده، تشکیلات اجرایی بازسازی، فرمان نوسازی هویزه و علل انتخاب نوسازی این شهر، افتتاح شهر هویزه و بیانیه تولیت آستان قدس رضوی و... از ریز موضوعات این اثر است. 
در واقع پژوهشگران در این اثر کوشیده‌اند با استفاده از اسناد و مدارک بایگانی در بخش اسناد کتابخانه و دیگر مستندات از جمله آرشیو مطبوعات آن دوره، بخشی از تاریخ آن ایام و خدمات آستان قدس رضوی را درباره بازسازی شهر هویزه به زیور طبع بیارایند.
این نوشتار در گام نخست، ضمن مصاحبه با مجری طرح نوسازی هویزه و دیگر مسئولان و شرکت‌کنندگان، روایت‌های مختلفی از اهداف و نحوه نوسازی، مشکلات و تلخی و شیرینی‌های آن در قالب تاریخ شفاهی را ثبت کرده است، در واقع تاریخ شفاهی نوسازی هویزه زمینه‌ای شد تا نگاهی جدی به مقوله نوسازی شود.
شایان ذکر است، این اثر در شمارگان هزار نسخه و در قطع رقعی نگاشته شده و در اختیار کتاب دوستان قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی