پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۲۳

دستاوردهای ۱۴۰۲ یاراطب ثامن / از تقویت تامین داروهای داروخانه‌ای تا افزایش حمایت از تولیدکنندگان داخلی

یاراطب ثامن، یکی از شرکت‌های گروه سلامت و درمان زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با سابقه بیش از یک دهه فعالیت است که با همکاری شرکت‌های مختلف فعال در حوزه تولید و تأمین دارو و تجهیزات پزشکی توانسته بخش وسیعی از این اقلام مهم و مورد نیاز بیماران را تهیه و در سطح کشور توزیع کند.

به گزارش آستان نیوز، شرکت یاراطب ثامن ابتدا به منظور توزیع سراسری محصولات شرکت داروسازی ثامن و شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم، از جمله شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی تأسیس شده بود، اما با تکمیل سبد محصولات خود، توزیع داروهای سایر تأمین‌کنندگان را هم در دستور کار قرار داد و بدین ترتیب از اواخر سال 1390 فعالیت خود را به عنوان یک شرکت پخش سراسری دارو و تجهیزات پزشکی در کشور آغاز کرد. در این میان، محصولات دو حوزه دیالیز صفاقی و فاکتور هشت تولید شده در شرکت‌های داروسازی این آستان مقدس که داروهای راهبردی محسوب نیز می‌شوند، همچنان به صورت انحصاری توسط یاراطب ثامن توزیع می‌شود. این شرکت فعال در حوزه تأمین و پخش سراسری دارو و تجهیزات پزشکی در حال حاضر ۱۹ شعبه در استان‌های مختلف کشور دارد که زیر نظر دفتر مرکزی آن در تهران فعالیت می‌کنند. در ادامه با دکتر مهدی حیدریان مدیرعامل شرکت یاراطب ثامن در خصوص عملکرد و اقدامات مهم این شرکت در سال 1402 به گفت‌وگو می‌پردازیم.  
 

این شرکت در سال جاری فعالیت‌های خود را با چه اهداف و سیاست‌هایی دنبال کرد و این فعالیت‌ها در چه حوزه‌های خاصی متمرکز بود؟
در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به شعار سال مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید»، شرکت یاراطب ثامن تغییر سیاست‌ها و همچنین افزایش سهم فروش داروخانه‌ای خود نسبت به فروش بیمارستانی یعنی اختصاص 70 درصد سبد خود به فروش داروخانه‌ای و 30 درصد آن به فروش بیمارستانی را در دستور کار قرار داد و اقدامات لازم نظیر جذب نیروی انسانی باتجربه و متخصص در حوزه صنعت، جذب تأمین‌کنندگان داروخانه‌ای و برنامه‌ریزی فروش و وصول را دنبال کرد. همچنین در راستای اهداف توسعه‌ای خود، احداث مراکز توزیع جدید را به منظور افزایش فروش و بهبود پوشش مشتریان پیگیری کرد. 
 

دستاوردهای ۱۴۰۲ یاراطب ثامن / از تقویت تامین داروهای داروخانه‌ای تا افزایش حمایت از تولیدکنندگان داخلی


لطفا در خصوص این اقدامات مهم شرکت یاراطب ثامن در سال جاری بیشتر توضیح دهید.
در واقع شرکت در راستای تحقق اهداف مذکور، اقدامات مهمی از جمله ادامه روند استقرار نظام و رویه‌های مالی با شفافیت صد درصدی، افزایش تأمین‌کنندگان به ویژه تأمین‌کنندگان داروخانه‌ای، تشکیل جلسات کمیته حسابرسی به طور منظم، تفکیک مرکز توزیع تهران به دو مرکز تهران غرب و تهران شرق و نیز احداث دو مرکز توزیع البرز و مشهد را انجام داده است.
توسعه سرمایه انسانی کارآمد، تغییر و تجهیز انبار دو مرکز توزیع رشت و زاهدان، استقرار نرم‌افزار هوش تجاری پاور بی.آی (‏Power BI)، ایجاد واحدهای «پشتیبانی مهندسی و برنامه‌ریزی فروش و تأمین»، تشکیل کمیته ریسک و فرصت، برگزاری همایش حسابداران و انبارداران مراکز توزیع در تهران و همچنین برپایی اولین همایش سراسری مدیران و مراکز توزیع و تقدیر از برترین مراکز و نمایندگان فروش در مشهد، بخشی دیگر از این اقدامات به شمار می‌رود. 
 

این شرکت با توجه به افزایش نیروی انسانی کارآمد خود در سال جاری، در مجموع توانسته زمینه اشتغال چند نفر را در کشور فراهم کند؟ 
 در حال حاضر 430 نفر به صورت مستقیم در مجموعه شرکت یاراطب ثامن مشغول به فعالیت هستند. همچنین این شرکت توانسته برای حدود 2 هزار نفر در کشور به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد کند. 
 

شرکت یاراطب ثامن در راستای تحقق شعار امسال کشور به طور ویژه چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟
این شرکت با فعالیت‌هایی همچون ارائه بازخورد بازار به تأمین‌کنندگان با هدف رونق تولید آن‌ها و افزایش فروش و سهم بازار در مسیر رشد تولید کشور، گام‌های ارزشمندی را در این خصوص برداشت. علاوه‌براین شاهد افزایش تعداد تأمین‌کنندگان شرکت یعنی تولیدکنندگان داخلی بوده‌ایم. در واقع شرکت پخش یاراطب ثامن در حال حاضر با 57 تأمین‌کننده دارو و تجهیزات پزشکی در حال همکاری است که تنها 7 تأمین‌کننده آن کالای وارداتی دارند. بدین ترتیب 88 درصد تأمین‌کنندگان شرکت، تولیدکنندگان داخلی هستند. این مجموعه با رویکرد مهار تورم نیز فعالیت‌های اثرگذاری انجام داده است چنان که در راستای جلوگیری از احتکار، توزیع سریع و چابک کالا (دارو و تجهیزات پزشکی) در سراسر ایران و رعایت کامل و دقیق پلان‌های فروش ابلاغی معاونت غذا و دارو؛ کالا به سرعت در گوشه و کنار کشور توزیع و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در این بین هم به توزیع کالاهای استراتژیک نظیر سرم و... برای جلوگیری از ایجاد بازارهای متخلف توجه خاصی می‌شود.  
 

دستاوردهای ۱۴۰۲ یاراطب ثامن / از تقویت تامین داروهای داروخانه‌ای تا افزایش حمایت از تولیدکنندگان داخلی


مهمترین دستاوردها و توفیقات سال جاری شرکت چه بود؟
ثبت رکورد فروش ماهانه 200 میلیارد تومانی، تحقق 103 درصدی بودجه سال و عدم انحراف منفی در آن با وجود مشکلات عدیده در نقدینگی و تورم شدید در هزینه‌ها و همچنین احداث 2 مرکز توزیع جدید، از جمله دستاوردها و توفیقات مهم امسال شرکت یاراطب ثامن به شمار می‌رود.
 

بدین‌ترتیب آیا امسال شاهد رشد اقتصادی شرکت یاراطب ثامن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم؟ 
بله. در 10 ماهه نخست سال 1402، افزایش 50 درصدی درآمد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل داشتیم. همچنین تعداد مشتریان خصوصی شرکت افزایش خوبی پیدا کرد. در واقع سال گذشته نسبت مشتریان خصوصی شرکت به مشتریان دولتی 30 به 70 درصد بود که این میزان امسال به نسبت 44 به 56 درصد رسیده است.
 

این شرکت در مسیر کسب توفیقاتش چه مشکلاتی را امسال پشت سر گذاشت؟ 
بی‌تردید وصول مطالبات دولتی، اصلی‌ترین چالش یاراطب ثامن بود که مشکلات بسیاری را برای این شرکت و همچنین سایر شرکت‌های تولیدی گروه ایجاد کرده بود که همچنان هم ادامه دارد. در این راستا با برگزاری جشنواره‌های وصول سعی شد وضعیت نقدینگی و دریافت مطالبات بهبود یابد.
 

چه برنامه‌های مهمی در دستور کار شرکت یاراطب ثامن تا پایان سال جاری قرار دارد؟
برنامه‌های متعددی در دست اقدام است که می‌توان به حسابرسی صورت‌های مالی منتهی به 30 آذرماه 1402 و تهیه گزارش فعالیت هیئت مدیره برای مجمع سالانه، تعیین استراتژی، اهداف و برنامه‌های سال آینده، تنظیم بودجه سال 1403، پیگیری وصول مطالبات، ارزیابی جایزه تعالی و پیشرفت، پیاده‌سازی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان، دریافت گواهینامه‌های ایزو و برگزاری مجمع اشاره کرد.
 

چشم‌انداز آینده این شرکت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
یاراطب ثامن که وظیفه پخش سراسری دارو و تجهیزات پزشکی را بر عهده دارد، یک شرکت با ظرفیت بالا و با اهمیت در زمینه توزیع کالاهای استراتژیک حوزه سلامت است که در صورت توجه بیشتر به تقویت حوزه‌های نقدینگی و زیرساخت‌های خود می‌تواند در عین این‌که نقش بسزایی در سودآوری این مجموعه و شرکت‌های دارویی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی داشته باشد، نقش‌آفرینی ویژه‌ای را نیز در سلامت شبکه توزیع دارو و تجهیزات پزشکی ایفا کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

جبهه مقاومت امتداد خط مبارزه و ظلم‌ستيزي ائمه اطهار(ع) است
تولیت آستان قدس رضوی جبهه مقاومت را پیرو و امتداد خط مبارزاتی و ظلم ستیزی بی‎وقفه ائمه اطهار(ع) دانست.

تلویزیون اینترنتی