پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۱-۳۰

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی به عنوان یکی از کتابخانه‌های زیرمجموعه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی علاوه‌بر ارائه خدمت به بیش از 850 عضو فعال خود در شهر مشهد، به سایر مؤسسات و نهادهای فرهنگی و آموزشی دیگر شهرهای کشور نیز خدمات‌رسانی می‌کند. 

رضا رشیدپور رئیس اداره کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد در این خصوص در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: کتابخانه سیار این آستان مقدس در سال 1402، بیش از پنج هزار و 320 نسخه کتاب به اعضای خود در دربِ منزل امانت داد.
وی ادامه داد: همچنین این کتابخانه در مجموع 103 هزار و 932 نسخه کتاب را در سال گذشته به صورت اهدا و امانت بلندمدت به 97 مرکز فرهنگی و آموزشی درخواست‌کننده کتاب در سراسر کشور تقدیم کرد.  
 

اهداف راه‌اندازی
رشیدپور گفت: کتابخانه سیار آستان قدس رضوی در تیرماه 1377 با هدف ارائه خدمت به مراجعان، تحویل منابع اطلاعاتی و ایجاد فرصت برابر برای دسترسی به کتاب برای همه اقشار جامعه راه‌اندازی شده است.
وی افزود: مطابق با این هدف کتابخانه سیار به تمامی معلولان، جانبازان، روشندلان، سالمندان، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مادران دارای سه فرزند و بیشتر که فرصت حضور در کتابخانه را ندارند، در محدوده شهر مشهد خدمات‌رسانی می‌کند.
رئیس اداره کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد بیان کرد: این کتابخانه همچنین اقدام به اهدا و امانت بلندمدت منابع مازاد این سازمان مطابق با آیین‌نامه اهدا و مبادله به مراکز متقاضی علمی، فرهنگی و آموزشی می‌کند.
وی ادامه داد: کتابخانه سیار در راستای ارائه خدمات مطلوب، مؤثر و سریع، به تمامی کتاب‌های موجود در مخازن کتاب کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی، مخزن در گردش واقع در باغ ملک‌آباد مشهد و همچنین منابع موجود در تمام کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی دسترسی دارد. 
 

معرفی خدمات
رشیدپور اظهار کرد: اعضای این کتابخانه می‌توانند به صورت تلفنی، ایمیل، کانال‌های اطلاع‌رسانی (ایتا، سروش، بله و...) کتاب‌های مورد نیاز خود را درخواست کنند. این منابع در صورت موجود بودن توسط کتابدار کتابخانه سیار، طبق زمان‌بندی و منطقه‌بندی تعیین شده، به درب منزل عضو تحویل داده می‌شود. محدوده خدمات‌دهی مطابق آیین‌نامه محدوده شهر مشهد است. 
وی گفت: مراکز فرهنگی و آموزشی همچون مساجد، کتابخانه‌ها، کانون‌های فرهنگی، مراکز آموزشی و پژوهشی، مراکز بهزیستی و سایر مراکز واجد شرایط در صورت نیاز می‌توانند از خدمات امانت بلندمدت کتاب کتابخانه سیار استفاده کنند. این منابع در نوبت اول برای مدت دو سال امانت داده می‌شود و در صورت نیاز مراکز، مدت امانت قابل تمدید است.
رئیس اداره کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد افزود: همچنین این مراکز فرهنگی و آموزشی در صورت نیاز به دریافت کتاب اهدایی می‌توانند پس از ارسال نامه درخواست و تأیید رئیس این سازمان، از کتابخانه سیار کتاب اهدایی دریافت کنند.
رشیدپور گفت: این کتابخانه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی علاوه‌بر ارائه خدمات به اعضای خود، منابع اطلاعاتی مورد نیاز اعضای روشندل کتابخانه گویای رضوی را نیز در درب منزل به آنان تحویل می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: کتابخانه سیار آستان قدس رضوی در حال حاضر همه روزه(بجز روزهای تعطیل) از ساعت 7:15 تا 19 به نشانی: حرم مطهر رضوی، بست طبرسی، ساختمان سازمان علمی و فرهنگی این آستان مقدس، طبقه منفی یک، اتاق 103، آماده ارائه خدمات به اهل کتاب و کتابخوانی است. همچنین علاقه‌مندان در صورت نیاز می‌توانند با شماره تلفن 32236164-051 با این کتابخانه تماس بگیرند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی